Gerdab.IR | گرداب

رکود فناوری فضایی کشور سیاسی است

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به نارضایتی مسئولان سازمان فضایی و دانشگاهها از میزان حمایت دولت از فناوری فضایی گفت: به نظر می‌رسد بیش از بودجه، ملاحظات سیاسی در این میان دخیل است.

به گزارش گرداب، محمد سلیمانی با اشاره به وضعیت صنایع مخابراتی و فضایی کشور و پژوهشگاه‌های این حوزه در دو سال اخیر، اظهار داشت:  در حال حاضر و حتی بعد از برجام نیز اتفاق جدیدی که چشمگیر باشد، نیفتاده و خود مسئولان سازمان فضایی کشور هم که در کمیسیون صنایع حضور می‌یابند، نگران هستند که به طور شایسته‌ای از آنها حمایت نمی‌شود.

وی افزود: این در حالی است که بودجه حوزه فضایی کشور از اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین می‌شود و بودجه این وزارتخانه نیز در سال جاری بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان است و این بودجه ۱۰۰ درصد تحقق می‌یابد و دلیل تحقق آن نیز این است که از درآمدهای اپراتورها تامین می‌شود و این درآمدها نیز معطلی ندارد.

وزارت ارتباطات هنوز گزارش عملکرد خود را به کمیسیون صنایع نداده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توصیه من این است که رسانه‌ها از سازمان فضایی و وزارت ارتباطات بخواهند تا به مردم گزارش دهند که این میزان اعتبار چگونه هزینه می‌شود؟

سلیمانی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن ابتدای مهرماه امسال از وزارتخانه در این ارتباط گزارش هزینه‌کرد اعتبارات سال‌های ۹۳ و ۹۴ خواسته، اما این گزارش هنوز به دست نمایندگان نرسیده و این نشان می‌دهد که احتمالاً کاری انجام نشده یا کم‌کاری شده است.

سه یا چهار ماهواره، معطل پرتاب مانده است

وی با اشاره به معطل ماندن پرتاب ماهواره‌های مخابراتی طراحی شده توسط پژوهشگران کشورمان در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: ماهواره‌های مختلفی در دست طراحی و ساخت است و حداقل سه یا چهار ماهواره آماده پرتاب وجود دارد که زودتر باید تعیین تکلیف شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اکثر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های درگیر در فعالیت‌های فضایی، از میزان حمایت بودجه‌ای دولت به شدت ناراضی هستند و به نظر می‌رسد بیش از ملاحظات بودجه‌ای، ملاحظات سیاسی در این رابطه دخیل است.

سلیمانی در توضیح این نکته گفت: به نظر می‌رسد عدم اعتقاد به یک فناوری و حرکت کشور در این عرصه، باعث مشکل شده است؛ وقتی اعتقاد محکمی به این قبیل کارهای راهبردی وجود ندارد، کار معطل می‌ماند.

وی تصریح کرد: تمام کشورهایی که صاحب‌نام در زمینه هسته‌ای و فضایی شده‌اند، به دلیل تاثیر این دو شاخه علمی در سایر حوزه‌ها نیز صاحب‌نام و صاحب پیشرفت شده‌اند؛ شاید یکی از دلایل پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته نیز تمرکز بر حوزه فناوری هسته‌ای و فضایی بوده است که حکم پیشرانه دارند که بقیه صنایع و علوم را به دنبال خود می‌کشند و فضا برای رشد علمی همه جانبه فراهم می‌شود.