Gerdab.IR | گرداب

یک کارشناس فضای مجازی هشدار داد

تاثیرات مودم های وای فای

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴

یک کارشناس فضای مجازی گفت: خانه‌هایی که مودم وای‌فای در آنها روشن است، تضمین می‌دهم در آینده بچه‌هایشان در فرزندآوری دچار مشکل ‌شوند یا زنان باردار آنها لطمه بخورند.

به گزارش گرداب روح الله مومن نسب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه باید تعریف خوب و جامعی از فضای مجازی صورت گیرد، اظهار کرد: امروزه دنیا به سمتی رفته که تجارت و فرهنگ دیجیتالی شده یا به بیان دیگر خانم‌های جامعه دیگر غذا پختن را برای ماهیت اصلی آن انجام نمی‌دهند بلکه غذا درست می‌کنند تا از آن عکس بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و لایک جمع کنند.

وی عنوان کرد: مردم در حال حاضر با گوشی به تخت خواب می‌روند و صبح هم که چشم‌شان را باز می‌کنند، ابتدا به گوشی سلام می‌کنند؛ در حال حاضر اطلاعات گوشی‌های موبایل از خود افراد بیشتر است.

او خاطر نشان کرد: مردم برای خرید یک ماشین کلی تحقیقات می‌کنند و حتی نیروی انتظامی نیز با بررسی خودروها اعم از تمرز، ایربگ و... اجازه پلاک‌گذاری را می‌دهد اما اما گوشی‌های موبایل هیچ کجا رجیستر نمی‌شوند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه مسئولان و کاربران شناخت کافی از فضای مجازی ندارند، به مشکلات ایجاد شده توسط گوشی‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: با تحقیقاتی که انجام دادیم بالغ بر 2200 عنوان از مشکلات همین گوشی‌ها که قابلیت استفاده از 3G و 4G را دارند، احصا کردیم.

وی به چند مورد از این مشکلات اشاره کرد و گفت: مسائل اخلاقی، استرس در خانواده‌ها، تنوع طلبی عاطفی و جنسی، طلاق عاطفی و تردید در خانواده بخشی از این مشکلات هستند که مثلا تنوع طلبی عاطفی اکنون بین جوانان رایج شده و می‌گویند با فلانی رابطه داشته‌ام اما کات کردم؛ آسیب‌‌های روانی و اجتماعی چنین کارهایی بسیار زیاد است.

او همچنین درباره طلاق عاطفی گفت: طلاق‌های ثبت شده بهتر از طلاق‌های عاطفی هستند زیرا حضانت بچه‌ها بعد از جدایی حداقل با پدر یا مادر می‌شود اما در طلاق عاطفی نه پدری وجود دارد نه مادری؛ به عبارتی جزایری در خانواده‌ها شکل می‌گیرد که آسیب‌های جدی روانی را به دنبال دارد.

مومن نسب با بیان خاطره‌ای از نقاشی یک بچه دبستانی گفت: به واسطه دوستی با مدیر یک از دبستان‌ها به آنجا رفتم که نقاشی را از یکی دانش آموزان به من نشان داد که در آن تصویر خانواده‌شان را کشیده بود و پدر یک گوشه مبل و رو به دیوار و مادر هم گوشه دیگر و روی به سمت دیگر دیوار داشت؛ هر کدام از آنها هم سرشان به موبایل‌شان گرم بود و بچه آن وسط متعجب مانده بود.

او افزود: یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی می‌گوید 68 درصد طلاق‌های ثبت شده در 150 کشور دنیا بخاطر ارتباط طرفین با جنس مخالف در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

این کارشناس فضای مجازی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به مفهوم جنگ نرم اشاره کرد و گفت: در جنگ سخت دو طرف نزاع، توپ و تانک دارند و آنقدر می‌جنگند تا یک طرف موفق به تسخیر بخشی از سرزمین دیگری شود اما در جنگ نرم یک طرف ارتش است و طرف دیگر یک خانم یا یک بچه.

وی گفت: یکی از بازی‌های رایانه‌ای را سراغ دارم که 10 هزار نفر برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند تا این بازی ساخته شود. این نشان می دهد چه برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌ای شده تا به خانواده‌ها نفوذ کنند.

او ابراز کرد: جنگ نرم ناجوانمردانه است و به خانمواده‌ها نفوذ می‌کنند و اعضای آن را از دسترس هم خارج می‌کنند. اگر بچه خانواده‌ای را دیدید که برای استفاده یک ساعت بیشتر از تبلت اصرار می‌کند قطعا یک عملیات جنگ نرم پیچیده در آن خانواده اتفاق افتاده است.

