Gerdab.IR | گرداب

گزارش ویژه؛

بزرگترین سرویس جاسوسی جهان چگونه خود را "آپدیت" می کند؟/ همه راهکارهایی که گوگل اتخاذ می کند تا از دنیای فناوری عقب نماند!

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

گوگل با در پیش گرفتن استراتژی های صحیح و بلندمدت در زمینه موبایل توانسته است تسلط خود در این حوزه را مانند حوزه وب سنتی حفظ کرده و گسترش دهد. بررسی های شرکت comScore در سال 2013 نشان داده است که 92 درصد کاربران تلفن های هوشمند در ایالات متحده، برای رفع نیازهای خود از محصولات گوگل استفاده می کنند. کام اسکار، یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه تجزیه و تحلیل محتوای اینترنت به شمار می رود.

گروه فناوری های نوین گرداب؛ بعد از فراگیرشدن فضای مجازی بین مردم دنیا، گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین سرویس های جاسوسی جهان با ورود به این عرصه، شروع بکار کرد و از روش های مختلفی برای افزایش جامعه آماری کاربران و در نهایت حامعه اطلاعاتی خود استفاده کرده است. در گزارش حاضر تلاش شده است تا به روش ها و محصولاتی که گوگل با استفاده از آنها در صدد حفظ رشد تصاعدی کاربران خود است، اشاره شود. بدیهی است، ذکر موارد حاضر تنها برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با عملکرد و نحوه فعالیت این غول بزرگ جاسوسی برای جذب هرچه بیشتر کاربران است. برای مطالعه در مورد جاسوسی های گوگل از کاربران به این لینک ها مراجعه نمایید: + ، + ، +


گوگل را باید بزرگترین غول عرصه اینترنت دانست. شرکتی که در 1998 پایه گذاری شده و به صورت تصاعدی به رشد خود ادامه داده است. اکنون 57 درصد کودکان آمریکایی، اولین کلمه ای را که تلفظ می کنند، "گوگل" است! سایت گوگل سال 2013، به صورت روزانه 612 میلیون بازدیدکننده داشته است، واقعیتی که درآمدی در حدود 52 میلیارد دلار را برای این غول عرصه اینترنت در پی خواهد داشت. این رقم، البته هر سال یک رشد تصاعدی را تجربه می کند. با این حال، کارشناسان معتقدند، چالش های اصلی گوگل را برخی ویژگی های اصلی آن مانند داده کاوی و ادغام محصولات تشکیل داده است. مسائلی که روز به روز از محبوبیت آن خواهد کاست. اصولاً مردم با انحصار، میانه خوبی ندارند و گوگل خواه ناخواه به نوعی انحصار در عرصه های مهمی از صنعت وب دست زده است. با این حال، شناخت برنامه گوگل برای فعالیت های آینده خود، می تواند یکی از هیجان انگیزترین مسائل پیرامون این غول دنیای مجازی باشد. ما در این گزارش سعی خواهیم کرد به بررسی راهبردهای گوگل در این زمینه بپردازیم.


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!

محدود کردن استراتژی گوگل به یک چیز، غیرممکن است، با این حال بازاریابان اینترنتی همواره مشتاق اند بدانند گوگل به کدامین سمت خواهد رفت. زیرا گوگل حتی اگر در نهایت به سمتی که مورد نظر خود نرود، صنعت اینترنت بدون توجه و نظر آن تغییر نخواهد کرد. یکی از ساده ترین تعاریف در این مورد، این است که گوگل به دنبال افزایش درآمد خود از تبلیغات است. مسئله ای که البته اساسی، ولی قدیمی به نظر می رسد. گوگل، ماموریت و چشم انداز(Mission & Vision)خود را بدین صورت تعریف کرده است. ماموریت گوگل، ساماندهی اطلاعات دنیا، قابل دسترس کردن و قابل استفاده کردن آن در سراسر دنیا است. چشم انداز گوگل، قدرتمندتر کردن موتورهای جستجو، تعریف شده است، به صورتی که آنها هر چیزِ موجود در دنیا را بشناسند و جستجو کنند. بخشی دیگر از استراتژی گوگل می گوید که این غول اینترنتی، باید موقعیت خود در زمینه رهبری و مدیریت تجارت در فضای اینترنت را حفظ و همچنین محصولات کم طرفدار و غیر مفید خود را از رده خارج کند.

