Gerdab.IR | گرداب

ایجاد نقشه بومی روی موتور ملی

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴

مدیر پروژه ملی موتور جستجوگر پارسی جو از راه اندازی اولین سرویس نقشه بومی کشور بر روی این جویشگر ایرانی خبر داد.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، علی محمد زارع بیدکی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۳۰ لایه مختلف اطلاعاتی در ساختار اصلی ۴۰۰ شهر بر روی سرویس نقشه موتور جستجوگر بومی بارگذاری شده و به تدریج انواع لایه های متنوع اطلاعات مکانی دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مزایای این سامانه می توان به مشارکت مردم در تکمیل انواع اطلاعات مکانی بر روی نقشه بومی اشاره کرد به طوری که کاربران قادر خواهند بود مکانهای مورد نظر خود را بر روی نقشه ثبت و اطلاعات توصیفی و تکمیلی و حتی عکس را به آن اضافه کنند.

مدیر پروژه موتور جستجوگر پارسی جو ادامه داد: در واقع این نقشه، ظرفیت تغییر و به روزرسانی را توسط خود کاربران خواهد داشت بدین ترتیب که پنل مدیریت داده های کاربران تحت عنوان «اطلاعات من» در نقشه بومی وجود دارد و اطلاعات توسط خود افراد تکمیل و یا حتی حذف می شود.

زارع بیدکی به دیگر مزایای این نقشه تخصصی بومی اشاره کرد و افزود: قابلیت به اشتراک گذاری مکانی خاص با استفاده از لینک نقشه، ویرایش و به روز رسانی نقشه ها توسط کاربران، اندازه گیری طول و محاسبه مساحت بر روی نقشه و همچنین تبليغات هدفمند و تبليغات محلی بر اساس مکان جستجو شده از جمله ویژگی های این سرویس جدید است.

وی کارتوگرافی منحصر بفرد و آيکون های ويژه براي عوارض مختلف را از دیگر قابلیت های سرویس نقشه این موتور جستجوگر دانست و خاطرنشان کرد: در این سرویس کاربران می توانند نقشه هر شهر و روستای ایران را به صورت مجزا و تفکیکی چاپ و یا در سایت و وبلاگ شخصی قرار دهد.

مدیر پروژه موتور جستجوگر پارسی جو با بیان اینکه يکی از نيازهای اساسی و استراتژيک هر کشوری دسترسی به اطلاعات مکانی و منطقه ای آن هم بدون وابستگی به سایر کشورها است، گفت: هدف از طراحی و پياده سازی اين سرويس، ايجاد سامانه ای جامع و مرجع در کشور برای ارائه انواع خدمات مکان محور و با سطوح دسترسی مختلف به تمامی سازمانها، ارگانها، نهادهای دولتی و بخش خصوصی طراحی شده تا ضمن سرویس دهی به عموم مردم، بستر مناسبی را برای رسیدن به توسعه پايدار در کشور فراهم کند.

وی تاکید کرد: سرویس نقشه پارسی جو، تخصصی ترین سرویس نقشه بومی کشور در این مقیاس است که طراحی و پیاده سازی آن به صورت کامل توسط محققان و متخصصان کشورمان انجام شده و هم اکنون کاربران می توانند با مراجعه به آدرس map.parsijoo.ir از قابلیت های این نقشه بومی بهرمند شوند.