مومن نسب با اشاره به اینکه اگر زمانی زن و مرد اطلاعات یا نحوه تعامل‌شان با موبایل را از یکدیگر مخفی کردند، تردید و بدگمانی در آن خانواده به وجود می‌آید، گفت: جنگ نرم به تعبیر مقام معظم رهبری، ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم است.

وی به یکی از قوانین کشور چین اشاره کرد و گفت: براساس این قانون اپراتورهای مخابراتی موظف هستند اگر کسی از گوشی همراه خود بیش از هشت ساعت در هفته استفاده کرد، او را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند. با این حساب اگر آنها معتاد باشند ما قطعا با این میزان استفاده در روز معتاد هستیم.

او با تأکید بر اینکه ما در کشور مرکز ترک اعتیاد از فضای مجازی نداریم، خاطر نشان کرد: یکی از اپراتورهای موبایل هشت گیگ اینترنت می‌فروشد و می‌گوید نصف این بسته باید در شب استفاده شود؛ این به مفهوم بیدار ماندن برای طلب حق است.

مومن نسب به بحث سلامت استفاده از گوشی‌های موبایل و ابزار الکترونیکی هم پرداخت و گفت: فاصله چشم تا موبایل یک وجب است لذا وقتی نیم ساعت در روز به موبایل خیره ‌شوید دچار نزدیک بینی یا تنبلی چشم می‌شوید. یکی از فوق متخصصان چشم به من گفت از هر 10 مورد بیماری که به مطب می‌آیند، حدود هفت هشت مورد دچار نزدیک بینی شده‌اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با رواج دستگاه‌های اکترونیکی دارای حافظه دیگر از حافظه خود استفاده نمی‌کنیم و اگر موبایلمان فرمت شود انگار مغزمان فرمت شده است. اکنون سن آلزایمر از 60-70 به 35-40 سال رسیده است.

او با تأکید بر اینکه مودم‌های وای‌فای نباید به صورت مدام در خانه‌ها روشن باشد، گفت: یکی از دوستانم که سلامت امواج خوانده، می‌گوید خانه‌هایی که مودم وای‌فای در آنها روشن است، تضمین می‌دهم در آینده بچه‌هایشان در فرزندآوری دچار مشکل ‌شوند یا زنان باردار آنها لطمه بخورند.

او افزود: زمانیکه نیازی به استفاده از مودم‌های کابلی نیست باید آنها را خاموش کرد یا حتی بیشتر از یک ساعت در روز از موبایل استفاده نکرد.

وی به یکی از فرهنگ‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت: آنها فرهنگ‌شان این است که خانه محل زندگی است و لذا هر چه موجب اختلال در آن شود نباید به خانه راه داده شود؛ از این جهت مکانی مانند جاکفشی را به جا موبایلی اختصاص داده‌اند تا پیش از ورود به خانه، موبایل‌شان را در آنجا قرار دهند.

مومن نسب اذعان کرد: هیچ یک از بچه‌های اوباما هم در شبکه‌های اجتماعی عضو نیستند و حتی گوشی هوشمند ندارند. یکی از مجریان تلویزیونی آمریکا از خانم اوباما پرسید شما مخالف عضویت بچه‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی هستید؟ که جواب داد "بله مسلما".

وی افزود: با استدلالاتی که ارائه داد، مجری در نهایت گفت که تسلیم شدم و شما دست می‌گویید اما سوالی با این مضمون پرسید که چرا خود شما به عنوان زنی خانه‌دار از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید؟ که این بار با برگشتن به سمت دوربین و خطاب به مردم آمریکا گفت "این سرویس‌ها برای ما ساخته نشده است؛ مردم آمریکا این سرویس‌ها را دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی ما برای کشورهای دیگر ساخته‌اند و شما هم نباید در آنها عضو شوید."

مومن نسب به واتس‌اپ که براساس فرهنگ آمریکایی و توسط یک ویروس نویس ساخته شده است، اشاره کرد و گفت: کمتر از دو درصد از هفتاد میلیون آمریکایی از این برنامه استفاده می‌کنند در حالیکه از هفتاد میلیون ایرانی بیش از 14 درصد از آن استفاده می‌کنند.

او درباره تلگرام هم عنوان کرد: شبکه تلگرام را صهیونیست‌های روس تبار پناهنده آلمان طراحی کرده‌اند که سرور آن در انگلستان قرار دارد و دفتر سرمایه‌گذار اصلی آن نیز در اسراییل است.

وی گفت: نتانیاهو او را نزدیک‌تر از برادرش خطاب می‌کند. با این حال 81.2 درصد کاربران تلگرام را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.