Gerdab.IR | گرداب

تجهیز تمام جاده‌ها به سیستم پلاک خوان خودرو

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دوربین های سرعت سنج وپلاک خوان شده اند و تا سه سال دیگر تمام جاده ها و راههای مواصلاتی کشور به این سیستم مجهز می شوند.

به گزارش گرداب، حسین توحیدی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: در این شرکت موفق به طراحی و ساخت دوربین های سرعت سنج و پلاک خوان شدیم که این سیستم ها وظیفه تشخیص سرعت و خواندن پلاک خودروهای عبوری را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه دستگاه پلاک خوان و سرعت سنج از الگوریتم های پیچیده پردازش تصویر جهت سنجش سرعت و قرائت پلاک وسایل نقلیه بهره می برد، عنوان کرد: دوربین سرعت سنج و پلاک خوان، تخصصی ترین سیستمی است که با بهره گیری از چند سیستم در یک مسیر و پلاک خوانی تمامی خودروها می تواند سرعت  متوسط خودروهای عبوری را استخراج کند.

 توحیدی خاطرنشان کرد: خطای سرعت سنجی این سیستم یک درصد و دقت پلاک خوانی آن بیش از ۹۵ درصد است.

وی با بیان اینکه  این سیستم در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: این سیستم در استان کردستان به عنوان سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، در استان یزد به عنوان سیستم سرعت سنج، در اهواز به عنوان طرح ترافیک و... مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: اکنون یک پروژه جدید به عنوان « ITS » در کشور تعریف شده که قرار است طی ۳ سال،  تمام راه های مواصلاتی کشور به دوربین های  ثبت تخلف مجهز شود.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این پروژه نیز قرار است که از دستگاهای پلاک خوان و سرعت سنج ساخته شده در این شرکت دانش بنیان، استفاده شود تا تمام راه های مواصلاتی کشور به دوربین های ثبت تخلف یکپارچه ایرانی مجهز شود. در واقع بازیگر اصلی این پروژه سیستم های ساخته شده در این شرکت است.

توحیدی تاکید داشت: کشور ما از لحاظ تخلف و سوانح رانندگی وضعیت اسفناکی دارد، از این رو با استفاده از این سیستم ها و هوشمند کردن شریان های اصلی کشور، می توان جلوی این زیان بزرگ را گرفت.

به گفته وی، این اولین محصولی است که در مدت زمان کوتاهی قابل نصب است.

وی عنوان کرد: در این دوربین ها از فناوری رادار نسل ۳ و پردازش تصویر بهره گیری شده است و می تواند تمام قابلیت هایی که از سیستم سرعت سنج انتظار می رود را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه دوربین های سرعت سنج و پلاک خوان نمونه خارجی دارند، اظهار داشت: اکنون ساخت این سیستم در کشور بومی سازی شده است و دانش فنی ساخت آن در دست محققان ایرانی است.

توحیدی اظهار داشت: نمونه خارجی این دوربین ها ۳ برابر نمونه هایی است که در این شرکت ساخته می  شود.

به گزارش مهر، این شرکت دانش بنیان توانسته از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره ببرد.