Gerdab.IR | گرداب

بهانه آمریکا برای اتهام سایبری به کشورها

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴

در جدیدترین ادعای کارشناسان آمریکایی، 68 درصد از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا، تحت حملات سایبری با منشأ دولتی قرار دارند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ به ادعای کارشناسان امنیتی آمریکایی، اکثر زیرساخت‌های حیاتی ایالات‌متحده، حداقل در دو سال گذشته یک حمله خسارت‌بار سایبری را تحمل کرده‌اند. وزارت امنیت داخلی آمریکا، زیرساخت‌های حیاتی این کشور را در 16 گروه دسته‌بندی می‌کند.

بر اساس تعریف وزارت امنیت داخلی آمریکا، این 16 دسته، چه از بخش خصوصی و چه از بخش دولتی، ارگان‌ها، سازمان‌ها و یا نهادهایی هستند که اموال، شبکه و سامانه‌های داخلی آنها برای ایالات‌متحده لازم و ضروری هستند و در صورت آسیب دیدن هر یک از آنها، خسارات فراوانی بر بدنه امنیتی عمومی، امنیت اقتصاد ملی، سلامت عمومی و یا هر نمونه مشابهی از آن در آمریکا وارد خواهد شد.

برخی از کارشناسان آمریکایی از حملات سایبری به یک یا چند زیرساخت حیاتی ایالات‌متحده با منشا دولتی، با اصطلاح «Cyber Pearl Harbor» یاد می‌کنند. این اصطلاح به این معنی است که آمریکا با حملات سایبری مواجه است و به‌نوعی به حمله‌ی نظامی که بنا به ادعای مقامات آمریکایی، در سال 1941 و توسط ژاپن به منطقه‌ی Pearl Harbor صورت گرفته است، اشاره می‌کند.

حمله ژاپن به این منطقه در آمریکا، سبب بروز خسارت‌های سنگین به آمریکا شد و همین موضوع سبب شد تا آمریکا اقدام به بمباران اتمی شهر هیروشیما نماید. برخی در دنیا معتقدند که استفاده مقامات آمریکایی از اصطلاح Cyber Pearl Harbor در مورد حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا، به نوعی تهدید سایر کشورها محسوب می‌شود. آنها معتقدند که آمریکا سعی در القای این مفهوم دارد که در صورت بروز یک حمله سایبری به آمریکا، کشورهای مهاجم با پاسخی سنگین مواجه خواهند شد.

از نظر آمریکایی‌ها، امنیت زیرساخت‌های حیاتی در این کشور، یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز قرار بگیرد، زیرا در صورت حمله به هرکدام از این زیرساخت‌ها، آمریکا متحمل خسارات فراوان مالی و امنیتی خواهد شد.