Gerdab.IR | گرداب

نیویورک تایمز:

"دیپلماسی دیجیتال" به ابزار نوین آمریکا در دیپلماسی عمومی تبدیل شده است

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۹

نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان دیپلماسی دیجیتال، به بررسی نقش شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و یوتیوب در نوع جدیدی از دیپلماسی آمریکا که "دیپلماسی دیجیتال" نامیده می شود پرداخت.

به گزارش گرداب، نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان دیپلماسی دیجیتال به قلم "جسی لیختن اشتاین" به بررسی نقش شبکه های اجتماعی در اینترنت نظیر توئیتر و یوتیوب در نوع جدیدی از دیپلماسی آمریکا که "دیپلماسی دیجیتال" نامیده می شود پرداخت و نوشت: دسترسی آزاد به اینترنت اولویت سیاست خارجی آمریکا است.

نیویورک تایمز در این گزارش با اشاره به تاریخچه شکل گیری اندیشه دیپلماسی دیجیتال، به معرفی دو تن از مهم‌ترین و معروف‌ترین استراتژیست ها و سیاستگذاران این حوزه در آمریکا پرداخته است.

جرد کوهن (Jared Cohen) از بخش برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا و الک راس (Alec Ross) از مشاوران وزارت خارجه در امور ابداعی، دو استراتژیست فعال در این حوزه هستند. نیویورک تایمز مدعی است، این دو نفر پس از باراک اوباما و جان مک کین، معروف ترین افراد قابل ذکر در توئیتر هستند که پیام های بی شمار آنها که ترکیبی از دیپلماسی و زبان عامیانه است در این شبکه شهرت بسیاری یافته است.

نویسنده این گزارش در ادامه با اشاره به نقش انکار ناپذیر وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، در شکل گیری و توسعه این نوع از دیپلماسی در آمریکا از وی به عنوان "مادر خوانده دیپلماسی دیجیتال آمریکا " نام برده است.

این گزارش به برگزاری نشستی در اوایل سال جاری میلادی در وزارت خارجه آمریکا به همت راس و کوهن، اشاره می کند. در این نشست از  10 شخصیت مهم در عرصه تکنولوژی ارتباطی و رسانه های اجتماعی دعوت به عمل آمده بود تا در ضیافت شام خصوصی با وزیر امور خارجه آمریکا شرکت کنند.

این گزارش از "اریک اشمیت" (Eric Schmidt)، مدیر ارشد اجرایی گوگل، "جک درسی" (Jack Dorsey)، بنیان‌گذار و رئیس توئیتر، "جیمز ابرهارد" (James Eberhard) از شرکت "موبایل آکورد"، "شروین پیشه‌ور" از شرکت SGN، تولیدکننده بازی‌های موبایل، "جیسون لیبمن" (Jason Liebman) از شرکت "هاوکست"، "تیفانی شلین" (Tiffany Shlain)، بنیان‌گذار "وبی اواردز" و "اندرو راسیج" (Andrew Rasiej) از "مجمع دموکراسی شخصی" به عنوان افراد برجسته ای یاد کرد که در این نشست مهم حاضر بودند. در این ضیافت شام وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اولویت رسانه های دیجیتال در سیاست خارجی این کشور از این 10 شخصیت مهم در عرصه ارتباطات و رسانه های اجتماعی می خواهد تا با دولت آمریکا در زمینه پیشبرد و توسعه دیپلماسی دیجیتال همکاری نمایند.

نویسنده این گزارش در ادامه می نویسد: این همکاری درست چند روز بعد یعنی مصادف با زلزله هائیتی آغاز شد و ابرهارد توانست در همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا 40 میلیون دلار کمک برای صلیب سرخ جمع‌آوری کند، آن هم در قالب کمک‌های 10 دلاری! در روز حادثه زلزله هائیتی، یعنی 12 ژانویه، گوگل اعلام کرد هکرهای چینی تلاش کرده‌اند در "جی‌میل" مخالفان حکومت چین نفوذ کنند و ظرف چند ماه پس از آن، کاربران چینی خود را به سمت استفاده از موتور جستجوی خود در هنگ‌کنگ سوق دادند. این موضوع به یک چالش دیپلماتیک بدل شد و سرانجام منجر به سخنرانی 45 دقیقه‌ای کلینتون شد که طی آن آزادی دسترسی به اینترنت را از اولویت‌های حقوق‌بشری و سیاست خارجی آمریکا ذکر کرد.

منبع: مشرق