Gerdab.IR | گرداب

«از شایعه تا واقعیت»

عکسی که صدای معاندان را در می‌آورد!

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴

بتازگی از سوی شبکه‌های اجتماعی زیر نظر معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران مطلبی منتشر شده است که ادعا می‌کند در تبلیغ نصب شده در میدان ولیعصر (عج) مسئول مستقیم مرگ مظلومانه حجاج ایرانی در فاجعه منا آمریکاست.

به گزارش گرداب، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کند.

بتازگی از سوی شبکه‌های اجتماعی زیر نظر معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران مطلبی منتشر شده است که ادعا می‌کند در تبلیغ نصب شده در میدان ولیعصر (عج) مسئول مستقیم مرگ مظلومانه حجاج ایرانی در فاجعه منا آمریکا معرفی شده است و با این مطلب محکومیت جنایت‌های آمریکا به تمسخر گرفته می‌شود؛ مطلب مذکور در ادامه می‌آید:

«این تبلیغ در میدان ولیعصر تهران نصب شده است. در آن، مرگ شش ماه پیش حجاج ایران در مکه به همراه قربانیان دیگر به تصویر کشیده شده و سربازان آمریکایی پرچم پیروزی روی اجساد نصب می‌کنند. یعنی چه؟ آن رویداد هم کار آمریکا بود؟ چرا تندروها هر چیزی را به آمریکا نسبت می‌دهند؟»

 

 

**واقعیت**

«برافراشتن پرچم در ایوو جیما» نام یک عکس تاریخی است که در 23 فوریه 1945 توسط جو روزنتال گرفته شده است. عکس پنج سرباز و یک پزشک جنگی شاغل در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را بر فراز تپه سوریباچی در نبرد ایوو جیما طی جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد. نمایندگانی از نظامیان آمریکایی که این جزیره ژاپنی را اشغال کرده و پرچم آمریکا را در آن برافراشته‌اند!

 

«برافراشتن پرچم در ایوو جیما ژاپن» نماد غرور ملی و پرچم افتخارات آمریکاست. اما این افتخارات بر چه بنا شده است؟ این سوالی بود که سعی شده با خلق اثر زیر به آن پاسخ داده شود.

افراد حاضر در عکس «داستان یک پرچم» از اقوام و ملیت‌های مختلف هستند؛ کسانی که با نگاه به جنایات آمریکا و ایادی آن در نقاط مختلف دنیا در عکس جای گذاری شده‌اند: ملت مظلوم فلسطین، کودکان فلسطینی، جمال و محمد الدوره، مرد و زن افغان و عراقی، سرخپوست، سیاه پوست، سرباز ویتنامی، کودک سوری، مرد و کودک قربانی بمب شیمیایی در حلبچه و حاجیانی از فاجعه ی اخیر منا.

این عکس توسط سیداحسان باقری بازسازی شده که با حمایت خانه طراحان انقلاب اسلامی در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر(عج) نصب شده است.