Gerdab.IR | گرداب

سوءاستفاده از سیمکارت‌ها؛ بدون اطلاع

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به تولید و انتشار بدافزارهایی که می‌تواند با بارگذاری بر روی سیستم گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یا تبلت‌ها، کنترل سیستم قربانی را در اختیار بگیرد به کاربران هشدار داد: مراقب کلاهبرداری میلیونی این بدافزار گوشی تلفن همراه باشید.

به گزارش گرداب، چندی است که بحث انتشار بد افزارهایی مطرح است که می‌توان بدون اطلاع دارنده گوشی همراه از تلفن وی با افراد دیگر تماس گرفت؛ این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های تماس، می‌تواند در صورت ایجاد مزاحمت برای دیگر کاربران یا انجام جرم، تبعات قضایی برای دارنده سیم کارت داشته باشد در این باره سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا توضیحاتی را ارائه کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تماس از سیم کارت یک فرد بدون اجازه صاحب آن امکان پذیر است؛ ضمن بیان اینکه این امر نه در پی آلوده شدن سیم کارت شما به بدافزار‌ها بلکه در پی آلوده شدن سیستم گوشی هوشمند شما اتفاق می‌افتد؛ اظهار داشت: متاسفانه شاهد تولید و انتشار بدافزارهای هستیم که می‌تواند با بار گذاری بر روی سیستم گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یا تبلت‌ها کنترل سیستم قربانی را در اختیار گرفته و به قابلیت‌های کلیدی تلفن همراه یا تبلت دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد خبر از ویروسی شدن سیم کارت‌ها خبر داده‌اند و این امر امکان پذیر نیست، افزود: گوشی هوشمند کاربران است که با دریافت این بدافزار در اختیار مجرمان قرار می‌گیرد و آن‌ها به راحتی می‌توانند بدون اطلاع فرد از سیم کارت وی تماس گرفته و یا پیامک ارسال کنند، حتی دسترسی به دوربین گوشی‌های تلفن همراه از دیگر قابلیتهای این بد افزارهاست که می‌تواند بدون اجازه صاحب گوشی از محیطی که وی در آن قرار دارد عکس و فیلم تهیه کرد و برای مجرمان سایبری ارسال کند.

سرگرد کیانی درباره انتشار این بدافزار‌ها و قابل شناسایی بودن آن بیان داشت: این بدافزار‌ها به تنهایی منتشر نمی‌شوند بلکه همراه کلیپ‌ها یا نرم افزارهای کاربردی به صورت پنهان در دل این نرم افزار‌ها یا کلیپ‌ها بارگذاری شده‌اند منتشر می‌شوند و کاربران با دانلود کردن و نصب این برنامه‌ها بر روی گوشی تلفن همراه خود این بدافزار‌ها را نیز نصب می‌کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه گفت: برای شناسایی این بدافزار‌ها کاربران به راحتی نمی‌توانند این بدافزار‌ها را شناسایی کنند زیرا این‌ها به صورت پنهان در دل دیگر نرم افزارهای کاربردی و مورد علاقه کاربران بارگذاری شده است، ولیکن آنتی ویروس‌های به روز و قوی توان شناسایی این بدافزار‌ها را دارند.

این مقام آگاه از کاربران خواست تا همواره بر روی گوشی تلفن همراه خود آنتی ویروس قوی و به روز شده نصب کنند تا در دام اینگونه بدافزار‌ها نیفتندو در بازدیدو منابع دریافت نرم افزار‌ها و سایر اطلاعات مورد نیاز خود از سایت‌ها دقت کنند؛ گاهاً این بدافزار‌ها در سایت‌هایی که نامعتبر و نا‌شناس هستند و یا در سایت‌های غیر اخلاقی وجود داشته و با استفاده از مطالب اغوا کننده و جذاب سعی دارند قربانیان را به هدفی که مجرم تعیین کرده راهنمایی کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه سیم کارت به نام فرد ثبت شده است هر گونه ایجاد مزاحمت از سیم کارت قربانی و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، ابتدا دارنده سیم کارت باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد چرا که قانون وی را دارنده سیم کارت می‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص نمود که این تماس از سوی وی صورت گرفته است یا از سوی شخص ثالث دیگری؟ اما قانون در ابتدا دارنده سیم کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخگوی محاکم قضایی و شاکی باشد. تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود.

سرگرد کیانی توصیه‌هایی را برای طعمه قرار نگرفتن در دام این بد افزار‌ها ارایه دادو خاطر نشان کرد: به دارندگان تلفن‌های هوشمند سعی کنند از نصب نرم افزارهایی که لازم ندارند خودداری کنند، برای نصب نرم افزار‌ها مورد نیاز خود به سایتهای معتبر و مجاز مراجعه نمایند و نرم افزار خود را از طریق این سایت‌ها دانلود و نصب نمایندو به هیچ عنوان از سایتهای متفرقه و نامعتبر که گردانندگان آن‌ها نا‌معلوم است هیچ چیز، حتی کلیپهای صوتی و تصویری را دانلود و نصب نکنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: کاربران حتما موارد ایمنی که به آن‌ها گوشزد می‌شود را جدی گرفته و رعایت کنند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند؛ چرا که این امر علاوه بر دردسرهای فنی و گا‌ها حقوقی به کاربران هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که در برخی موارد این هزینه‌ها مالی نیست بلکه آبرو و حیثیت فرد است که به راحتی قابل بازگشت نیست.

این مقام مسوول در خاتمه از کاربران خواست تا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www. cyberpolice. ir بخش آموزش؛ از آموزش‌های ارائه شده استفاده کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت مذکور بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.