Gerdab.IR | گرداب

کیهان نوشت:

کابینه‌ای که نه با شبکه ملی موافق است و نه با فیلترینگ!

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اظهاراتی عوام‌پسند، با اشاره به فشارها برای فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی گفت: وزرای عضو کمیته مصادیق مجرمانه در مقابل این فشارها مقاومت ‌می‌کنند!

به گزارش گرداب، علی جنتی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در ابتدای صحبت‌های خود به انتخابات هفتم اسفند اشاره کرد و گفت: کسانی که در این دوره در تهران و شهرستان‌ها مشارکت کردند نسبت به گذشته رقم قابل توجهی بود و جای تشکر دارد.
وی ادامه داد: البته انتخابات تهران همه را غافلگیر کرد و آنچه که کسی باور نمی‌کرد محقق شد. یکی از عوامل آن را می‌توان استفاده از فضای مجازی و رسانه‌‌های دیجیتال دانست و گفت که کسی که بهتر از آن استفاده کرده ثمره بیشتری برده است!

جنتی با اشاره به اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای نیز در آینده‌ای نزدیک روی تلفن همراه قابل دسترس خواهند بود، گفت: وزارت ارشاد وظیفه صیانت از فرهنگ کشور را دارد. ما آزادی داده‌ایم که افراد بتوانند بنویسند و در مطبوعات فعالیت کنند اما این آزادی افسارگسیخته نیست تا هر‌کس هرچه خواهد در مطبوعات منتشر کند و هر زمانی خواست چاپ کند.

وی تأکید کرد:‌با تأسیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق پیدا می‌کند که این وظیفه اجرای قوانین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فعالیت رسانه‌های دیجیتال در روز انتخابات گفت: مشاهده کردید که در روز انتخابات هیچ محدودیتی از سوی دولت برای نقل و انتقال پیام‌ها در فضای مجازی ایجاد نشد و همگان توانستند در این فضا به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

جنتی رویکرد دولت یازدهم را از ابتدای تأسیس بحث اقتصاد فرهنگ و اقتصاد خلاق عنوان کرد و گفت: از همان زمان به دنبال اقتصاد خلاق بودیم به این معنی که محصول ذهن، فکر و خلاقیت مردم را که نیاز به ابزارهای فیزیکی ندارد به تولید برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: یک وقتی می‌گفتند بزرگترین شرکت دنیا جنرال‌موتورز است اما امروز می‌گویند گوگل یا ماکروسافت.

پوپولیسم ماندگار!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به یکی از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شبکه‌ای که نمی‌خواهم نام آن را بیاورم تا برایش تبلیغ شود در مدت کوتاهی توانست از میان ایرانیان 20 میلیون کاربر به خود اختصاص دهد و اکنون فضا به سمتی رفته که روزنامه‌های ما نیز در این شبکه فعال شده‌اند تا حرف خود را به گوش مردم برسانند.

جنتی در رفتاری پوپولیستی کوشید مخالفین فعالیت شبکه‌های اجتماعی رایگان خارجی را مخالف پیشرفت و تکنولوژی نشان دهد و گفت: یکی دو سال قبل خبرنگاری نظر من را در مورد فیس‌بوک پرسید که من گفتم این شبکه هم منفعت دارد و هم زیان. خود من 4-5 سال است که از آن استفاده می‌کنم و با دوستانم در سراسر دنیا ارتباط برقرار کردم؛ آن زمان خیلی‌ها سروصدا کردند که وزیر ارشاد کشور از این شبکه استفاده می‌کند اما اکنون خودشان به سمت استفاده از این شبکه‌ها رفته‌اند!

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی برخی برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی، بدون اشاره به شکست پروژه فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی به دلایل علمی و نقص عملیاتی، گفت: تلاش‌های زیادی شد تا این شبکه‌ها را فیلتر کنند اما وزرای این دولت که عضو کمیته مصادیق مجرمانه هستند در مقابل آن مقاومت کردند و در عین حال توانستیم فیلترینگ هوشمند را برقرار کنیم و شما مشاهده می‌کنید که دیگر صفحات مبتذل در این شبکه‌ها قابل دسترس نیست!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز منتقدان نیز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تأکید کرد: نمی‌شود مقابل واقعیت‌ها و تکنولوژی ایستاد و ما باید اکنون برای توسعه فرهنگ خودمان از این شبکه‌ها استفاده کنیم.

