Gerdab.IR | گرداب

نانو سیم‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵

مطالعات جدید نشان می‌دهد نانو سیم‌ها از گالیوم آرسناید و ساختارهای بلوری مختلف تشکیل می‌شوند.

به گزارش گرداب، پژوهشگران دانشگاه Lund در سوئد نشان دادند چگونه آرایش مختلف اتم‌ها می‌تواند به صورت ترکیبی به رشد نانوسیم‌ها کمک کند.

محققان با کنترل خواص مواد راهی برای افزایش بازدهی ابزار الکترونیک یافتند. نانو سیم‌ها به عنوان مهمترین جزء، در محیط‌های متعدد همچون ترانزیستورهای نسل آینده، LED‌ها و سلول‌های خورشیدی معرفی شدند.

در واقع مدتی طولانی است که چگونگی تشکیل نانوسیم‌ها مورد مطالعه قرار گرفته موضوعی است که هم‌اکنون محققان را وادار به بررسی کرده و نانوسیم‌ها را به عنوان یک ساختار خاص معرفی می‌کند.

کشف اخیر با استفاده از میکروسکوپ قدرتمند و تجزیه و تحلیل نظری شامل نمایش چگونگی رشد نانوسیم‌ها و تاثیرگذاری در شکل گیری لایه‌های مختلف اتمی است.

Jacobsson دانشجوی دانشکده مهندسی دانشگاه LUND می‌گوید: ما در حال حاضر تمام اتفاقاتی که در زمان کنترل رشد نانوسیم‌ها رخ می‌دهد را ثبت کرده‌ایم.

این تیم می‌خواهند چگونگی رشد نانوسیم‌ها را درک کنند و زیر میکروسکوپ الکترونی از آنها تصویر بگیرند. این تصویر نشان می‌دهند نانوسیم‌ها از گالیوم آرسناید و ترکیبات مختلف ساختارهای بلوری تشکیل می‌شود.

نانوسیم‌ها طی فرآیند خودآرایی رشد می‌کنند. کنترل این فرآیند به سختی صورت می‌گیرد اما اگر ما به چگونگی نانوسیم‌ها پی ببریم می‌توانیم ساختارهایی که در مسیری دقیق شکل می‌گیرند را تحت کنترل قرار دهیم که در نتیجه سازه‌ی جدید برای حوزه‌ی عملکرد ما ایجاد می‌شود.

منبع: Sciencedaily.com