Gerdab.IR | گرداب

سخنگوی ناجا:

تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رصد می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

سردار منتظر المهدی گفت: پیش‌بینی می‌شود که انتخاباتی امن و ایمن در فضایی رقابتی با مشارکت حداکثری برگزار شود و پلیس آمادگی کامل برای پیشگیری از هرگونه واکنش حداقلی را دارد. تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رصد می‌شود.

به گزارش گرداب، سردار سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری اظهار کرد: در ایام‌الله دهه فجر در راهپیمایی 22 بهمن سال 94 نیروی انتظامی با کمک و همکاری دستگاه‌های مرتبط با اشراف کامل اطلاعاتی و با حضور پیوسته خود موجب امنیت در مراسم راهپیمایی در سراسر کشور شده است.

وی با اشاره به موضوع انتخابات و برگزاری آن در کشور افزود: هیچ کنش امنیتی در کشور وجود نداشته و نیروی انتظامی با به‌کارگیری بیش از 250 هزار نیرو مسئولیت اصلی تأمین نظم و امنیت انتخابات را بر عهده دارد.

سردار منتظر المهدی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که انتخاباتی امن و ایمن در فضایی رقابتی با مشارکت حداکثری برگزار شود و نیروی انتظامی آمادگی کامل برای پیشگیری از هرگونه واکنش حداقلی را دارد و همه‌چیز را برای برگزاری انتخابات خوب و مطلوب آماده کرده است و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی رصد می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در درگیری بین طرفداران نامزد انتخاباتی در شهرستان شوش انجام گرفت فردی که با اصلحه شلیک کرده بود دستگیر شد و کسی در این حادثه کشته نشده است.

وی با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضائیه که روز گذشته در خصوص بنرنوشته‌های تبلیغاتی مجهول‌الهویه اشاره کرد اذعان داشت: این بنرنوشته‌ها مجهول الهویه بوده که پلیس با آن مواجه شده که رعایت تبلیغات در آن‌ها صورت نگرفته بود و این بنرنوشته‌ها به قوه قضائیه تحویل داده شد.

معاون اجتماعی ناجا گفت: برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی دارای سازوکار متفاوت است و افراد باید بعد از دریافت مجوز پلیس را در جریان قرار دهند تا نظم و امنیت برقرار شود.

این مقام انتظامی به تشکیل قرارگاهی در خصوص برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: قرارگاهی برای نظارت بر انتخابات برای برگزاری هر چه‌بهتر و امن‌تر آن تشکیل‌شده و آموزش‌های لازم بر اساس تجربیات گذشته به افراد ارائه‌شده است و با افرادی که خارج از ضوابط اقدام کنند برخورد قانونی می‌شود.

سردار منظر المهدی بابیان اینکه پلیس باید در مواجهه با شهروندان اصول اخلاقی را رعایت کند، خاطرنشان کرد: پلیس در خصوص رعایت اصول اخلاقی در مواجهه با شهروندان مدام در حال آموزش است و راهکارهای برخورد با ارباب‌رجوع به آن‌ها آموزش داده می‌شود.
رضایت‌مندی مردم از کلانتری‌های مطلوب است

وی ادامه داد: رضایت‌مندی مردم در حوزه کلانتری‌ها با توجه به مشکلات مردم در حد مطلوب است و باید این رقم به حداکثر برسد.

*جوانان در مقابله با مواد مخدر قدرت "نه" گفتن داشته باشند

سردار منتظر المهدی گفت: سوءمصرف مواد مخدر به 5 هزار سال قبل بازمی‌گردد و یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان و فرمانروائی در موضوع مواد مخدر است.

وی ادامه داد: بیش از 385 ماده تخدیرزا در دنیا وجود دارد و فایل‌های صوتی رون گردان‌ها نیز یکی از موضوعات نگران‌کننده هستند چراکه بر روی نوارهای مغز اثرات بسیار نامطلوبی می‌گذارند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  گفت: روان‌گردان‌ها موجب سرخوشی کاذب می‌شود و جوانان باید توجه داشته باشند که حتی از روی کنجکاوی مواد مخدر مصرف نکنند چراکه اثر مخربی بر آن‌ها خواهد گذاشت و آینده آنان نابود می‌کند.

وی ادامه داد: باید جوانان در مواجهه با مواد روان‌گردان و همچنین مواد مخدر که هرروز به یک‌شکل جدیدی وارد می‌شوند قدرت "نه" گفتن را داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه لباس ناجا، باتوم و گاز اشکاور در مغازه‌های حسن‌آباد در تهران به فروش می‌رسد، گفت: به مغازه‌هایی که لباس ناجا در آنجا فروخته می‌شود تذکر داده‌شده که افراد فقط با ارائه کارت شناسایی می‌توانند لباس ناجا را از این مغازه‌ها تهیه کنند و همچنین وسایلی مانند گاز اشکاور و باتوم باید از طریق شرکت‌های انتظامی ارائه شود.

