Gerdab.IR | گرداب

اشتباه FBI آیفون مهاجم سن برناردینو را قفل کرد

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

جیمز کومی رییس اف بی آی اعتراف کرده که نهاد تحت مدیریت وی امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در گوشی آیفون مهاجمان سان برناردینو را داشته، اما به علت بی دقتی این شانس را از دست داده است.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، وی که در جلسه شهادت در کنگره آمریکا حضور یافته بود، گفته است 24 ساعت بعد از این حملات اشتباهی رخ داد که باعث شد دسترسی به داده های ذخیره شده بر روی آیفون این تروریست ها ناممکن شود.

کارکنان اف بی آی تصور می کردند با بازتنظیم کلمه عبور سرویس آی کلود مورد استفاده این تروریست قادر به دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی آیفون وی هستند. اما این تغییر نتیجه ای معکوس داشت و باعث قفل شدن و حذف دیگر داده های موجود بر روی آیفون شد.

تیم کوک مدیر عامل اپل پیش از این گفته بود اگر کارکنان اف بی آی به جای این اقدام از طریق یکی از شبکه های وای فای مورد استفاده این تروریست به اینترنت و سرویس آی کلود مورد استفاده او متصل می شدند قادر بودند به داده های وی دسترسی داشته باشند. اما حالا آنها پس از این اشتباه قصد دارند با فشارآوردن به شرکت اپل خطای خود را جبران کنند و به داده های مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

آیفون مورد نظر متعلق به فردی به نام سید رضوان فاروق است که در دو دسامبر سال گذشته 14 نفر را در سن برناردینو به قتل رساند. دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی آیفون این فرد باعث منازعه حقوقی دامنه داری میان اپل و اف بی آی شده است. اف بی آی معتقد است اپل باید داده های خصوصی کاربران هر گوشی آیفونی را که پلیس طلب کند بر اساس حکم دادگاه افشا کند، اما اپل می گوید نظام رمزگذاری گوشی آیفون به گونه ای است که هیچ کس به جز کاربر گوشی نمی تواند به داده های خصوصی کاربران دسترسی پیدا کند.

با تشدید تنش میان دو طرف و اصرار اپل بر موضع خود کمیته قضایی کنگره آمریکا هم وارد این منازعه شده و از رییس اف بی آی خواستار ارائه توضیحات در این زمینه شده است. به گفته جیسون چافتز یکی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره مساله اصلی این است که برای حذف امنیت تا چه حد باید از حریم شخصی کاربران گذشت و آن را کنار گذاشت. در حالی که برخی نمایندگان کنگره از نگرانی های اپل در حوزه حریم شخصی حمایت می کنند، برخی دیگر نیز به این شرکت حمله می کنند و حتی آن را تهدید به برخورد قانونی می کنند.