Gerdab.IR | گرداب

تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی سام

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

نرم افزار اتوماسیون ملی در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تهیه گردید. این نرم افزار چندی پیش با حضور رئیس جمهور و مدیران ارشد وزارت نیرو افتتاح شده بود و به صورت رسمی رونمایی شد.

به گزارش گرداب به نقل از برق نیوز، همایش رونمایی از نرم افزار اتوماسیون ملی با حضور سردار مطیعی معاونت محترم انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیران ارشد شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، سازمان انرژی های نو ایران، سازمان بهره وری انرژی ایران، شرکتهای برق منطقه­ای، پالایشگاهها، پتروشیمی­ها، قطار شهری، صنایع مس و فولاد و شرکتهای مشاوره حوزه انرژی توسط گروه مهام شرق در هتل پردیسان مشهد برگزار گردید.

این نرم افزار که پیش از این در آذرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور و مدیران ارشد وزارت نیرو افتتاح شده بود، برای نخستین بار توسط متخصصان شرکت آذرخش انتقال نیرو پاژ از مجموعه شرکتهای گروه مهام شرق به صورت بومی تهیه گردیده است.

* تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی در راستای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی

تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی(سام) با تاکید بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتیمهندس علیرضا خجسته در این همایش گفت: گروه مهام شرق با 11 شرکت تخصصی در بخش احداث پستهای فشارقوی، اتوماسیون، ارتقا، تعمیر و نگهداری و بهره برداری از پستهای فشارقوی، نیروگاهی، بازرگانی واقتصاد انرژی تجربیات زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

رئیس هیات عالی گروه مهام شرق  بیان داشت: سهم عمده ای از فعالیتهای بخش انتقال نیرو به گروه مهام شرق تعلق دارد. مهام شرق تاکنون 2 سمینار بزرگ با موضوع اقتصاد انرژی برگزار نموده است که دستاوردهای بسیاری داشته است.

* نرم افزار اتوماسیون ملی در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تهیه شده است

خجسته تدوین بند 19 قانون بودجه 92 که در سال 93 هم تکرار شد و در سال 94 نیز به احکام دائمی تبدیل گردید را از دستاوردهای سمینارهای اقتصاد انرژی مهام شرق عنوان کرد و گفت: راه اندازی بورس انرژی و آسیب شناسی تأمین مالی در صنعت برق که در موضوع نقدینگی صنعت برق در سال جاری اثرگذار گردید از دیگر دستاوردهای سمینارهای اقتصاد انرژی بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد:  این سمینار هم به منظورمعرفی نرم افزار اتوماسیون ملی که در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تهیه گردیده برگزار شد و در حال حاضر که فضای کشور به شدت متأثر از برجام می باشد و شرکتهای مطرح دنیا تمایل دارند در فضای اقتصاد انرژی کشور فعال شوند این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

مهندس خجسته با تاکید بر اهمیت بخش انتقال نیرو بیان داشت: بایستی طی 5 سال آینده به میزان 60الی 70 درصد ظرفیت فعلی افزایش یابد، به بیان دیگر 400 الی 500 پست انتقال و فوق توزیع باید طی 5 سال آینده به بهره برداری برسد. هم اکنون به ازای هر یک کیلوات تولید برق حدود 4.5 کیلوولت آمپر ظرفیت انتقال و فوق توزیع داریم، به همین علت شرکتهای مطرح دنیا تمایل دارند در این بخش حضور یابند.

رئیس هیات عالی گروه مهام شرق گفت: یک مثال در این خصوص ساخت توربینهای B94.2 توسط مپنا می باشد. مپنا قصد داشت در سال 84با همکاری زیمنس توربینهایB94.2  را تولید نماید لیکن زیمنس به دلایلی همکاری خود را قطع نمود. با این حال و  در شرایط تحریم مپنا در سال 91 موفق گردید توربین های B94.2 خود را اراتقا دهد، توربینهای 25و 40 مگاواتی تولید نموده و ساخت پره های توربین تک کریستالی را آغاز نماید.

وی تشریح کرد: این موفقیتهای مپنا در شرایط تحریم باعث شد که زیمنس علی رغم تحریم ها دوباره به مپنا پیشنهاد انتقال تکنولوژی دهد، بنابراین اگر امروز مپنا می تواند توربین های کلاس F را تولید نماید به واسطه ی تلاش در دوران تحریم  می باشد و این موفقیت را به آسانی کسب ننموده است.

