Gerdab.IR | گرداب

محمد باقر نمازی کیست و شاه ماهی شبکه انگلیس چگونه به تور افتاد؟

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

دستگیری محمد باقر نمازی پس از ورود به کشور با هدف کشف لایه های پیچیده فساد اقتصادی و اطلاعاتی گسترده شبکه مرتبط با انگلیس و امریکا در ایران صورت گرفته است.

به گزارش گرداب، دو رسانه انگلیسی بی بی سی و رویترز طی دو روز گذشته تلاش کردند ضربه امنیتی بزرگ وارد شده به شبکه فساد اقتصادی و خرابکاری امنیتی انگلیس و امریکا در ایران را تحریف کنند.

این رسانه ها در ساعات ابتدایی دیروز بدون اشاره به سابقه فرد بازداشت شده (محمد باقر نمازی) تلاش کردند تا این بازداشت را صرفا مرتبط با دستگیری چندماه قبل یکی از پسرهای ایرانی-آمریکایی وی جلوه بدهند در حالی که اطلاعات موجود نشان می دهد مسئله بسیار فراتر از این است.

هرچند پسر بازداشت شده وی از سوی رسانه های آمریکایی و انگلیسی به عنوان شاه ماهی شکار شده دستگاه امنیتی ایران معرفی شده است اما بررسی و مرور پرونده پدر مرموز وی نشان می دهد که پسر جاسوسی و عملیات نفوذ و براندازی را از پدر به خوبی فراگرفته است.

این متهم شناخته شده و سالخورده، متولد 1315 و دارای مدرک دکترای اقتصاد و تابعیت ایرانی-آمریکایی است.

وی از یک خاندان معروف و شناخته شده است که ردپای آنها از تجارت تریاک با یهودیان و کمپانی های انگلیسی در قرن نوزدهم تا ارتباط مستمر با لژهای فراماسونری و نیز همکاری و همراهی مستقیم با رژیم پهلوی در عالی ترین سطوح مشاهده می شود.

خدمات شایان توجه نامبرده به رژیم پهلوی سبب می شود تا در مقطعی به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور دولت پهلوی فعالیت کند.

این فرد همزمان با ماجرای مشکوک و دلخراش سینما رکس آبادان استاندار خوزستان بوده و تلاش بسیاری می کند تا در چارچوب سیاست های اعلامی و همراهی با ساواک از این فرصت برای تخطئه حداکثری چهره انقلابیون بهره برداری کند.

محمد باقر نمازی پس از پیروزی انقلاب تا سال 62 به طور مخفی در کشور زندگی کرده و بعد از آن متواری می شود.

نمازی پس از انقلاب به تدریج و پس از مشورت های مستمر با دولت های متعدد در امریکا، به یکی از عوامل کلیدی شبکه سازی برای ایجاد تغییر در ایران بدل می شود. وی با تغییر شکل فعالیت های خود، مقابله با جمهوری اسلامی را از طریق حضور در انجمن ها و مجامع بین المللی و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ـ به اصطلاح بشر دوستانه ـ در دستور کار قرار می دهد. از مهمترین این موارد می توان به تشکیل سازمان مردم نهاد «همیاران غدا» اشاره کرد که بعدها در اعترافات برخی متهمین فتنه 88 نیز به صراحت از نقش این سازمان به ظاهر مردم نهاد در شبکه سازی و سازمان دهی جریان آشوب انگلیسی ـ امریکایی در ایران پرده برداری شده است.

این موسسه همچنین به شدت در پروژه کاهش جمعیت در ایران فعال بوده است.

نمازی در سال 80 با سوءاستفاده از شرایط کشور در دوره اصلاحات به ایران بازگشته و اقدام به ارتباط گیری با برخی افراد و شخصیت های موثر و همچنین برخی گروه های فعال سیاسی و اجتماعی می کند.

عضویت و ارتباط گسترده با نهادهای وابسته به سازمان ملل، ارتباط با گری سیک و عضویت در پروژه گلف2000، ارتباط نزدیک با آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مرکز CIPE و جان سولیوان مدیر موسسه، ارتباط با بنیاد فورد و موسسه نایاک (لابی ایرانیان مقیم آمریکا) نمونه ای از دهها فعالیت مستمر و هدف مند این فرد به منظور تحقق اهداف سازمان های جاسوسی و لابی های سیاسی ضدانقلاب درایران بوده است.

دستگیری اخیر وی پس از ورود به کشور با هدف کشف لایه های پیچیده فساد اقتصادی و اطلاعاتی گسترده شبکه مرتبط با انگلیس و امریکا در ایران صورت گرفته است.