Gerdab.IR | گرداب

واگذاری پروژه تحقیقات مخابرات به ۸ شرکت خصوصی

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در جهت ارتباط‌گیری موثر با مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه به هشت شرکت فعال در بخش خصوصی برون‌سپاری می‌شود.

به گزارش گرداب، محمد خوانساری درباره تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ICT گفت: برون‌سپاری پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه به هشت شرکت فعال در بخش خصوصی، همکاری با 10 دانشگاه کشور در قالب قرارداد همکاری پژوهشی، انعقاد چهار توافقنامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه (در زمینه‌های توسعه سیستم عامل بومی، مرکز عملیات امنیت بومی و اینترنت اشیا) از جمله این فعالیت‌هاست.

وی به برگزاری فراخوان‌های متعدد در جهت انجام طرح‌های کلان پژوهشگاه از جمله طرح جویشگر، توسعه فاوای روستایی، اینترنت اشیا و ... با مشارکت و اولویت بخش خصوصی و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود:‌ تجهیز، بروزرسانی و توسعه 14 آزمایشگاه تایید نمونه و تخصصی فاوا در دانشگاه‌ها، راه‌اندازی و توسعه هشت آزمایشگاه آپا در دانشگاه‌های برتر کشور از دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباطات است.

خوانساری با اشاره به جذب 10 نفر از نخبگان کشور به عنوان دانشجوی دوره دکتری پژوهش محور در این مرکز، ادامه داد: خوشبختانه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در راستای توسعه فضای کارآفرینی حوزه فاوا از طریق شناسایی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و استعدادیابی کارآفرینی در بین دانش‌آموزان (طرح کاشف) انجام شد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد:‌ انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب و توسعه همکاری‌های پژوهشی، علمی و مشاوره‌ای در جهت ایجاد فضای کارافرینی عملی با برگزاری رویداد جهانی استارتاپ ویکند دانشگاه نیز در سال جاری انجام شد.

وی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در راستای حمایت و ارایه تسهیلات لازم به طرح‌های تحقیقاتی، آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی شرکت‌های خصوصی حوزه فاوا را حایز اهمیت خواند و ادامه داد:‌ همچنین تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در جهت برپاسازی پارک پیشروان فاوا در کشور انجام شد.

رییس مرکز تحقیقات مخابرات بکارگیری دانشجویان نخبه و علاقمند حوزه فاوا و توسعه فناوری کاربردی و اشتغال‌زایی برای ارتباط‌گیری بهتر با دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت:‌ تعامل در جهت انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در راستای طرح جویشگر نیز در حال انجام است.

وی همکاری در ارزیابی بیش از 70 شرکت متقاضی دریافت تسهیلات دانش‌بنیان با کارگزاری ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ارزیابی بیش از چندین شرکت در حوزه خدمات نرم‌افزاری را مهم  دانست و افزود: تشکیل کارگروه‌های فنی و ارزیابی بیش از 130 پرونده شرکت خصوصی متقاضی تسهیلات وام وجوه اداره شده وزارتخانه در پژوهشگاه نیز از دیگر اقدامات این مرکز است.

خوانساری با بیان اینکه تعامل و همکاری نزدیک با سندیکای مخابرات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دستور کار این پژوهشگاه قراردارد، افزود: در این زمینه در جهت نزدیک شدن فعالیت‌های پژوهشی کاربردی پژوهشگاه با نیاز صنعت، در نظر گرفتن چالش‌های صنعت و مرتفع کردن نیاز آنها، راهکارهایی در تدوین برنامه ششم توسعه بخش فاوا پیشنهاد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: با همت کارشناسان به دنبال اشاعه فرهنگ نوآوری باز و حمایت از توسعه زیست بوم باز از طریق دسترسی آزاد به دانش و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه، هستیم.