مهندس خجسته تاکید کرد: امروز هم من اعلام میکنم مهام شرق آمادگی دارد بسترهای خوبی را که فراهم نموده است دراختیار صنعت برق و بخش برق سایر صنایع قرار دهد و این هماوردی را برای شرکتهای برق دنیا فراهم نماید تا اگر بنا دارند حضور یابند که البته حضور آنها حتمی است حضور موثر و کارآمدی باشد. این حضور به قابلیت شرکتهای داخلی در پای میز مذاکره با شرکتهای خارجی بستگی دارد. لذا از مدیران ارشد صنعت برق تقاضا دارم با نقطه نظرات خود ما را یاری نماید تا هم در این امر فعال شویم و هم اینکه در این فضا زمینه ساز اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشیم.

وی سپس افزود: بخش انتقال نیرو از بعد اقتصادی، امنیتی و فنی بسیار حائز اهمیت است و از آنجا که بخش تولید و توزیع برق را به یکدیگر متصل می نماید هرگونه اختلال در این بخش می تواند کل صنعت برق را مختل نماید. لذا بایستی در این بخش توجهی ویژه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. از جمله اقداماتی که ما در این راستا داشته ایم تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی است که توسط همکاران ما در شرکت آذرخش انتقال نیرو تهیه گردیده است و امیدواریم بتوانیم در آینده از دستاوردهای دیگر شرکتهای گروه مهام شرق رونمایی کنیم.

رئیس هیات عالی گروه مهام شرق در پایان گفت: از مهندس حائری که زمینه ساز این طرح ملی شدند تشکر و قدردانی می نمایم، در سایه ی حمایت های بی دریغ ایشان طرح اتوماسیون ملی به سرانجام رسید.

تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی(سام) با تاکید بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتیمعاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، از گروه مهام شرق به دلیل رویکرد جدیدی که اتخاذ نموده و از مهندس حائری هم به دلیل جهت دادن شرکت های داخلی به تولید نرم افزارهای صنعتی قدردانی کرده و گفت: پدافند غیرعامل یک سپاه قوی در زمینه ی دفاع، تکنولوژی، هوافضا و تجهیزات دارد. امروز پدافند غیرعامل باعث افتخار مردم جمهوری اسلامی و مردم غرب آسیاست.

سردار مطیعی اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل در سال 82  و با پیگیری مقام معظم رهبری تشکیل گردید،  سوالی که مطرح می شود اینست که چرا با وجود سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات که هرکدام در حوزه ی خود قوی و کارآمد هستند پدافند غیرعامل شکل گرفته است؟ جمهوری اسلامی همواره با تهدید مواجه بوده است، این تهدید همیشه نظامی نبوده است بلکه دشمن متناسب با زمان ما را از طرق مختلف تهدید نموده است.

وی بیان داشت: در سال 58 جمهوری اسلامی به دلیل غفلت از تهدیدات دشمن با حمله نظامی عراق مواجه شد و متعاقباً در سالهای بعد نیز تهدیدات دیگری گریبانگیر آن شد. حمله ی فناورانه به سازمان انرژی اتمی و وزارت نفت از جمله تهدیدات دشمن طی سالهای اخیر بوده است و شرکت زیمنس که اظهار علاقه به همکاری با ایران در بخشهای زیرساختی دارد، اعتراف نموده که با کمک اسرائیل در سامانه های انرژی اتمی و وزارت نفت اخلال جدی ایجاد نموده و خسارات بسیاری را به ما وارد نموده است.

سردار مطیعی گفت: شرکت زیمنس مجدد بازگشته است، مدیرعامل شرکت زیمنس با هواپیمای اختصاصی و به همراه معاون خود به ایران آمد و با وزیر نفت، وزیر نیرو و مدیرعامل مپنا ملاقات نمود. مقامات ما به دلیل مهمان نوازی خود فرش قرمز زیرپای شرکتهای داخلی پهن نموده اند، اما پدافند غیرعامل مراقبت خواهد نمود که این شرکتها مجدد به کشور خسارت وارد ننمایند. این شرکتها علیرغم منافعی که از جمهوری اسلامی بردند، در دوران تحریم به ما پشت کردند و خسارات بسیاری به جمهوری اسلامی وارد نمودند، ما همکاری تنگاتنگی با دولت خواهیم داشت تا بتواند از فناوری های پیشرفته  استفاده نماید و در این همکاری اجازه نخواهیم داد این شرکتها مثل گذشته عمل نمایند و به کشور خسارت وارد نمایند، چون جمهوری اسلامی کارفرما است و شرکتهای خارجی بایستی شرایط ایران را بپذیرند.

معاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: ما با جنبه های حقوقی، نرم افزاری و سخت افزاری حضور این شرکتها را ارزیابی می نماییم تا مجدد دچار خسارت نشویم. چرا که  مقابله با تهدیدات طبیعی و تهدیدات دشمن محور اصلی سازمان پدافند غیرعامل است، اگرچه مقابله با تهدید هم وظیفه ی دولت و هم  وظیفه ی آحاد مردم است.

