Gerdab.IR | گرداب

افرادی که قربانی رسانه شدند؛

چرا باید از رسانه ترسید؟/ آنهایی که قربانی رسانه شدند

تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴

در سال های اخیر سرعت انتشار فیلم و عکس در فضای مجازی به حدی رسیده است که حالا می توان به بی رحم بودن رسانه و شبکه های مجازی ایمان آورد. اما این رسانه تا کنون به چه کسانی رحم نکرده است؟

به گزارش گرداب، رسانه بی رحم است این چکیده تمام حرف های این گزارش است. رسانه ای که می تواند یک شبه کسی را بالا برده و در لحظه ای به زمین بکوبد. در روزگاری که آدم ها بیشتر از آنکه سرشان به دنیای حقیقی گرم باشد در فضاهای مجازی زندگی می کنند. انتشار یک فیلم یا عکس از یک صحنه حساس یک تفریح عادی و روزمزه به حساب می آید و همین تصویر روزمره می تواند زندگی آدمی را بهم بریزد. تفریحی که تا سال های پیش به پخش شدن فیلم های عروسی چهره های مشهور منتهی می شد اما حالا شاهد پخش شدن عکس و فیلم هایی از مردم عادی هستیم که شاید میلیون ها بار در این شبکه ها کپی می شوند و از دستی به دست دیگر می چرخند. این عطش انتشار را می توان در بسیاری از مناسبت های مختلف مردمی از جمله تشییع جنازه « مرتضی پاشایی» در سال گذشته دید و امسال نیز باعث ممنوع التصویر شدن یکی از مجری های شناخته شده سیما هم شد. اما تا به حال چهره های مردمی زیادی بودند که قربانی این عطش رسانه ای شدند و دیگر نتوانستند به زندگی عادی خود بازگردند. قصه «وحید خزایی» و سوار شدنش بر این موج رسانه ای بهانه ای شد تا سراغ آدم هایی برویم که پیش از انتشار فیلم هایشان کسی آنها را نمی شناخت اما خواسته یا ناخواسته وارد این بازی ترسناک شدند.

دشواری نداره!

چهارسال پیش در برنامه «دراستان» شبکه پنجم سیما با یک پیرمرد آذری زبان که در یکی از مناطق حاشیه نشین پایتخت زندگی می کرد مصاحبه ای پیرامون وضعیت معیشت و زندگی مردم آن منظقه شد. صحبت های وی و  برخی جمله هایش مانند « دشواری نداره» باعث شد تا صفحات مختلف طنز و شوخی برای این پیرمرد ساده دل راه بیفتد تا با انواع شوخی و کاریکاتور مخاطبانشان را بخندانند. ویدئو این مصاحبه در شبکه های پخش فیلم از جمله آپارات و یوتیوب بارها دیده شد و تا مدت ها به عنوان یکی از فیلم ها طنز در موبایل ها دست به دست می شد. آقای دشواری سرانجام در دی ماه سال ۹۱ درگذشت اما هنوز فیلم مصاحبه اش در شبکه های اجتماعی بیننده دارد.

واقعا قلبم گرفت

همزمان با ویدئوی منتشر شده از آقای معروف به «دشواری» فیلم دیگری از آرشیو صداوسیما درز کرد که بازهم اسباب خنده و تمسخر شبکه های اجتماعی قرار گرفت. در این فیلم مصاحبه شونده بی هوا سراغ فردی به نام « رحیم خالقی» می رود و از او درباره شرکت در انتخابات ۲۷ خرداد می گوید. آقای خالقی هم به علت مشکلی که در یکی از اداره جات دولتی برایش پیش آمده و نتوانسته امضای مورد نیازش را بگیرد سوالات مصاحبه کننده را درست جواب نمی دهد و به مشکلی که برایش پیش آمده اشاره می کند و می گوید « واقعا قلبم گرفت» بعداز انتشار ویدئو دست به دست چرخیدن در فضای مجازی در آن زمان این فرد گمنام به شدت مشهور شد و طنز و ترول های زیادی برای این ویدئو کشیده شد.

بام؟ شیب؟

بیژن دانش آموز شمالی یکی از روستاهای کشور، هنگام جواب دادن این سوال که چرا بام خانه ها را در شمال کشور شیب دار می سازند. مستاصل ماند و نتوانست جواب درستی به معلمش بدهد. آقای معلم فیلم این صحنه را در جایی قرار می دهد و همین موضوع کافی بود تا این فیلم حتی از شبکه های ماهواره ای هم پخش شود. انتشار ویدئو و شناخته شدن بیژن سبب شد این دانش آموز به خاطر تمسخرهایی که می شنید عطای درس را به لقاءش ببخشد و ترک تحصیل کند. وقتی خبر ترک تحصیل این دانش آموز در رسانه ها پچید یکی از مجلات به سراغ بیژن رفت و او را پیدا کرد تا موجی به راه بیفتد که همه دست در دست هم بدهند تا اتفاق ناگواری که برایش افتاد، جبران شود. بعد از آن بیژن در برنامه تحویل سال «احسان علیخانی» هم ظاهر شد و محسن تنابنده نیز از او دعوت کرد تا در پایتخت بازی کند.

مسابقه ثانیه ها

ماه رمضان امسال یکی از قسمت های «مسابقه ثانیه ها» با اجرای داریوش کاردان حسابی خبرساز شد. در این مسابقه داریوش کاردان از شرکت کنندگان با آنکه سوالهای به نسبت ساده ای می پرسید با جواب های عجیب و غریبی مواجه می شد. بعد از پخش این مسابقه از سوی تلویزیون قسمتی از آن حتی در سایت های خبری قرار گرفت و حتی برخی افراد نمونه های کاتونی و طنز آن را بازسازی کردند. موج انتشار این مسابقه که حتی بسیاری از بینندگان تلویزیون پخش اصلی آن را ندیده بودند، با واکنش های منفی نیز مواجه شد. منتقدان معتقد بودند این انتشار بی رحمانه و این هجمه رسانه ای باعث می شود این افراد بعد از این نتوانند به خوبی در محل کار و یا میان اقوامشان راحت حضور پیدا کنند و مورد تمسخر قرار  میگیرند.

کریم تو مسلمون نیستی؟

فیلم صحنه بازی کردن چندمرد در خانه و دعوایشان یکی دیگر از ویدئوهایی بود که مدتی در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید. تا تکه کلامهایش مدتها در فضای مجازی استفاده شود. تمسخر آدمهای این فیلم از سوی کاربران شبکه های اجتماعی حتی منجر ساختن آهنگ وکاریکاتورهای طنز باعث شد شخصیت ناشناخته و نقش اول این فیلم حسابی به چهره شناخته شود.

ما الان خودکفاشدیم

دیگر ویدئو درز کرده از سوی صداوسیما یک مصاحبه با فرد انقلابی و ساده دلی است که با حرفهایش می خواهد درباره اعتقاداتش و تفسیرهای شخصی اش از وضعیت موجود در کشور اظهارنظر کند. اصرار آقای مصاحبه شونده و لحن محکم صریحش سوژه شبکه های اجتماعی و رسانه های خارج از کشور شد. تا با انتشار چندین باره این ویدئو این فرد کاملا مشهور شود. شهرتی که حتما خوشایندش نبوده است.