Gerdab.IR | گرداب

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ:

تلفن‌های هوشمند قابلیت هک شدن از سوی هکرها را دارد

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تلفن های هوشمند قابلیت هک شدن از سوی هکرها را دارد، گفت: هکرها به آسانی می توانند اطلاعات شخصی شما را از طریق نرم افزارهایی که بر روی تلفن همراه خود نصب کرده ایید، به سرقت ببرند.

به گزارش گرداب؛ مراقبت های ویژه ای لازم است تا در برابر آسیب های کلاهبرداران در فضای مجازی بتوانیم از خود محافظت کنیم، محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ و روح الله مومنی نسب کارشناس فضای مجازی، در برنامه تیتر امشب، شب گذشته، این موضوع را بررسی کردند.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تلفن های هوشمند قابلیت هک شدن از سوی هکرها را دارد، گفت: هکرها به آسانی می توانند اطلاعات شخصی شما را از طریق نرم افزارهایی که بر روی تلفن همراه خود نصب کرده ایید، به سرقت ببرند.

کاکوان افزود: سیستم عامل اندروید ضریب نفوذش بسیار بالاست و احتمال هک شدن آن توسط کاربران نیز ضریب بالایی دارد و درست بعد از هک شدن گوشی، اختیار آن از دست شما خارج می شود و کنترل کننده اصلی گوشی موبایل دیگر صاحب گوشی نیست، بلکه هکر است.

وی یادآور شد: نکته دیگر عابربانک ها هستند، رمز کارت موضوعی است که اگر لو رود به راحتی می تواند تمام اندوخته شخص را با خطرجدی روبرو کند، ما بارها شاهد وقوع انواع کلاهبرداری ها بوده ایم که تنها به دلیل اعتماد بی جای صاحبان عابربانک ها به فروشندگان رخ داده است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ تصریح کرد: برای استفاده از اینترنت بانک باید از کارت بانکی استفاده شود که کارت بانکی جاری ماست و پس انداز نیست. اینترنت بانک بسیار کار را سهل کرده اما این سریع بودن برای مجرمان هم هست. مجرمان در کمین هستند. عین صفحه بانک که شما می بینید، درست می کنند و آن را کپی می کنند. وقتی شما از اینترنت بانک استفاده می کنید نام بانکی را می زنید و لوگوی آن بانک را می بینید که چشمان تان به آن عادت دارد. از شما شماره مشتری و پسورد می خواهد. حتی صفحه کلید برای ایمنی بیشتر می بینید و حروفی که باید برای تایید آن را تایپ کنید. غافل از اینکه آدرس اینترنتی را چک کرده باشید. افرادی که می خواهند از اینترنت بانک استفاده کنند خواهش من این است که آدرس بانک را خودشان تایپ کنند.

روح الله مومنی نسب، کارشناس فضای مجازی دیگر مهمان برنامه با بیان اینکه تلفن های همراه سلامتی افراد را به خطر می اندازد خاطر نشان کرد: بحث سلامتی موضوعی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت زیرا تلفن همراه امواجی دارد که می تواند برای اعضای بدنی که اندوخته آبی دارند خطرساز باشند از جمله موبایل بر روی کلیه ها، مثانه و مفز آثار زیانباری دارند.

وی در ادامه افزود: شبکه های اجتماعی آسیبهای جبران ناپذیری را متوجه خانواده کرده است از آن جمله سوء استفاده از تصاویر افراد که در دنیای مجازی منتشر شده و بنیان خانواده را با آسیب جدی روبرو کرده است.

مومنی نسب تصریح کرد: نرم افزارهایی که ما آنها را تحت عنوان فری (free) می شناسیم به معنی رایگان نیست بلکه این دسته از نرم افزارها در مقابل اجازه دسترسی آسان به برنامه اطلاعات شخصی شما را به سرقت می برند، معمولا در دنیا از این دسته از برنامه ها استقبالی نمی شود اما ایرانی ها بیشترین استقبال را کرده اند زیرا آنها از تبعات این دسته از برنامه ها بی خبرند.

وی یادآور شد: این دسته از برنامه بعد از نصب از شما اجازه می گیرند تا در هر زمان، مکان و هر شرایط بتوانند بدون اجازه شما از دوربین گوشی تان به نفع خود استفاده کنند و هر زمان که خواستند بدون اجازه شما فضای اطرافتان را شنود کنند و حتی بدون اجازه شما به فایل های شخصیت تان یعنی فیلم ها و عکس های شخصیت تان دسترسی داشته باشند، که این موضوع بسیار خطرناک و منشاء بسیاری از کلاهبرداری ها بوده است.