وی با اشاره به پذیرفته شدن برجام  گفت: بررسی این مسئله که آیا تهدیدات کاهش یافته یا افزایش به عهده پدافند غیرعامل است. امروز می توانیم با تحلیل سیاسی بگوییم که تهدیدات آمریکا و کشورهای اروپایی کاهش یافته است، البته رئیس جمهور آمریکا اعلام نموده همچنان باید برای حفظ اسرائیل با ایران مقابله های مختلفی داشته باشیم. در واقع در شرایط پسابرجام تهدیدات کاهش یافته اما دشمنی همچنان پابرجاست. در شرایط فعلی تهدیدات کشورهای عربی و تهدیدات منطقه ای افزایش یافته و این تهدیدات از سوی آمریکا و اسرائیل ساماندهی می شود.

* در گزارش آمریکایی‌ها اعلام شده که توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای و تاسیسات صنعت برق را دارند

سردار مطیعی با اشاره به گزارشی که سه هفته پیش در آمریکا منتشر شد گفت: اعلام شده است در صورتی که برجام پذیرفته نشود ما به زیرساختهای کشور ایران حمله می‌کنیم. در این گزارش از حمله ی نظامی سخنی به میان نیامده، بلکه گفته شده حمله‌ی هسته ای به زیرساخت‌ها. یقیناً حمله ی آنها از طریق فرصتهایی است که در بخش زیرساختهای کشور بدست می آورند. در این گزارش امریکایی ها اعلام کرده اند که توانایی حمله به تاسیسات هسته ای و تاسیسات صنعت برق را دارند.

معاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور تشریح کرد: تهدید یک موجود زنده است، متولد می شود بزرگ می شود، شدت و کاهش می یابد، قالبهای مختلف و روشهای مختلف پیدا میکند لذا بایستی همیشه از آن مراقبت نمود تا بتوان آن را کنترل کرد. فضای تبادل اطلاعات یا فضای سایبری فضای جدید تهدید است. امروزه جنگها کاملاً پیشرفته شده و فضای سایبری یکی از مسیرهای مهم این کار است. آمریکایی ها بر روی این بخش سرمایه گذاری بسیاری نموده اند.حتی عربستان سعودی که ما به آنها از بالا نگاه می کنیم(آنها را کوچک میبینیم) امروز بیشترین بودجه دفاعی خود را برای مسائل سایبری قرار داده اند، سایبری در حوزه ی زیرساختها نه در اتوماسیون اداری. بنابراین از گروه مهام شرق تشکر میکنم که نگاه جدیدی به پدافند غیرعامل داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل مربوط به پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل با ریاست سردار دکتر جلالی طی 8 سال گذشته بیشتر روی بخش مهندسی متمرکز بوده است. در سال جاری به دستور مقام معظم رهبری مقرر گردیده تمرکز اصلی این سازمان بر اطمینان از مصونیت کشور- مصونیت در تمام حوزه ها خصوصاً زیرساختها باشد. ما باید اطمینان داشته باشیم دشمن امکان سوءاستفاده از کشور را ندارد.

سردار مطیعی تصریح کرد: سازمان پدافند غیرعامل یک قرارگاه سایبری ایجاد نموده و خط مشی های آن را به اطلاع آحاد مردم و بخشهای دولتی رسانده است، سازمان پدافند غیرعامل (در بخش مقابله با تهدیدات) با همکاری سازمان افتای ریاست جمهوری(در بخش امنیت) در راستای مصونیت از تهدیدات تلاش می نماید. بخشی از این اقدامات در قالب حمایت حقوقی و مالی از تولیدکنندگان سخت افزار و نرم افزار می باشد، همچنین سازمان آمادگی دارد در آزمایشگاههای خود یا قرارگاه سایبری محصولات تولید شده را کنترل نماییم.

وی در پایان بیان داشت: به عنوان مثال سازمان پدافند غیرعامل با مپنا تفاهم نامه ای امضا نموده که براساس آن عموم تجهیزات زیمنس را به صورت رندوم کنترل نماید تا به لحاظ امنیتی ایرادی نداشته باشد. همچنین با وزارت نفت هم تفاهم نامه ای امضا شده است. ما آماده هستیم به زیرساختهای کشور کمک نماییم. قصد داریم در خردادماه سال آینده در نمایشگاهی همه ی شرکتهایی را که تولید بومی دارند و در راستای پدافند غیرعامل حرکت می نمایند معرفی و از محصولات آنها حمایت نماییم.

* تشریح دشواری ها و پیچیدگی های تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی

مهندس قلعه نویی گفت: قبل از تدوین استاندارد 61850 در بخش اتوماسیون پست هر سازنده ای پروتکل خاص خود را داشت، کم کم مصرف کنندگان به این سمت پیش رفتند که به یک استاندارد واحد نیاز پیدا کردند. پروتکل 61850 توسط کمیته ی فنی شماره 57 در IEC تعریف گردید که برای پستهای فشارقوی با تجهیزات هوشمند تهیه شده است.

