Gerdab.IR | گرداب

فصل‌نامه ارتش آمریکا:

سپاه هنوز ابزارهای شبکه‌ای پیچیده‌ خود را رو نکرده است +دانلود

تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴

سپاه هنوز ابزارهای شبکه‌ای پیچیده‌ خود را رو نکرده است و با بودجه اندکی که به نسبت به قدرت‌های بزرگ در زمینه سایبری دارد، بهترین بهره‌گیری را برای کسب اطلاعات و تامین امنیت انجام داده است.با جلوس «محمد علی جعفری» بر کرسی فرماندهی سپاه، توجه به استفاده ار فضای سایبری به‌طرز چشمگیری بیشتر شده است.

به گزارش گرداب، فصلنامه ستاد مشترک ارتش آمریکا که برای آگاهی دادن در مورد عملیات‌های انفرادی و مشترک به متخصصان امنیت ملی منتشر می‌شود، در قسمتی از جدیدترین شماره خود به قدرت سایبری ایران در جریان اتفاق‌های سال 88 پرداخته است.

این گزارش در ابتدا آورده است که در تابستان 2009، جمهوری اسلامی "جنبش سبز" را با همان ابزاری که گمان می‌رفت موجب پیروزی آن شود، از بین برد. نام این ابزار، "فناوری اطلاعات و ارتباطات" بود. نویسندگان این گزارش مدعی شدند: «جمهوری اسلامی، عمدا فضای ارتباطات و اطلاعات را باز گذاشت تا مخالفان هدف خود را در دام بیاندازد».

این گزارش در ادامه آورده است: «ایران در سیکل جدیدی از توان سایبری و استفاده از ابزار جدید، اهداف را شناخت و از آن پس در سوریه هم از پیوند علم سایبری و روش سنتی برخورد نظامی و سیاسی بهره برد».

ایران با قدرت سایبری جریانات 88 و سوریه را کنترل کرد
گزارش مربوط به بررسی قدرت سایبری ایران در شماره اخیر فصل‌نامه ستاد مشترک ارتش آمریکا

این گزارش از قول اندیشکده «رند» می‌نویسد: ایران از توانایی‌های جنگی ویژه خود به عنوان استراتژی بلندمدت منطقه‌ای و نمایندگان شبه‌نظامی و دولتی خود جهت نیل به اهدافش در منطقه بهره می‌جوید. ارتش الکترونیک سوریه (SEA) پیوسته از سرمایه‌گذاری و تکنولوژی ایران برای مقابله با رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها بهره گرفته است. ارتش سایبری سوریه، از "حملات منع سرویس توزیع شده" (تلاش برای خارج کردن ماشین و منابع شبکه از دسترس کاربران مجاز)، پورتال‌های آنلاین محدودکننده، کنترل ازدحام، و استفاده از بدافزارها برای کنترل دشمنان استفاده کردند. بسیج جمهوری اسلامی، در این مدت رویکرد استفاده از قابلیت‌های پیشرفته سایبری و حملات هکری شبه‌نظامی‌وار به خوبی علیه دشمنان ایران و سوریه استفاده کرده است».

ایران با قدرت سایبری جریانات 88 و سوریه را کنترل کرد

فصلنامه ستاد مشترک ارتش آمریکا در پایان این قسمت از نشریه می‌نویسد: «ایران در کنترل جریانات 88 و شلوغی‌های سوریه، با تکیه بر دانش سایبری و تلاش‌های وزارت فناوری و ارتباطات و ترکیب آن با نمایش قدرت، سربلند بیرون آمد. با جلوس "محمد علی جعفری" بر کرسی فرماندهی سپاه، توجه به استفاده ار فضای سایبری به‌طرز چشمگیری بیشتر شد و "قاسم سلیمانی" هم این فرایند را کامل کرد. در هر حال، بسیج در این فرایند نقش بسزایی از حیث سایبری برای سپاه و حکومت ایران ایفا کرد.

این گزارش  چهار درس از فعالیت سایبری ایران که می‌تواند یک چارچوب مفهومی برای آمریکا داشته باشد را چنین بیان می کند:

1. سپاه پاسداران از حیث استراتژیک و تاکتیکی ارتباطات بومی، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات منطقه‌ای، زیرساخت‌های لجستیک را تحت کنترل دارد و هنوز ابزارهای شبکه‌ای پیچیده‌تر خود را رو نکرده است.

2. جنگ سایبری یعنی قطع پیشرفت دشمن در نقاط خاکستری تنش در زمان صلح و جنگ؛ و در این مسیر از تاکتیک‌های چریکی همچون خراب‌کاری، ترور افراد کلیدی، و دام‌گذاری بهره گرفته می‌شود.

3. استفاده از پتانسیل وزارت ارتباطات و تجمیع تمامی توانایی‌های سایبری در خدمت یک جنگ تمام عیار نرم‌افزاری علیه دشمنان نشان دهنده امری است به نام شکوفایی تخصص در ایرانیان.

4. جنگ سایبری هم می‌تواند موجب تنش شود و هم تنش زدایی را سبب گردد؛ اما ایران با بودجه اندکی که به نسبت به قدرت‌های بزرگ در زمینه سایبری دارد، بهترین بهره‌گیری را برای کسب اطلاعات و تامین امنیت کسب کرده است».

فصل‌نامه ستاد مشترک ارتش آمریکا توسط دانشگاه دفاع ملی این کشور و در حمایت از از استراتژی امنیت ملی و امنیت کشور منتشر می‌شود؛ دولت امریکا، معتقد است که این مجله با نشان دادن پیشرفت در آموزش و تمرین نیروهای نظامی، در شرایط روبرویی با چالش‌های آتی در مقابل دشمنان آمادگی خواهد داشت.

بررسی توان دفاعی ایران
دانلود
منبع: مشرق