Gerdab.IR | گرداب

مروری اجمالی بر ویژگی های پنج مرورگر

محبوب‌ترین مرورگرهای برتر در اینترنت کدامند؟!/ فایرفاکس و اپرا یا کروم و اکسپلورر؟!

تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴

مرورگرهای اینترنتی را می توان پرکاربردترین نرم افزارهای این حوزه دانست. این مساله موجب شده است تا فضایی رقابتی بین شرکت های مختلف برای جذب کاربران شکل بگیرد.

گروه علم و فناوری گرداب: بعد از آنکه اینترنت به زندگی مردم وارد شد به تدریج مرورگرهای اینترنتی به پرکاربردترین نرم افزارهایی تبدیل شدند که در دنیای پر پیچ و خم فضای مجازی کاربران را برای جستجوی اطلاعات در فضای وب، دسترسی، دریافت و نمایش آن­ها کمک کنند. از سال 1991 که اولین مرورگر اینترنتی به نام «World Wide Web» طراحی شد و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفت تا این روزها که «Edge» به عنوان متاخرترین آن­ها توسط شرکت ماکروسافت به بازار عرضه شده است، مرورگرهای اینترنتی تغییرات بسیاری داشته­ اند تا جایی که شرکت­های سازنده در این سال­ها رقابت بی­سابقه­ ای را برای ارائه خدمات به کاربران و کسب رضایت آن­ها تجربه می­ کنند. در این بین مرورگرهای بسیاری به بازار آمده­ اند که تعدادی از آن­ها خیلی سریع از بازار رقابت خارج شدند و بعضی از آن­ها نیز با ارائه مداوم نسخه­ های بروز خود کماکان در رده پرمخاطب­ ترین­ ها مانده­ اند. در ادامه به معرفی و مقایسه محبوب­ترین مرورگرهای اینترنتی یعنی chrome ، Firefox و Inernet Explore ، safari و Opera می ­پردازیم.

دلیل انتخاب ما آمارهای نشان دهنده استفاده کاربران از مرورگرهای اینترنتی است که در عمده این آمارها مرورگرهای نامبرده بیشترین سهم را در جذب مخاطبین نسبت به سایر مرورگرها دارند. آمار پیش رو برگرفته از سایت «www.w3counter.com» است که نشان دهنده سهم استفاده کاربران از پنج مرورگر نامبرده در جولای و آگوست سال 2015 است.

مرگ تدریجی مرورگرها

آگوست 2015

مرگ تدریجی مرورگرها
جولای 2015



گوگل کروم؛ مدعی بی­ رقیب

مرگ تدریجی مرورگرها

مرورگر گوگل کروم که در مقایسه با سایر رقبای خود دیرتر از بقیه به جرگه مرورگرهای اینترنتی پیوسته بود در آمارها منتشر شده این روزها بیشترین سهم را در استفاده کاربران به خود اختصصاص داده است. شرکت گوگل این مرورگر را در سال 2008 برای کاربران اینترنتی بصورت رایگان عرضه کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست به رقیبی جدی برای رقبای باسابقه خود تبدیل شود.

کروم در بسیاری از شاخص­ ها، از راحتی استفاده از آن گرفته تا میزان امنیتی که برای کاربران در نظر گرفته، همواره در رده برترین ­ها بوده است. سرعت اجرا و سادگی استفاده از این مرورگر باعث شده است تا در کمترین زمان ممکن با فضای آن آشنا شده و با استفاده از آن به اطلاعات مورد نظر برسیم. از دیگر ویژگی­ های این مرورگر می ­توان به پشتیبانی از تمامی نسخه­ های ویندوز و سایر سیستم عامل­ ها، پشتیبانی آن از بسیاری از زبان­ های دنیا از جمله زبان فارسی، امنیت بالا در محیط وب، امکان مسدود کردن صفحاتی تبلیغاتی، متن باز بودن آن که قابلیت مطالعه، تغییر و بهبود طراحی نرم افزار را می دهد، جلوگیری از خطرات SpyWare ها و قابلیت استفاده از پوسته­ های مختلف با توجه به سلیقه هر کاربر اشاره کرد.



موزیلا فایر فاکس؛ روباه آتشین در عطش پیشرفت

مرگ تدریجی مرورگرها

شرکت Netscape، شرکت خدمات کامپیوتر آمریکایی در سال 1998 برای ورود به فضای رقابتی مرورگرها، بناد موزیلا را تاسیس کرد که و در سال 2002 از دل این بنیاد نرم افزار موزیلا فایرفاکس به بازار عرضه شد. این مرورگر بصورت رایگان در اختیار کاربران اینترنتی قرار گرفت.