با این حال، مسئله ای که در زمینه راهبردهای گوگل جلب توجه می کند، حرکت این غول عرصه وب، به سمت تکنولوژی های دیگر است. گوگل اگرچه بیشتر شهرت خود را مدیون موتور جستجوی قدرتمند و سیستم عامل اندروید برای دستگاه های تلفن همراه است، اکنون به صورت قابل توجهی به سمت سرمایه گذاری در دیگر زمینه ها مانند هوش مصنوعی حرکت می کند. به نظر می رسد این مسئله با توجه به تغییر ساختار گوگل به Alphabet ، یک استراتژی کلی و بلندمدت باشد. ناسا پیش از این از گوشی های هوشمند گوگل(smartphones) در ایستگاه بین المللی فضایی استفاده کرده است.


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!

گوگل در همین راستا، سال 2014 یک استارتاپ در زمینه هوش مصنوعی را به تملک خود درآورده است. گوگل همچنین نیمی از سهام شرکت Boston Dynamics - فعال در زمینه ساختن ربات های انسان نما- را در سال 2013 خریداری کرده است. این شرکت، همکاری تنگاتنگی با پنتاگون دارد و در بسیاری از پروژه های دفاعی مهم آن همکاری داشته است. چیزی که به صورت کلی می توان گفت، این است: برنامه گوگل برای آینده این است که موتور جستجوی این شرکت، بزرگترین بخش درآمدزای آن نباشد. بر این اساس، Larry page مدیرعامل و بنیانگذار این غول اینترنتی، بخشی از کارمندان شرکت را برای تحقیق در زمینه پروژه های درازمدتِ دیگر در برنامه ای با عنوان Google 2.0   به کار گمارده است. این برنامه شامل ایده هایی برای ساختن شهرهای بهتر و فرودگاه های مفیدتر است.


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!
تصویر یکی از محصولات بیشتر شناخته شده شرکت Boston Dynamics

در واقع، یکی از مهم ترین زمینه فعالیت گوگل در آینده، توسعه پروژه اتومبیل های خودران خود خواهد بود. گوگل در حال برنامه ریزی برای ایجاد شهر و فرودگاه های خاص خود است. بر این اساس، اتومبیل های خودران گوگل، مسافران خود را از شهرهایی که به وسیله همین شرکت طراحی می شوند، سوار خواهند کرد. از آنجا که زمینه فعالیت این تیم، کاملاً متمایز از تیم Google X است، کارمندان فعال در آن، در قالب تیم دیگری که Google Y خوانده می شود، سازماندهی شده اند. Google Y علاوه بر کار روی پروژه شهرها و فرودگاه ها، در حال فعالیت پیرامون جایگزینی پسوردها با سنسورهای بیومتریک و افزایش قابلیت ردیابی مکان ها است. اینها اطلاعات اندکی است که از محتوای پروژه Google 2.0 در دسترس می باشد. هیچ کدام از این طرح های جاه طلبانه، حداقل در ابتدا، قابل تجاری سازی به نظر نمی رسد. اگرچه مدیرعامل گوگل می گوید: "ما همواره کارهایی انجام داده ایم که در زمان خود، دیوانگی به نظر می رسید و در حال حاضر همین دیوانگی ها،(کارهایی مانند یوتیوب، گوگل مپ، اندروید و ...) بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد!"


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!
Larry page، بنیانگذار گوگل و مدیر فعلی Alphabet

وی در نوشته ای در زمینه تغییر ساختار گوگل به Alphabet می نویسد:"شرکت ها همیشه تمایل دارند همان کارهای قبلی را تنها با اعمالِ تغییرات افزایشی، به صورت راحت تر انجام دهند. اما در صنعت تکنولوژی، وقتی که ایده های انقلابی، محیط های رشد و تکامل جدیدی را ایجاد می کنند، شما لازم است برای خوب بودن، همواره یک ذره­ی ناآرام باشید. شرکت ما در حال حاضر به خوبی کار می کند، با این حال ما معتقدیم می توانیم آن را شفاف تر و پاسخگوتر نماییم. بنابراین ما در حال ایجاد یک شرکت جدید به نام "Alphabet" هستیم. من واقعاً از اینکه "Alphabet" را در کنار دوست خوبم سرگی-به عنوان معاون- مدیریت می کنم، هیجان زده هستم."

