Gerdab.IR | گرداب

بزرگترین رسوایی قرن 21؛

افشای 2.6 ترابایت اسناد فساد و پولشویی دهها سیاستمدار و سرمایه‌دار مشهور جهان در اینترنت

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵

نشریه آلمانی Süddeutsche Zeitung بزرگترین افشاگری در دنیای روزنامه نگاری را با انتشار بخشی از اسناد پولشویی و فرار مالیاتی دهها سیاستمدار و سرمایه دار بزرگ جهان رقم زده است.

به گزارش گرداب به نقل از راشا تودی، این نشریه 11.5 میلیون سند را که از طریق منبعی ناشناس دریافت کرده منتشر خواهد کرد.

این اسناد مربوط به یک شرکت حقوقی پانامایی به نام Mossack Fonseca هستند و درک برخی از روش های مخفی و غیرقانونی قدرتمندان و ثروتمندان جهان برای حفظ درآمدهای نامشروع‌شان را برملا می سازد.

البته در این فهرست هیچ نامی از هیچ چهره یا شخصیت ایرانی به چشم نمی خورد و تنها به اسامی 23 نفر غیرایرانی اشاره شده که به علت دور زدن تحریم های ظالمانه تحمیل شده به ایران خود با محرومیت ها و تحریم هایی مواجه شده‌اند و برای دور زدن مخفیانه این محدودیت‌ها به شرکت پانامایی فوق الذکر متوسل شده‌اند.

در مقابل فساد و پولشویی سران عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در اسناد مذکور به خوبی افشا شده است.

به نوشته روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung منبع ناشناس یک سال قبل اسناد مذکور را در اختیار این روزنامه گذارده و در ازای این کار نه مبلغی طلب کرده و نه هیچ درخواست دیگری داشته است. Süddeutsche Zeitung سپس با همکاری 400 روزنامه نگار در 100 موسسه رسانه ای در بیش از 80 کشور جهان اطلاعات و اسناد به دست آمده را تکمیل کرده است. علاوه بر این تحلیل اسناد مربوطه با همکاری کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی موسوم به ICIJ انجام شده است.

ادوارد اسنودن افشاگری جاسوسی های سایبری دولت امریکا این افشاگری را بزرگترین در نوع خود در طول تاریخ روزنامه نگاری دانسته و موضوع اصلی آن را فساد دانسته است.

اسناد مذکور به اسناد پانامایی یا Panama Papers مشهور شده اند و درک جهانی را ممکن می کنند که تنها در پس سایه ها وجود دارد. اسناد یاد شده ثابت می کنند صنعتی جهانی توسط بانک های بزرگ، شرکت های حقوقی و شرکت های مدیریت دارایی به وجود امده که به طور مخفیانه املاک و دارایی های ثروتمندان و افراد مشهور جهان را مدیریت می کند. این اشخاص عبارتند از سیاستمداران، مقامات فیفا، کلاهبرداران و قاچاقچیان مواد مخدر و چهره های مشهور ورزشی و هنری.

اسناد افشاشده فعالیت های شرکت Mossack Fonseca را در یک بازه زمانی طولانی از دهه 1970 میلادی تا بهار سال 2016 در بر می گیرد. اسنادی که از این طریق افشا می‌شوند بسیار بیشتر از مجموع اسناد افشاشده توسط ویکی لیکس، سایر روزنامه نگاران و تمامی منابع موجود هستند.

از مجموع این 11.5 میلیون سند، حدود 4.8 میلیون مورد از آنها را ایمیل، 3 میلیون مورد را اسنادی با فرمت پایگاه های داده، 2 میلیون مورد را پی دی اف یک میلیون مورد را عکس، 320 هزار مورد را متن تشکیل می دهد.

فهرست تعدادی از افرادی که در مورد فساد، پولشویی و فرار مالیاتی آنها در این اسناد افشاگری شده به شرح زیر است:

الف: رهبران جهان

پادشاه عربستان سعودی
امیر ابوظبی و رییس کشور امارات عربی متحده
امیر سابق قطر
نخست وزیر سابق قطر
نخست وزیر سابق اردن
رییس جمهور سابق سودان
نخست وزیر سابق اوکراین
رییس جهور اوکراین
رییس جمهور آرژانتین
نخست وزیر سابق گرجستان
نخست وزیر ایسلند
نخست وزیر سابق عراق

ب: اقوام و خویشاوندان رهبران جهان

پدر نخست وزیر انگلیس
پسر حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر
منشی شخصی شاه مراکش
فرزندان نخست وزیر پاکستان
پسر رییس جمهور سابق غنا
پسر نخست وزیر مالزی
دستیار دو رییس جمهور سابق آرژانتین
پیمانکار محبوب رییس جمهور مکزیک
خواهر پادشاه سابق اسپانیا
اعضای درجه اول خانواده رییس جمهور آذربایجان
دختر نخست وزیر سابق چین
برخی دوستان رییس جمهور روسیه
برخی اقوام رییس جمهور سوریه
برخی اقوام رییس جمهور آفریقای جنوبی
بیوه دیکتاتور سابق غنا

ج: برخی سیاستمداران و چهره های مشهور

محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی
مایکل میتس عضو پارلمان انگلیس
محمد مصطفی یکی از چهره های کلیدی تشکیلات خودگردان فلسطین

در این فهرست برخی سیاستمداران فعلی و سابق و اقوام آنها از کشورهای انگلیس،عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر، آنگولا، آرژانتین، آذربایجان، بلژیک، بلیز، بوتسوانا، برزیل، کامبوج، شیلی، چین، کلمبیا، کنگو، اکوادور، مصر، فنلاند، فرانسه، گرجستان، غنا؛ یونان، گینه، هندوراس، مجارستان، ایسلند، هند، عراق، ایتالیا، اردن، قزاقستان، کنیا، لوکزامبورگ، مالزی، مالت، مکزیک، مراکش، نیجریه، پاکستان، فلسطین، پاناما، پرو، لهستان، پرتغال، روسیه، روآندا، سنگال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، سوییس، سوریه، اوکراین، ونزوئلا و زامبیا وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مطالعه اسناد و اطلاعات منتشر شده می توانید به نشانی http://panamapapers.sueddeutsche.de/en مراجعه کنید.