Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری‌ملی ناچیز در حوزه‌فناوری

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

با این سهم بسیار ناچیز اتفاق بزرگی در کشور رخ نمی دهد و باید اهتمام جدی تری به این موضوع مهم شود.این سهم در کشورهای پیشرفته بین ۱۷ تا ۳۴ درصد است که آنها در تلاش هستند این مقدار را به ۲۵ تا ۴۰ درصد برسانند.

به گزارش گرداب به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دربرنامه تلویزیونی ‘روی خط ‘ پدیده فضای مجازی را پدیده ای نوظهور دانست و گفت: تعداد ابراز متصل به اینترنت در سال ۱۹۸۴ میلادی یک هزار دستگاه بود که این تعداد در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ میلیارد شیئ متصل به اینترنت رسیده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: به انجام پیمایش ملی در خصوص نحوه استفاده از شبکه های ارتباطی تلفن همراه در سال گذشته، گفت: ۷۹ درصد برای ارتباطات خانوادگی و ۶۸ درصد به منظور کسب اطلاعات از این فناوری استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه فقط ۳ درصد داده های این فناوری داده های فساد و آسیب زا است، اظهار کرد: باید برای این درصد توان گذاشته و آن را کنترل کنیم. ما نمی توانیم خودمان را از این فناوری پیشرفته جدا کنیم.

وی مهمترین هدف استراتژیک در حوزه فضای مجازی را یکپاچه سازی در سیاستگذاری، نظارت، ارزیابی و اجرا اعلام کرد و تاکید کرد: هر استانی برای خودش سازکار و سامانه دولت الکترونیک ایجاد می کند. رویکرد دولت باید ایجاد نظام یکپارچه سازوکار مربوط به خدمات مردم باشد و استان ها هم باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه یکپارچگی در اجرا، سیاستگذاری و برنامه ریزی نداریم و به همین دلیل نیز معمولا منابع خودمان را به هدر می دهیم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به وزارت فناوری فضای مجازی تبدیل شود.دامنه حوزه فضای مجازی گسترده و ابعاد جدید پیدا کرده است و وزارتخانه ای باید بتواند زیرساخت ها، نرم افزار، برنامه و محتوای این کار را فراهم کند.
عاملی با اشاره به اینکه ۳۰ شورا در سازمان برنامه و بودجه موظف به تدوین برنامه ششم توسعه هستند، گفت: از این تعداد فقط یک شورا برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است در حالیکه همه شوراها باید در دو فضای واقعی و مجازی برنامه ریزی کنند.