مجموعه ای از سرمایه گذاری های آینده گوگل- برای مشاهده ویدیو به همراه زیر نویس اینجا را کلیک نمایید


Alphabet به عنوان ساختار جدید گوگل- بیش از هر چیزی، اجتماعی از شرکت های مختلف است. طبیعتاً بزرگترین شرکت های حاضر در این مجموعه، Google خواهد بود. این گوگلِ جدید، به صورت قابل توجهی با قرار گرفتن در کنار شرکت هایی که به عرضه دیگر محصولات اینترنتی خواهند پرداخت، کوچک خواهد شد. اما منظور از دیگر محصولات اینترنتی چیست؟ بهترین مثال برای تبیین این موضوع، پروژه های گوگل در حوزه سلامت است. علوم زیستی که بر روی لنزهای تماسی سنجش گلوکز کار می کنند. یا پروژه Calico که بر مسئله طول عمر متمرکز شده است. Calico یک شرکت تحقیق و توسعه است که با هدف مهار فناوری های پیشرفته برای افزایش درک ما از زیست شناسیِ موثر بر طول عمر، پایه گذاری شده است.

مراحل رسمی و قانونی شناسایی گوگل به عنوان Alphabet در 2 اکتبر 2015 تکمیل شده است. برخی از شرکت های تابعه Alphabet شامل Google,Calico,GV,Google Capital,X,Google Fiberو Nest Labs هستند. برخی از این شرکت ها نیز اسامی خود را تغییر داده اند. به عنوان مثال، Google Ventures به GV تغییر نام داده است، یا Google Life Sciences نام Verily را برای خود برگزیده است. حالا Alphabet به صورت رسمی، جایگزین گوگل شده است و تمام سهام مربوط به گوگل، به صورت اتوماتیک و با حفظ حقوق قبلی، به این شرکت جدید منتقل شده است. گوگل، بخشی از Alphabet محسوب شده، دو کلاس مربوط به سهام آن در بورس نزدک، با اسامی GOOGL و GOOG عرضه خواهد شد. مسئله دیگر در این زمینه این است که قرار نیست Alphabet یک برند بزرگ مصرف کننده محصولات شرکت های مرتبط با خود باشد. نکته اصلی این است که شرکت های تابعه Alphabet باید مستقل عمل کنند و شعبه های مربوط به خود را توسعه دهند.

مارتین ریویز، در تشریح چیستی Alphabet در پایگاه هاروارد بیزینس می نویسد:" Alphabet یک سازمان فراگیر است که نان و کره تجارت گوگل را از هم جدا خواهد کرد. در این مسیر، تجارت هایی چون موتور جستجوی گوگل و یوتیوب-که دارای درآمدزایی بیشتر هستند- از سرمایه گذاری های پرخطرتر و فرعی مانند Google Capital و GoogleX جدا خواهند شد. مسئله ای که باعث خوشحالی سهامداران گوگل شده است." برخی تحلیلگران اقتصادی همچون پرفسور Todd Zenger متخصص در زمینه مدیریت استراتژیک و استاد دانشگاه یوتا، این تغییر ساختار را پاسخی آشکار به رکود ارزش سهام و نارضایتی سهامداران به حساب آورده اند. ساختار جدید گوگل، شفافیت منابع درآمدی این شرکت را بیشتر از پیش کرده است، مسئله ای که کمک آشکاری به ارزش گذاری آسان تر آن از سوی کارشناسان اقتصادی خواهد بود.

مسئله دیگر در زمینه تغییر راهبردهای اصلی گوگل، تمرکز بیشتر آن بر سرویس دهی به دستگاه های تلفن همراه است. آنگونه که می دانیم، امروزه بیشتر استفاده کنندگان اینترنت، از دسکتاپ به سمت موبایل رفته اند. لذا گوگل در صدد افزایش درآمد تبلیغاتی خود از این طریق و افزایش دامنه تولید محصولات خلاقانه در زمینه موبایل است. گوگل در این مسیر، امکانات بسیار زیادی را برای کاربران موبایل تدارک دیده است. پروژه هایی همچون Google Mobile Location Extensions، Google Call Extensions، Google AdMob، Google’s Click-to-Call، Google Offer for Mobile، Google Now، Google+ Local، Google Play Books، Google Wallet، Google Voice، Google Shopper for Mobile، Google Goggles، Google Play و Google Glass از این قبیل به شمار می روند. برخی از این سرویس ها به طور کامل راه اندازی شده و در حال بهره برداری هستند و برخی دیگر مانند Google Now در مراحل اولیه فعالیت خود به سر می برند