سردار منتظر المهدی گفت: در خصوص حضور گشت ارشاد در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد پلیس که وظیفه ذاتی خود که تأمین امینت است را انجام می‌دهد و هر جمیعت که تشکیل شود پلیس حضور خواهد یافت و در جشنواره دهه فجر پلیس حضورداشته اما هیچ دستگیری صورت نگرفت.

وی بابیان اینکه تاکنون درزمینهٔ انفجار مواد محترقه در تهران 7 مجروح و یک کشته وجود داشته گفت: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به همه در خصوص خطرات مواد محترقه ضرورت دارد تا مردم از بروز حوادث مصون بمانند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: تهیه فیلم و مستندات درزمینهٔ خطرات مواد محترقه در حال آماده‌سازی بوده چراکه این کار باعث تذکر برای افراد می‌شود.

سخنگوی ناجا افزود: وضعیت مواد محترقه در حال بهبودی است و استفاده و مصرف آن نسبت به گذشته کاهش بسیاری داشته و این موضوع نشان‌دهنده هوشیاری و آگاهی مردم است تا باعث شود حوادث چهارشنبه آخر سال کاهش یابد.

وی در خصوص حادثه سبزوار گفت: ماده 156 قانون مجازات اسلامی اعلام می‌کند که در مواقع دفاع باید مأموران از خودشان دفاع کنند و اگر تعللی صورت گیرد جان مأموران به مخاطره می‌افتد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: در خصوص حادثه سبزوار وکیل ناجا در حال پیگیری است و این موضوع آسیب‌شناسی شده و آموزش‌های لازم در تمام سطوح انجام می‌شود تا اگر خطایی صورت گیرد رفع شود.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: 171 کد جریمه وجود دارد که صرفاً 39 کد آن افزایش جریمه داشته و 12 کد صد در صد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان جریمه‌ها در مورد رانندگی در حال مستی و استفاده از مواد روان‌گردان است چراکه این مواد خطرآفرین هستند.

سردار منتظر المهدی ادامه داد: جریمه رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان‌گردان از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش‌یافته و همچنین جریمه استفاده از تلفن همراه در حال رانندگی و عبور از چراغ‌قرمز هرکدام یک‌صد هزار تومان می‌باشد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  بابیان اینکه در لندن عبور از چراغ‌قرمز یک هزار پوند که معادل حدود (پنج میلیون تومان است) گفت: به اعتقاد روانشناسان و کارشناسان افزایش جریمه‌ها باید در سبد زندگی افراد اثرگذار باشد و بر همین اساس سه مؤلفه مهم در کاهش تخلفات و تصادفات وجود دارند که شامل آموزش، مهندسی ترافیک و افزایش چرایم است و آموزش و فرهنگ‌سازی از سایر موارد مهم‌تر هستند.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص حادثه آدم‌ربایی در آبادان گفت: پلیس در مواجهه با اراذل‌واوباش با توجه به تجهیزات و ادوات برخورد می‌کند وبر همین اساس با بر هم زنندگان نظم و امنیت اجتماعی بدون اغماض برخورد دارد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: افرادی که در آبادان اقدام به آدم‌ربایی کرده بودند دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

*هوای پایک نیازمند عزم ملی و جدی است

وی بابیان اینکه برای داشتن هوای پاک نیاز به عزم ملی و جدی در همه سطوح است گفت: برخورداری از هوای سالم نیازمند طرح جامع است و کارخانه‌هایی که با سیستم گرمایشی کار می‌کنند باید از کنترل‌گرهای هوشمند استفاده کنند.

وی در ادامه این مطلب افزود: پلیس به‌عنوان کنترل‌کننده در خصوص پاکی هوا وظایف خود را انجام می‌دهد و به دستور فرمانده ناجا به مأموران راهور تأکید شده تا با هرگونه خودروی دودزا اعمال قانون شود.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در سایت اتحادیه بستنی‌فروشان اطلاعیه‌ای از طرف ناجا در مورد روز ولنتاین بر روی این سایت قرار گرفته بود گفت: هیچ اطلاعیه‌ای از سوی ناجا در مورد روز والنتاین صادر نشده است و در اسلام عشق و محبت و دوست داشتن همدیگر وجود دارد و والنتاین از فرهنگ غربی وارد کشور ما شده است.

سردار منتظر المهدی در مورد اتفاقی که در ساری رخ‌داده گفت: کودکی که در ساری با سنگ شیشه را شکسته بود بر اساس دستور قضایی به صحنه جرم رفتند تا صحنه برای مقام قضایی بازسازی و وضعیت مشخص شود و هرگز این دو کودک در شهر گردانده نشدند. همچنین ما با گرداندن اراذل‌ و اوباش در خیابان‌ها مخالف هستیم اما چیزی که دستور قضایی داشته باشد پلیس به‌عنوان ضابط قضایی وظیفه دارد تا انجام دهد.