حمایت از نفوذ سازمان یافته

جنتی در حالی به پروژه نفوذ امنیتی‌های بیگانه و آشنا در فضای شبکه‌های اجتماعی برای اجرای پروژه‌های عملیات روانی با افتخار اشاره می‌کند که دولت از کمترین کنترلی بر فضای مذکور برخوردار نیست و صرفا در وضعیت فعلی که موج‌سازی به نفع گرایشات سیاسی آشکار دولتی‌ها صورت گرفته، در عملکردی کوته انگارانه به به و چه چه می‌کند.

با این وجود جنتی و وزرای کابینه با پرهیز از آینده‌نگری جامع حاکمیتی علاوه بر اینکه «حال را غنیمت برمی شمارند» در رفتاری عجیب علاوه بر اینکه به قول معروف مقابل رفتار سلبی در فضای مجازی می‌ایستند و ژست پوپولیستی حمایت از «نرم افزار بیگانه» را به خود می‌گیرند، با گسترش زیرساخت داخلی و حمایت از شبکه‌های اجتماعی قانونمند داخلی نیز مخالفند! سوال اصلی این است که چرا وزرای عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه باید از «بی قانونی» در عرصه فضای مجازی حمایت کنند؟! چه اصراری به واریز درآمد حاصل از ارائه خدمات به 20 میلیون کاربر ایرانی به جیب بیگانگان است؟ آیا تخریب شبکه‌های اجتماعی داخلی و ممانعت از اجرای پروژه مهم «شبکه ملی اطلاعات» نیز صرفا با هدف حمایت از «تکنولوژی» صورت می‌گیرد؟! کاش آقای وزیر به جای رفتار عوامانه پاسخی به سوالات علمی مطرح شده در کمیته تعیین مصادیق می‌دادند.

انتخابات بهانه است

جنتی به نحوی از انتخابات بهره‌برداری سیاسی به نفع جریان نفوذی آمریکایی- انگلیسی وزارت ارتباطات کرده که گویی در شرایط قانونمدار و به دور از تله‌های امنیتی رسانه ای، حامیان دولت قادر به زیست سالم و تبلیغات بدون تخریب و دروغگویی در فضای مجازی نیستند! آیا حقیقتا امکان پیروزی موافقان گرایش سیاسی دولت در محیط قانونمدار و به دور از تبلیغات عناصر انگلیسی و رسانه‌های دشمن، فراهم نیست؟! آیا این توهینی آشکار به راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی و منتخبین مردم نیست؟

اصولا چرا وزرای دولت برخلاف مدیران همه کشورهای توسعه یافته، باید هم با رشد زیرساخت ملی مخالف باشند و هم از زیرساخت غیرقابل مدیریت بیگانه حمایت کنند؟! احیانا منظور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مقابله وزرای دولت با فیلترینگ تلگرام و شبکه‌هایی که به «قانون» تن نمی‌دهند، حمایت از تبلیغات داعش، گروه‌های تروریستی، باندهای تبهکار و فروشندگان مواد مخدر و روسپیان و گروه‌های ضدانقلاب فعال در این فضا که نیست؟! پس آیا در خفا یک شبکه کارآمد امنیتی کنترل افکار عمومی با تمرکز بر زیرساخت شبکه‌های اجتماعی موبایلی شکل گرفته است که از ترویج شایعات، گمانه‌های کذب و تخریب هوشمند افراد و جریانات و احزاب سیاسی داخلی سود می‌برد؟

شورای عالی فضای مجازی کجای این پروژه خطرناک نفوذی ایستاده است؟ نظر شورا در مورد تخلفات آشکار باند نفوذی وزارت ارتباطات چیست؟ آیا دانشمندان و متخصصینی که با حکم رهبر انقلاب بر کرسی نهاد عالی سیاست گذار حوزه فضای مجازی تکیه زده‌اند از افزایش چندباره پهنای باند اینترنت کشور برخلاف فرمان رسمی رهبر انقلاب بدون تامین زیرساخت لازم برای شبکه ملی اطلاعات، اطلاع دارند؟ آیا طبیعی است که کماکان باند نفوذی «ن.ج» مدیریت پروژه راهبردی و مهم حاکمیت در حوزه فضای مجازی را عهده‌دار است؟ لطفا اگر قادر به دفاع از حقوق ملت و نظام نیستید از کرسی مسئولیت برخیزید!