طبق برآوردهای گوگل، تمامی پروژه های تعریف شده تا کنون، دارای توجیه اقتصادی خواهند بود. به عنوان مثال، سرویس مکانی گوگل برای موبایل(Google Mobile Location Extensions) با توجه به این واقعیت ایجاد شده است که تنوع مکانی و ویژگی های خاص دستگاه های موبایل، به کاربران سرویس تبلیغاتی گوگل این امکان را می دهد تا آدرس، شماره تلفن و نقشه محل تجارت مورد نظر خود را نیز به تبلیغات اضافه کنند. در این صورت، کاربران بدون آنکه لازم باشد بر روی صفحه دیگری کلیک کنند، به همه این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. همانطور که می دانیم، مکان و نقشه، برای کاربران موبایل در زمان حرکت، کلیدی هستند. یا خاصیت Click-to-Call گوگل به صاحبان کسب و کار اجازه خواهد داد تا یک شماره را به همین منظور به تبلیغات قابل مشاهده خود بر روی دستگاه های موبایل اضافه کنند. این قابلیت می تواند برای صاحبان کسب و کارهای محلی بسیار مفید و پرکاربرد باشد. برای مشاهده چکیده ای از قابلیت های هر کدام از سرویس های تعریف شده گوگل برای دستگاه های تلفن همراه، می توانید بر روی این داده نما کلیک کنید. اینفوگرافی ذیل، 20 محصول گوگل برای دستگاه های تلفن همراه را در 4 حوزه کلیدی فعالیت آن نشان می دهد. شما برای دیدن لیست کلی محصولات گوگل نیز می توانید به (اینجا) مراجعه کنید.

عکس شماره  بزرگ است!

گوگل با در پیش گرفتن استراتژی های صحیح و بلندمدت در زمینه موبایل توانسته است تسلط خود در این حوزه را مانند حوزه وب سنتی حفظ کرده و گسترش دهد. بررسی های شرکت comScore در سال 2013 نشان داده است که 92 درصد کاربران تلفن های هوشمند در ایالات متحده، برای رفع نیازهای خود از محصولات گوگل استفاده می کنند. کام اسکار، یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه تجزیه و تحلیل محتوای اینترنت به شمار می رود.

راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!
نتایج تحقیقات شرکت comeScore از کاربرد محصولات موبایلی گوگل در ایالات متحده

رقابت در کسب و کارهایی مانند گوگل، معمولاً به وسیله مقیاس، کارایی و پیشرفت تدریجی برای باقی ماندن در شرایط مطلوب، شکل می گیرد. استراتژی کلی گوگل، بسیار ساده و به ظاهر بی ضرر است:" Get people to use the Internet more". معنی این جمله به زبان ساده این است:"کاری کن که مردم بیشتر از اینترنت استفاده کنند." تقریباً تمامی ایده ها و سرمایه گذاری های گوگل در همین جهت هدایت می شود. به عنوان مثال، پروژه اتومبیل های خودرانِ گوگل(Self-driving car) بدین صورت به این استراتژی کلی کمک خواهد کرد:"اتومبیل های خودران، وقت افراد را در زمان رانندگی آزاد خواهد کرد، وقتی که می تواند در اینترنت صرف شود!" بیشتر فعالیت هایی که مردم در فضای اینترنت انجام می دهند، فعالیت های درآمدزا هستند، مانند کلیک کردن، دیدن صفحات وب، نمایش تبلیغات و جستجو کردن!

لذا تمام تلاش های گوگل در جهت فراهم کردن دسترسی به اینترنت و افزایش سرعت آن متمرکز خواهد بود. از این رو، گوگل می خواهد فاصله بین هر فعالیتی را با اینترنت کاهش دهد. پروژه SPDY در همین راستا، با هدف کاهش میزان تاخیر در باز شدن صفحات وب تعریف شده است. اینجا بحث از میلی ثانیه ها است. مسئله ای که باعث افزایش رضایتمندی کاربران اینترنت(مشتریان) خواهد شد. طبیعتاً رضایت مشتریان می تواند برای هر کسب و کاری، پایه اساسی تلقی شود. پروژه لون(Loon project) نیز در همین راستا تعریف شده است و سعی می کند با استفاده از بالون های مجهز به اینترنت، دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را برای مناطق دور افتاده و روستایی فراهم کند. در این پروژه، شبکه ای از بالون ها در فضا حرکت خواهند کرد تا گپ های دسترسی به اینترنت را در سطح کره زمین پر کرده، علاوه بر این، در زمان وقوع بلایای طبیعی، زمینه آنلاین شدن دوباره مردم را فراهم کنند. بالون های گوگل، به دو دلیل شرایط آب و هوایی و دوری از هواپیماهای دورپرواز، در لایه استراتوسفر حرکت خواهند کرد و افراد خواهند توانست به صورت مستقیم از تلفن های همراه و دستگاه های گیرنده خود به شبکه اینترنتی فراهم شده به وسیله آنها متصل شوند. پروژه لون اولین بار در ژوئن 2013 در نیوزیلند تست شده است. جدیدترین اخبار مربوط به این پروزه را از گوگل پلاس مربوط به آن دنبال کنید.(اینجا) اینگونه پروژه ها نشان دهنده تسلط نوعی استراتژی متهورانه در شرکت گوگل است. مسیری که یک شرکت را به دنبال کردن پروژه های قابل توجه، با ارزش و در عین حال، سخت و پیچیده وادار می کند.