سردار منتظر المهدی گفت: با مُد مخالف نیستیم به شرطی که مُدها بر اساس فرهنگ دینی ما باشند و مدلینگ بازی ترویج یافته که از جهات روانشناسی قابل‌تأمل است اما برخی افراد به دلیل خودکم‌بینی و یا مسائل اقتصادی وارد مباحث مُد می‌شوند و باید بدانند که همه در برابر قانون یکسان باشند و اگر قرار باشد برخورد قانونی صورت گیرد این نوع برخورد برای همه مساوی اعمال می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به سؤال «نسیم آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به ورود اسم خاوری به لیست قرمز اینترپل اقدامات پلیس ناجا در این زمینه چیست؟ گفت: اعضای اینترپل 149 کشور هستند و آن چیزی که به‌عنوان وظیفه پلیس اینترپل مشخص‌شده شناسایی و ردیابی خاوری است که این اقدام در کانادا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اعضای اینترپل موظف هستند که بعد از شناسایی و معاضدت قضایی اقدامات لازم را انجام دهند.

سردار منتظر المهدی اذعان داشت: رایزنی‌های دیپلماسی از سوی وزارت خارجه انجام‌گرفته و کارها و اقدامات لازم و همچنین پیگیری‌ها برای بازگرداندن خاوری در حال انجام است.

وی به موضوع پلیس اطفال و تشکیل آن اشاره کرد و گفت: پلیس اطفال کار خود را به‌صورت فراگیر  آغاز نکرده اما در تهران فعالیت خود را به‌صورت پایلوت انجام می‌دهد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: پلیس منتظر سازوکارهای لازم است تا فعالیت پلیس اطفال اجرایی شود.

وی ادامه داد: لزوم پلیس اطفال محسوس است چراکه برخورد با اطفال و نوجوانان ازنظر روانشناسی است.

سردار منتظر المهدی اذعان داشت: حضور گشت‌های پلیس اعم از یگان ویژه و سایرین بر اساس مقتضیات انجام می‌شود که برخی جنبه تمرین و بعضی دیگر بر اساس بازدارندگی صورت می‌گیرد.
معتادان متجاهر خیابانی جمع‌آوری می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ظرفیت‌هایی که بهزیستی ایجاد می‌کند معتادان متجاهر خیابانی جمع‌آوری می‌شوند. همچنین در پارک هرندی معتادان جمع‌آوری‌شده‌اند و در سطح تهران نیز زنان معتاد متجاهر جمع‌آوری‌شده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی گفت: برابر ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا مسئولیت مستقیم در این موضوع بر عهده بانک مرکزی است و نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط انجام‌وظیفه می‌کند و بر همین مبنا در سال گذشته قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارزش تشکیل شد.

وی ادامه داد: ما به دنبال کشف نیستیم بلکه به دنبال مقابله هستیم تا از قاچاق کالا جلوگیری کنیم.

سردار منتظر المهدی در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: موارد تخلف درزمینهٔ انتخابات به وزارت کشور ارائه می‌شود تا بر اساس قانون نسبت به این موضوع رسیدگی شود.

*قانون برای معافیت حافظت وقاریان قرآن در نظام‌وظیفه وجود ندارد

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون در سازمان نظام‌وظیفه برای معافیت قاریان و حافظت قرآن وجود ندارد اما سازمان‌ها تسهیلات و اقداماتی را انجام می‌دهند تا برای قاریان و حافظان قرآن اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: هیچ پولی از چرایم رانندگی به جیب مأموران نمی‌رود همه پول‌ها به خزانه دولت می‌رود و 15 درصد آن به پلیس راهنمایی رانندگی تعلق می‌گیرد که برای تجهیز سیستم هوشمند استفاده می‌شود.
آمار خودکشی در ایران بالا نیست

این مقام ارشد انتظامی بابیان اینکه آمار خودکشی در کشور ایران بالا نیست، گفت: در سال 93 حدود 3 هزار نفر در کشور خودکشی کردند که در 10 ماه امسال نسبت به سال قبل درزمینهٔ آمار خودکشی 8 درصد کاهش داشتیم که باید علت آن مشخص‌شده و همگان به میدان بیایند تا موضوع خودکشی بررسی شود.

سردار منتظر المهدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 700 پوشه ترخیص خودرو به نام یک زن روستایی که تمام حساب او صد هزار تومان هم نبود وجود دارد و این خودروها به نام این زن نام‌گذاری شده آیا این قانونی است گفت: بر اساس قانون این‌گونه اقدامات انجام نمی‌شود و هرگونه تخلفی از سوی قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سردار منتظر المهدی در پایان در پاسخ به سؤالی که پرسیده شد که یک مقام ارشد نظامی گفته خطر تهدید داعش از مرزهای ایران دور شده است گفت: داعش اصلی‌ترین دشمن ایران که یک کشور شیعی است می‌باشد و بر این اساس پایش مستمر در مرزها انجام می‌گیرد و تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم و فرمانده ناجا گفته‌اند تعداد اندکی در این زمینه دستگیرشده‌اند و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.
منبع: نسیم آنلاین