Gerdab.IR | گرداب

ابزار داعش برای حمله به پاریس چه بود؟

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴

بررسی‌های مقامات امنیتی فرانسه نشان می‌دهد تروریست‌های داعش از کنسول بازی پلی استیشن ۴ شرکت سونی برای برنامه‌ریزی حملات خود به مردم پاریس استفاده کرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از فوربس، نیروهای امنیتی در تعقیب تروریست های داعش در حاشیه شهر بروکسل پایتخت بلژیک حداقل یک دستگاه کنسول بازی پلی استشین 4 پیدا کرده اند که توسط عوامل داعش برای برقراری ارتباط با دیگر تروریست ها مورد استفاده قرار گرفته است.

ظاهرا علت انتخاب این کنسول بازی دشواری ردگیری ارتباطات صورت گرفته از این طریق است، به گونه ای که این کنسول برای تروریست ها حتی از برنامه همراه واتس آپ هم ایمن تر بوده است.

همزمان با عرضه نسل جدید کنسول های بازی بحث های زیادی در مورد میزان رعایت حریم شخصی کاربران در آنها صورت گرفت و در حالی که برخی صاحب نظران از سهولت جاسوسی از کاربران در صورت استفاده از کنسول های بازی پلی استیشن و ایکس باکس از طریق ابزاری مانند دوربین آنها سخن می گفتند برخی دیگر هم معتقد بودند ردگیری ارتباطات کاربران از طریق آنها ممکن است آسان نباشد.

حال به نظر می رسد تروریست های داعش، کنسول بازی پلی استیشن 4 را ایمن تر از گوشی های رمزگذاری شده و دیگر برنامه های ایمن می دانند. هنوزمشخص نیست داعشی ها برای ارتباط با هم از طریق کنسول سونی از شبکه بازی آنلاین پلی استیشن یا گپ صوتی یا برخی بازی های خاص آن استفاده کرده اند یا روش منحصربه فرد دیگری داشته اند. ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا قبلا افشا کرده بود که جاسوسان این آژانس و سیا در فضای بازی هایی مانند World of Warcraft حضور دارند تا تروریست ها را شناسایی کنند.

تعدادی از کارشناسان امنیتی می گویند ردگیری تماس ها و ارتباطات صوتی از طریق کنسول بازی پلی استیشن 4 و کنسول های مشابه هنوز هم به طور کامل برای اف بی آی ممکن نیست. همچنین در داخل  برخی بازی های ویدویی مانند Super Mario یا Call of Duty روش هایی برای تبادل پیام میان کاربران وجود دارد که می توان از آنها برای برقراری ارتباطات تروریستی و انتقال دستورات تروریست ها به یکدیگر سوءاستفاده کرد. انتظار می رود طی روزهای آینده جزییات بیشتری در این زمینه منتشر شود.