Gerdab.IR | گرداب

کشمکش اروپا با آمریکا برای حفظ حریم شخصی شهروندان

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴

در جریان مذاکره اتحادیه اروپایی با آمریکا برای عقد قرارداد جدیدی در مورد تبادل داده های کاربران میان دو قاره، طرف اروپایی در تلاش است تا کنترل بیشتری بر اطلاعات خصوصی شهروندان داشته باشد.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، بر اساس حکم دادگاهی در اروپا قرارداد قبلی منعقد شده میان دو طرف برای تبادل داده ها به سبب نگرانی از جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از کاربران و نقض حریم شخصی آنها لغو شد و تلاش برای عقد قرارداد جدیدی در جریان است.

افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد دسترسی آنی و بی سابقه جاسوسان به تمامی داده های رد و بدل شده در اینترنت و شبکه های مخابراتی موجب نگرانی جدی در این زمینه در میان دهها کشور اروپایی شده است.

مذاکرات بروکسل و واشنگتن بر سر این موضوع با کندی بسیار زیادی به پیش می رود، زیرا اتحادیه اروپایی در تلاش است انتقال اطلاعات از اروپا به آمریکا به گونه ای صورت بگیرد که نفوذ به آنها به سادگی ممکن نباشد و همچنین قوانین این اتحادیه در مورد حفاظت از داده ها حتما رعایت شود.

توافقنامه قبلی در این زمینه که Safe Harbour نام داشت و بیش از 4000 شرکت آمریکایی و اروپایی از آن تبعیت می کردند توسط دادگاه عالی اروپا از ماه اکتبر نامعتبر اعلام شد، زیرا حفظ حریم شخصی مردم اروپا تحت الشعاع ضرورت های مورد نظر آمریکا در حوزه امنیت ملی قرار گرفته بود.

با توجه به اینکه طرف اروپایی تاکنون از توانایی بررسی حقوقی سوءاستفاده از داده ها برخوردار نبوده، کمیسیون اروپایی به عنوان یکی از زیرمجموعه های اتحادیه اروپا در تلاش است تا راهی برای نظارت بر رعایت حریم شخصی شهروندان خود بیابد و این کار را به شیوه ای دقیق و عمیق انجام دهد.

تا به حال تنها شرکتها قادر به شکایت از سوءاستفاده از داده های خود بوده اند ولی قرار است شهروندان عادی هم بتوانند از این پس در این مورد به طور مستقیم به نهادهای دولتی گزارش دهند. هنوز مشخص نیست دو طرف برای رسیدن به تفاهم نهایی به چه مدت زمان نیاز دارند.

منبع: فارس