Gerdab.IR | گرداب

پیامی که باید جدی گرفت؛

هشدار پليس فتا به کاربران در رابطه با هک شدن

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴

هکرها براي سرقت اطلاعات کاربران وب‌سايت‌ها از هر روشي مانند جعل، استفاده از فايل‌هاي فلش مخرب و يا بدافزارهايي که در نرم‌افزارها مخفي است استفاده مي‌کنند.

به گزارش گرداب، سرهنگ سعيد شعبان در این رابطه گفت: «استفاده از شبکه هاي اجتماعي اين روزها بسيار فراگير شده و اين مسأله که روز به روز افراد زيادي از آن استفاده مي کنند، باعث شده تا هکر ها هم به فکر استفاده از حفره هاي امنيتي اين شبکه ها براي سوء استفاده از کاربران آن بيفتند.»

وي افزود: «هکر‌ها جهت نفوذ به رايانه و سرقت اطلاعات کاربران وب‌سايت‌ها از هر روشي استفاده مي کنند به عنوان مثال جعل وب سايت‌ها، استفاده از فايل‌هاي فلش مخرب در وب‌سايت‌ها، کوکي هاي فلش، لينک‌هاي کوتاه شده که توسط هکرها ايجاد مي‌شود تا کاربران به مکان‌هاي نامشخص هدايت کنند و يا بدافزارهايي که توسط هکرها در نرم‌افزارها، فيلم‌ها، موزيک‌ها و عکس‌ها مخفي مي‌نمايند و رايانه را آلوده مي کنند.»

رئيس پليس فتا استان خوزستان در ادامه جهت جلوگيري از بروز چنين  اتفاقاتي توصيه هايي را به شهروندان ارائه کرد:


- به ايميل ها مشکوک باشيد
-بسياري از حملات سايبري بوسيله ايميل هاي ساده اما مخرب شکل مي گيرند. ايميل يک ابزار مفيد براي ارتباط است زيرا بوسيله آن مي توان هر چيزي را به هر کسي ارسال کرد؛ اما اين مزيت مي تواند خطرساز نيز باشد و ريسک امنيتي بالايي را موجب شود.
-بهترين راه براي جلوگيري از فريب خوردن توسط ايميل هاي ساختگي آن است که بررسي کنيد آيا فرستنده هماني است که شما فکر مي کنيد يا خير ، ابتدا آدرس ايميل وي را چک کرده و با اطلاعات قبلي خود چک کنيد تا از صحت آن مطمئن شويد. براي محکم کاري بيشتر مي توانيد آدرس IP ارسال کننده را نيز بررسي نماييد. بدين منظور، با کليک بر روي گزينه Show Original در جيميل، مي توانيد اطلاعات پايه اي ايميل از جمله آدرس IP فرد ارسال کننده را مشاهده کرده و با گوگل کردن (سرچ کردن) اين آدرس IP،سرچشمه ايميل ارسال شده و اطلاعاتي راجع به مکان ارسال آن را بدست آوريد.


-هيچ وقت پيوست ها را باز نکنيد (بجز وقتي که واقعا به آن مطمئن هستيد)
-يک قانون مناسب و دقيق، باز نکردن پيوست ها (attachments) بجز وقتي که صد در صد به آن و فرد فرستنده مطمئن هستيد. 


استفاده از احراز هويت دو مرحله اي:


-وقتي بزرگترين کمپاني ها هک مي شوند، امکان اينکه رايانه شخصي شما هک شود خيلي محتمل و آسان به نظر مي رسد، در احراز هويت دو مرحله اي، از کاربر خواسته مي شود ابتدا رمز عبور را وارد کرده و سپس عمل ديگري را جهت احراز هويت اش انجام دهد ، پس از همين الان سيستم احراز هويت دو مرحله را در ايميل و ساير حساب هاي کاربري خود که اين امکان را دارند، فعال نماييد.


استفاده از رمزهاي عبور پيشرفته:


-يک رمز عبور قوي، شامل اعداد بزرگ و کوچک انگليسي، اعداد، نمادها و نقطه گذاري هاي متعدد است. هيچگاه رمز عبوري انتخاب نکنيد که به اطلاعات شخصي شما چون نام، نام خانوادگي، تاريخ توليد يا نام همسر و فرزندان تان ربط داشته باشد. 
- ابزارهاي مناسبي چون LastPass  و Password وجود دارند که مي توانيد از آن ها براي ذخيره امن رمزهاي عبور خود و به ياد آوردن ساده آن ها در هنگام لزوم استفاده نماييد، سعي کنيد به طور دوره اي و در زمان هاي کوتاه، رمز عبور حساب هاي کاربري مهم خود چون ايميل و حساب هاي بانکي را تغيير دهيد 


عدم اشتراک گذاري اطلاعات شخصي بر روي شبکه واي فاي عمومي:


آيا به اين فکر مي کنيد که وقتي در يک کافه نشسته ايد و به واي فاي آن محل متصل هستيد، با حساب بانکداري الکترونيک خود يک بليط هواپيما بخريد؟ در اين صورت، بايد نسبت به اين تلقي خود تجديد نظر کنيد چون به امنيت اين ارتباط اعتمادي نيست. --موضوع مشابهي در مورد رستوران ها، هتل ها و مراکز علمي نيز وجود دارد و ترافيک هاي واي فاي در بزرگترين و مجهزترين هتل هاي جهان نيز در معرض حمله هکرها قرار مي گيرند.


-از آن جايي که راهي براي آگاهي يافتن از اين حملات وجود ندارد، بهتر است از قوه عاقله و احتياط خود استفاده کرده و در مورد استفاده از اينگونه شبکه هاي بي سيم اينترنتي مراقبت جدي کنيد . براي مثال، چک کردن ايميل يا خريدهاي اينترنتي خود را به زماني ديگر که از شبکه امن خانگي استفاده مي کنيد، موکول نماييد. 
رئيس پليس فتاي خوزستان در خاتمه با بي

ان اينکه هر چقدر بيشتر بدانيد،بيشتر در امنيت خواهيد بود ، به شهروندان توصيه کرد : منابع  آموزشي آنلاين از جمله سايت پليس فتا را در آدرس www.cyberpolice.ir   مطالعه کرده  و در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک از طريق ايميل پليس فتا به آدرس khoozestan_fata@police.ir و يا با شماره تماس 2182852 موضوع را پليس فتاي خوزستان در ميان بگذاريد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان