Gerdab.IR | گرداب

بررسی امکان راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار برای دانش‌آموزان

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار برای دانش‌آموزان در حال بررسی است تا آنان تولیدات خود را تجاری‌سازی کنند.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، علی زرافشان در نشست خبری درباره طرح «کاشف» که در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد، گفت: کارآفرینی کلید توسعه کشور است و در اسناد بالادستی نیز تاکیدات زیادی به این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در بخش‌های مختلف به کارآفرینی پرداخته شده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا به موضوع کارآفرینی بپردازد. به این منظور یک برنامه جامع را تعیین کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح «کاشف»، تصریح کرد: دبیرخانه راهبری و ذیل آن کارگروهی تشکیل شده است تا این طرح اجرا شود.

زرافشان بیان کرد: به همین منظور تفاهمنامه‌ای با دانشکده کارآفرینی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی این دانشکده منعقد شده است.

وی با اشاره به پایش دانش‌آموزان کارآفرین گفت: پایش دانش‌آموزان کارآفرین توسط دانشکده کارآفرینی صورت گرفته است و برای دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم اجرا شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس شاخص‌های استاندارد جامع که از کارآفرینان موفق استخراج شد، یک میلیون و ۸۷۰ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

زرافشان تصریح کرد: کارنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای از ویژگی‌های دانش‌آموز تهیه شده است و یک کارنامه نیز برای اولیا در نظر گرفته‌ایم که چه اقداماتی در خانه انجام دهند تا دانش‌آموزان در عرصه کارآفرینی رشد بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: گزارشی نیز از وضعیت کارآفرینی دانش‌آموزان برای مدیر و استان‌ها تهیه شده است تا نقاط مثبت و منفی دانش‌آموزان را بشناسند و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت و نقاط مثبت را افزایش دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طی این ارزیابی مشخص شده است دختران در حوزه کارآفرینی قوی‌تر از پسران هستند.

زرافشان تصریح کرد: با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، باشگاه کارآفرینی دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است و هدف ما ایجاد شبکه کارآفرینان دانش‌آموز است تا از طریق این سایت، ارتباط شبکه‌ای داشته باشند و تجربیات را به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج آزمون، دو دوره کارآفرینی مجازی در این سایت برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه و فرهنگ کارآفرینی استفاده کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تربیت مربیان کارآفرینی نیز گفت: چهار نفر از هر منطقه در کشور به دبیرخانه کاشف معرفی می‌شوند و از این بین، آنان که ویژگی‌های کارآفرینی دارند، انتخاب خواهند شد و نفرات اول به عنوان مربی کارآفرین مشخص می‌شوند.

زرافشان افزود: یک دوره به صورت غیرحضوری و مجازی و یک دوره حضوری توسط دانشکده کارآفرینی برای این مربیان برگزار خواهد شد و سپس این افراد به مناطق و استان‌ها بازمی‌گردند تا دانش‌آموزان برتر را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

وی از راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در حال بررسی و مطالعه هستیم تا زمینه راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم تا آنان تولیدات خود را عرضه کنند و مراحل تجاری‌سازی را به صورت عملی یاد بگیرند تا هنگامی که می‌خواهند وارد بازار واقعی کسب و کار شوند، تجربه داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در زمینه توسعه و اشاعه فرهنگ کارآفرینی نیز با مشارکت دانشکده کارآفرینی، بسته‌های آموزشی تهیه شده و در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا ویژگی کارآفرینی آنان با مطالعه این بسته‌ها رشد یابد.

زرافشان تصریح کرد: پیش از راه‌اندازی بازار کسب و کار مجازی، اقدام به ایجاد بازارچه‌های فروش تولیدات دانش‌آموزان کرده‌ایم و عرضه و فروش تولیدات در سال چند نوبت در استان‌ها برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان با فروش تولیدات خود، سرمایه‌ای را کسب کنند.

وی با بیان اینکه توسعه برنامه خودکفایی را در مدارس شبانه‌روزی نیز داریم، گفت: باید این مدارس، تولیدات و فناوری‌های دانش‌آموزان را در چرخه تولید و عرضه به فروش برسانند.