از جمله بزرگترین ویژگی­ های فایرفاکس مانند متن باز بودن آن و قابلیت مسدود کردن pup-up ها یا همان صفحات تبلیغاتی است که در بسیاری مواقع موجب آزردگی کاربران در فضای مجازی می شود، پشتیبانی از سیستم RSS و قابلیت افزودن پلاگین­ ها و افزونه­ های جدید برای سهولت در استفاده از برنامه و متناسب بودن آنها با نیاز هر کاربر است. سرعت و امنیت بالای فایر فاکس باعث شد این مرورگر در سال 2010 بعد از اینترنت اکسپلورر به دومین مرورگری تبدیل شود که کاربران اینترنتی از آن استفاده می کردند.

هرچند گوگل کروم با ورود خود بسیاری از معادلات را بهم زد، فایرفاکس توانست جایگاه خود را بین پر استفاده ­ترین مرورگرها حفظ کند.


اینترنت اکسپلورر؛ مرثیه ای برای یک پایان


مرگ تدریجی مرورگرها

شرکت ماکروسافت اولین شرکتی که بود که با ارائه اینترنت اکسپلورر وارد فضای رقابتی مرورگرها شد. ماکروسافت IE را برای اولین بار در سال 1995 بصورت پیش فرض به همراه ویندوز ارائه کرد تا کاربران ویندوز را برای جستجو در فضای وب تنها نگذاشته باشد. این مرورگر تا مدت ها از پرکاربرترین ها درفضای وب به شمار می امد ولی به تدریج با ورود سایر مرورگرها جایشگاهش را از دست داد. این مساله تا جایی پیش رفت که ماکروسافت تصمیم گرفت در آخرین نسخه ویندوزی که به بازار ارائه کرد مرورگر جدیدی را جایگزین اینترنت اکسپلورر کند تا در سال های آتی منتظر حذف کامل این مرورگر از صف رقابت با سایر مرورگرها باشیم.

با وجود تمام حرفهایی که در مورد ضعف های اینترنت اکسپلورر بخصوص ضعف های امنیتی آن گفته می شود ولی طراحان این مرورگر سعی کرده اند مزیت هایی را برای آن بوجود بیاورند که این مساله موجب شده است هنوز هم عده ای استفاده از IE را به سایر مرورگرها ترجیح دهند. در آن زمینه می توان به قابلیت بستن pop-up ها و همچینین و پشتیبانی از قابلیت ActiveX اشاره کرد. ولی حقیقت ماجرا اینجاست که اکسپلورر در بسیاری از آزمایش ها رتبه پایین تری بخصوص نسبت به گوگل کروم و اپرا بدست آورده است.



اپرا یکی از با قدمت ترین مرورگرها

مرگ تدریجی مرورگرها

اپرا یکی از قدیمی ترین مرورگرهای بازار محسوب می شود که تا امروز توانسته است با وجود ورود رقبای جدید به حیات خود ادامه دهد. اولین نسخه این مرورگر در سال 1996 طراحی شد و بر خلاف رقبای خود در سالهای ابتدایی به کاربران فروخته می­ شد تا آنکه از نسخه 8.5 به بعد بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفت. نکته مهمی که در مورد اپرا باید گفت سرمایه گذاری گوگل در این شرکت در قبال اضافه کردن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض این نرم افزار است که در سال 2005 بطور رسمی اعلام شد.

اپرا برای زنده ماندن بین سایر مرورگرها قابلیت های مختلفی را برای خود تعبیه کرده بود. علاوه بر قابلیت پشتیبانی از RSS و مسدود کردن pop-up ها طراحان این مرورگر قابلیت هایی چون فشرده سازی صفحات و افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب تا چندین برابر، قابلیتی برای آپلود اطلاعات در فضای نت بدون استفاده از سایر سایت ها، جستجوی ایمن و پنهان در فضای مجازی و افزودن افزونه های مختلف از ویژگی های اپرا است.


سافاری؛ دنیایی دلنشین برای خاص ها

مرگ تدریجی مرورگرها

سافاری نماینده شرکت اپل در فضای مجازی است. استیو جابز اولین بار در سال 2003 مرورگر سافاری را برای محصولات شرکت اپل و چهار سال بعد آن را برای سیستم عامل های ویندوز ارائه کرد.

سفاری نیز ویژگی های منحصر به فردی دارد که برای کاربران جذاب است. سافاری را می توان به واسطه هسته پردازنده گرافیکی آن قوی ترین مرورگر در زمینه نمایش گرافیکی سایت ها دانست. سافاری را می توان یکی از امن ترین مروگرها دانست. از دیگر ویژگی های این مرورگر سرعت بالای آن در لودیگ صفحات، قابلیت مسدود کردن pop-up ها، استفاده از RSS، پاک کردن اسپم های غیر ضروری و قابلیت افزودن برنامه های اضافی با توجه ب نیاز هر کاربر اشاره کرد.

گردآوری از پدرام سازگار