Gerdab.IR | گرداب

تدوین اخلاق تعالی برای اینترنت

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم تدوین اخلاق تعالی در استفاده از فضای مجازی، تاکید کرد و گفت: باید معلومات مضر و وقت‌گیر از فضای مجازی پاک شود.

به گزارش گرداب، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در دومین همایش ملی فضای مجازی پاک که امروز در پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بر لزوم پاکسازی فضای مجازی و رسیدن به اخلاق تعالی استفاده از این فضا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی، منجر به رشد پایه‌های علمی بشر شده است، اضافه کرد: حتی فناوری می‌تواند به کمک خانم‌های خانه‌دار بیاید و مدیریت زندگی آنها را ارتقا دهد. به طور کلی ابزار فناوری اطلاعات در دنیای امروزی نقش اصلی را در بنیان خانواده‌ها ایفا می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه دانستن استفاده از تکنولوژی بهتر از ندانستن آن است، اضافه کرد: حتی در اندیشه‌های بلند فلاسفه اسلامی، برگرفته از آیات و روایات مبتنی بر این است که باید از ابزارهای جدید استفاده شود.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه جهان امروز فرصتی را برای ارزش‌ گذاشتن به ابزارهای جدید ارتباطی فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: امروزه دیگر زمینه‌ مطالعات یک نویسنده تنها به چند هزار نسخه کتاب منجر نمی‌شود و قابلیت نشر در فضای مجازی را دارد.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است فضای مجازی به دلیل استفاده نادرست به همراه داشته باشد، اضافه کرد: بسیاری از استفاده‌هایی که از فضای مجازی می‌شود، وقت‌گیر است و اختیار بشر را محدود کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه مثال اینکه تا پیش از این افراد قبل از خواب قرآن می‌خواندند، گفت: امروزه شاهد هستیم که اغلب افراد قبل از اینکه فضای تلگرام خود را کنترل نکنند، خوابشان نمی‌برد و این معضل همه‌گیر شده است.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه بسیاری از کارها که هم‌اکنون از سوی افراد در فضای مجازی انجام می‌شود، بسیار وقت‌گیر است و میزان توجه و دقت افراد به این فضا بیش از اندازه است، اضافه کرد: باید نحوه استفاده متعالی از فضای مجازی تمرین شود.

وی بر لزوم تدوین اخلاق تعالی در استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید معلومات مضر در فضای مجازی را از بین ببریم؛ در همین حال حفظ حریم شخصی افراد نیز در این فضا باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در اخلاق و رفتار عُرفی و شرعی نیز سرک کشیدن به پست‌ شخصی و فایل‌های شخصی افراد نادرست است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از معلومات مضر در فضای مجازی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: برای مثال ارعاب از تکفیری‌ها و داعشی‌ها در فضای مجازی شکل گرفت و آنها ابتدا نوع کشتن انسان را در این فضا اشاعه دادند. از سوی دیگر دریدن پرده اخلاق از دیگر مضراتی است که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با تاکید بر نیازمندی فضای مجازی به محیطی امن، اضافه کرد: باید در استفاده از فضای مجازی بتوانیم ریشه‌های پاک را برای اینترنت مطرح کنیم.

دغدغه شخص رئیس‌جمهور نیز فضای مجازی پاک است

وی با اشاره به دغدغه‌های عمومی برای داشتن فضای مجازی پاک در کشور، ادامه داد: حتی شخص رئیس‌جمهور نیز دغدغه‌اش این است که حریم خصوصی افراد در فضای مجازی حفاظت شود و ساختارها طوری فراهم شوند که مردم از اینترنت پاک استفاده کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در فضای مجازی باید دسترسی‌های مضر محدود شود که در شبکه ملی اطلاعات نیز مطالبه ما همین است.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: علاوه بر تولید بومی، در شبکه ملی اطلاعات موضوع استفاده از اطلاعات مفید برای اقشار مختلف مردم نیز مورد تاکید قرار گرفته است تا فرصتی فراهم شود که مردم از فضای مجازی کمال استفاده را ببرند و محتوای غیرمفید و مضر این فضا پاک شود.