Gerdab.IR | گرداب

نصر خدمات پس از فروش فاوا می دهد

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از آغاز همکاری‌های این سازمان و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور مشارکت در احراز صلاحیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش ICT خبر داد.

به گزارش گرداب از تسنیم، براساس جلسه مشترک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان نصر همکاری تاثیرگذار و فعالی را با سازمان حمایت درباره ساماندهی مجوز  خدمات پس از فروش آغاز می‌کند.

در این جلسه، اصغر رضانژاد، دبیر سازمان، حسین غروی رام مسئول کمیسیون سخت افزار سازمان، علیرضا پورنقشبند، عضو کمیسیون سخت افزار وجواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین محسن رنجبر، رییس اداره خدمات فروش و پس از فروش سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حضور داشتند.

اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به این توافق و با تاکید براینکه "سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان"  تنها مرجع صدور مجوز خدمات پس از فروش در تمام حوزه‌هاست، اظهار کرد: براساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تنها سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مرجع صدور این مجوزهاست و هیچ نهاد یا تشکل دیگری، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها نیست.

وی ادامه داد: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا واهی است و شرکت‌های متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.

او با اشاره به نقش سازمان نصر در احراز صلاحیت شرکت‌های متقاضی مجوز گارانتی گفت: اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز خدمات پس از فروش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، می‌توانند درخواست خود را به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ارائه کنند تا سازمان پس از بررسی شرایط این شرکت‌ها، طبق مفاد آئین‌نامه خدمات پس از فروش، گواهی تایید خود را به سازمان حمایت اعلام کند.

رضانژاد با تاکید بر اینکه ساماندهی و نظام بخشی بازار فناوری اطلاعات از جمله وظایف و رسالت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است، ادامه داد: اطمینان و برخورداری از خدمات پس از فروش مناسب حق مسلم تمام مصرف کنندگان است و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش می‌کند تا براساس وظایف قانونی‌اش، سازمان حمایت مصرف کنندگان را برای ممیزی خدمات پس از فروش در حوزه فناوری اطلاعات یاری دهد.

او در این رابطه گفت: نصر به کمک بازوهای کارشناسی خود و براساس بندهای آئین‌نامه خدمات پس از فروش درخواست شرکت‌های عضو سازمان نصر برای دریافت مجوز ارائه خدمات پس از فروش بررسی می‌کند؛ در صورتیکه طبق آئین‌نامه خدمات پس از فروش، این شرکت‌ها دارای شرایط  لازم باشند تاییدیه سازمان درخصوص واجدالشرایط بودن متقاضی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال خواهد شد تا سازمان حمایت براساس تاییدیه و پیش ممیزی سازمان نصر و پس از بررسی‌های خود، مجوز ارائه خدمات پس از فروش را برای شرکت‌های متقاضی عضو سازمان صادر کند.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درخصوص شکایات مطرح در حوزه خدمات پس از فروش گفت: همچون سایر تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شورای انتظامی نصر تهران آماده دریافت هرگونه گزارش تخلف در بخش ارائه خدمات پس از فروش در حوزه ICT است و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند هر گونه شکایات خود را در این بخش به دبیرخانه این سازمان ارائه کنند.

براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، طبق مفاد ضوابط اجرایی ماده 37 آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین‌های اداری، تمامی شرکت‌های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات  کالا مکلفند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکه خدمات پس از فروش را مطابق ضوابط آیین‌نامه‌های مرتبط ایجاد کنند.

براساس مفاد ضوابط اجرایی، تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.