Gerdab.IR | گرداب

معامله طرح‌های فناورانه در فرابورس

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از معامله طرح های فناورانه در تابلوی فرابورس ایران خبر داد.

به گزارش گرداب، علیرضا دلیری امروز در فستیوال نوآوری های صنعت لوازم خانگی بازار دارایی فکری در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: امروز بیش از ۷۹ طرح نوآورانه در تابلوی فرابورس ایران عرضه و تعدادی از آنها نیز معامله شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این فستیوال ها می تواند ارتباط خوبی بین صنعتگران، دانشگاهیان و مخترعان ایجاد کند، بیان کرد: دومین فستیوال نوآوری های بازار دارایی فکری به صورت تخصصی و در حوزه لوازم خانگی برگزار شده است.

دلیری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ظرفیت خوبی برای حمایت از ایده های نوآورانه ایجاد شده است، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرایی کردن فعالیت بازار دارایی فکری در برقراری ارتباط اولیه بین نوآوران و سرمایه گذاران حمایت هایی را از قبیل ارائه تسهیلات با سود کم تا سقف ۵ میلیارد ریال را برای ۸۰ درصد طرح در نظر گرفته است و این تسهیلات تاکنون به دو طرح نوآورانه در فستیوال بازار دارایی فکری ارائه شده است.

وی بیان کرد: رشد علمی ایران با سرعت در حال حرکت و افزایش است اما متاسفانه در کنار این جایگاه در زمینه فناوری ضعیف عمل کرده ایم به طوری که اکنون در بحث فناوری جایگاه ۱۲۰ دنیا و در بحث اقتصاد دانش بنیان جایگاه ۱۰۴ را  در بین ۱۴۲ کشور دنیا داریم.

وی گفت: در مقایسه ای که در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ انجام شد، جایگاه جهانی ایران از ۹۵ به ۹۴ در بحث فناوری رشد داشته و فقط در این سال ها یک پله در بحث فناوری ارتقا داشته ایم، در صورتی که در این مدت کشورهای منطقه و کشورهایی که در تولید علم با ما فاصله دارند، در زمینه فناوری رشد خوبی داشته اند.

وی افزود: ضعف ما در این مقوله در مرحله بعد از تولید علم است، در کشور علم تولید می شود اما تبدیل آن به فناوری صورت نمی گیرد، ارتباط بین تولیدکننده علم دانشگاهی با صنعتگر در کشور برقرار نیست و شاید یکی از عوامل ضعف در حوزه فناوری نیز همین مقوله باشد.

دلیری افزود: نه صنعت دانشگاه را قبول دارد و نه دانشگاه ما صنعت را قبول دارد و ضعف در حوزه فناوری در این چند سال به خوبی این امر را نشان می دهد، کشورهایی همچون فنلاند و سوئد که در تولید علم از ما عقب هستند به لحاظ فناوری پیشگام تر از ایران بوده زیرا توانسته اند از کمترین تولیدات علمی خود خروجی خوبی دریافت کنند.

دلیری گفت: خوشبختانه در زیرشاخه های فناوری از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که در منابع انسانی جایگاه ۴۶ را در دنیا داریم و به لحاظ فارغ التحصیلان رشته فنی رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص داده ایم.