سرپرست گروه تولید نرم افزار اتوماسیون ملی بیان داشت: پروتکل استاندارد IEC61850  سعی دارد تا یک ارتباط مخابراتی باز بین تجهیزات پست ایجاد نماید بطوریکه تجهیزات مختلف از سازندگان مختلف که این پروتکل را ساپورت می نمایند  بتوانند با هم قابلیت کارکرد متقابل داشته باشند.

وی افزود: حمایت از تحولات تکنولوژی در آینده، ارائه یک دید ساده تر از اتوماسیون پست با توجه به ساختار پروتکل، عدم تغییر توابع پست، فراهم نمودن قابلیت همکاری بین تجهیزات سازندگان مختلف، کاهش هزینه ها و هماهنگ شدن ساختار ارتباطات شبکه ای در پست و امکان استفاده از تجهیزات سازندگان مختلف از ویژگی های این پروتکل می باشد. لکن سازندگان خارجی فقط بخشهایی از استاندارد مذکور را که در تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری اجباری تعریف گردیده است در محصولات خود لحاظ نموده اند و بخش عظیمی از استاندارد که به صورت اختیاری است در نرم افزارهای مختلف متفاوت می باشد.

مهندس قلعه نویی در ادامه بیان کرد: پس از آغاز تحریم ها، متخصصان شرکت آذرخش انتقال نیرو پاژ از مجموعه گروه مهام شرق به دلایلی چون عدم انتقال دانش فنی، عدم پشتیبانی در مباحث طرحهای توسعه، هزینه های بسیار تهیه لایسنس نرم افزار اتوماسیون، عدم سازگاری نرم افزارهای اتوماسیون موجود با شرایط بومی، وابستگی به محدودیت های فنی تولیدکنندگان و پیرو آن ناهماهنگی در کیفیت بهره برداری ایستگاههای مختلف، نیاز به امکان در دسترس بودن همیشگی نرم افزار و ایجاد هماهنگی و سازگاری میان تولیدات سازندگان مختلف  و با توجه به 15 سال دانش و تجربه در ساخت پستها و اتوماسیون آنها و تسلط کامل بر نقاط ضعف و قوت نرم افزارهای خارجی، تصمیم گرفتند نرم افزار اتوماسیون ملی را تهیه نمایند. پس از 4 سال تلاش متخصصان گروه مهام شرق تهیه نرم افزار اتوماسیون ملی را به اتمام رساندند.

وی تاکید کرد: این نرم افزار در آزمایشگاههای معتبر با استفاده از سیمولاتورها، سخت افزاهای و نرم افزارهای موجود تست گردیده و سپس در محیط واقعی مورد آزمایش قرار گرفت. در نهایت پس از حصول اطمینان این نرم افزار در پست 132/20 کیلوولت کوهستان پیاده سازی گردید و توسط رئیس جمهور و وزیر نیرو مورد بازدید قرار گرفت.

سرپرست گروه تولید نرم افزار اتوماسیون ملی از جمله مزایای این نرم افزار را سازگاری با نیازهای بومی و اختصاصی بهره برداری، تضمین امنیت بیشتر، امکان بروزرسانی نرم افزار، امکان توسعه نرم افزار، پشتیبانی نرم افزار در مباحث آموزش و لایسنس در داخل کشور، پیاده سازی سیستم، Interchangeability، مهندسی آسان و کاربرپسند(User Friendly) معرفی کرد.

وی در ادامه در خصوص دیگر مزایای این نرم افزار بومی گفت: استفاده از توانمندی" ساخت توپولوژِی به صورت گرافیکی که در نرم افزارهای مشابه خارجی موجود نیست و استفاده از ان ضمن سهولت پیکره بندی مهندسی نرم افزار وکاهش بسیار زیاد زمان مهندسی، باعث می گردد اشتباهات فردی کانفیگ کننده به حداقل ممکن برسد.

قلعه نویی با اشاره به استفاده از روشها و تکنولوژی های جدید تولید کد در تهیه این نرم افزار گفت: این موضوع باعث شده تا نرم افزار تولید شده امکانات بسیار بیشتری نسبت به نمونه های مشابه خارجی در اختیار کاربر قرار دهد. با توجه به ویژگی های جامع این نرم افزار گروه مهام شرق درصدد است علاوه برافزایش توانمندی های این نرم افزار، پروتکلهای قدیمی را نیز به این نرم افزار اضافه نماید تا امکان استفاده از این نرم افزار در پستهای قدیمی نیز فراهم شود.

ور در پایان خاطرنشان کرد: گروه مهام شرق با تهیه و بکارگیری این نرم افزار گام بلندی در راستای تولید ملی و پیاده سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی برداشته و مانع از خروج سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خواهد گردید.