Stave Faktor معتقد است گوگل یک فرهنگ مدیریتی خاص خود دارد. به صورتی که تا حد امکان به کارمندان خود قدرت مانور می دهد، ولی در نهایت از ایده مرکزی خود دفاع می کند. او این روش مدیریتی را به چهار بخش تقسیم می کند. بخش اول، فرآیند درآمدزایی(Earn) است. گوگل در حال حاضر، 97 درصد درآمد خود را از تبلیغات به دست می آورد. بخش دوم از استراتژی گوگل، شامل جذب و اغوا کردن(Entice) مردم برای استفاده از سرویس هایی است که می توانند به صورت همزمان، کار تبلیغات یا جمع آوری داده -برای هدفگیری آسان تر- را انجام دهند. بخش سوم از استراتژی گوگل، فعالیت در جهت افزایش استفاده از اینترنت است.(Expand The PE). اگر شما بیشتر آنلاین باشید، گوگل بیشتر سود خواهد کرد. پروژه هایی همچون اتومبیل های خودران(self-driving cars) و بالون های اینترنتی(wifi balloons) در همین راستا تعریف می شوند. بخش چهارم استراتژی گوگل، شامل آزمایش کردن است.(Experiment). گوگل اجازه می دهد تا کارمندانش آزمایش و خطا کنند. برخی از این آزمون ها، تبدیل به محصولات شناخته شده و سودآوری می شوند. بخشی دیگر از پروسه آزمون و خطا، شامل کار کردن در زمینه انرژی خورشیدی و یا سرمایه گذاری ریسک پذیر گوگل در استارت آپ هایی است که ممکن است روزی به صنایعی بزرگ تبدیل شوند.


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!
چهار استراتژی اصلی گوگل از نظر Stave Faktor

عکس ذیل نشان دهنده برخی از محصولات گوگل در سه بخش اولیه استراتژی تشریح شده است. برای هر سه مرحله نمایش داده شده، محور عمودی نشان دهنده رشد آن است. همانطور که مشاهده می کنید، در ستون اول، بزرگترین منابع درآمدی گوگل مانند DoubleClick و AdWords رشدی بین 16 تا 18 درصد را تجربه کرده است. با این حال، Offers و کیف پول گوگل(wallet) درآینده نقش مهمتری خواهند داشت. در بخش دوم استراتژی گوگل(entice) بیشتر محصولات، رشد زیادی را تجربه کرده اند و در قسمت بالایی صفحه جای گرفته اند. در بخش سوم(Expand The PEMotorola یک صنعت بزرگ و غول آسا به شمار می رود ولی رشد قابل توجهی را تجربه نکرده است. اپل و سامسونگ بیشترین سود را در این صنعت، به خود اختصاص داده اند. به همین دلیل، سال 2014 گوگل نهایتاً تصمیم خود در زمینه فروش آن به Lenovo عملی کرد.


راهبردهای گوگل، از تغییر ساختار تا تغییر آینده!
نمودار عملکرد محصولات گوگل در متن سه استراتژی کلی آن


منابع و مآخذ:

https://hbr.org/2015/08/google-couldnt-survive-with-one-strategy#

http://www.fastcodesign.com/1664793/googles-business-strategy-have-no-business-strategy

http://www.wordstream.com/articles/google-mobile

http://www.mba-tutorials.com/strategy/307-top-vision-statements.html

http://www.businessinsider.com/googles-strategy-2013-1?IR=T

http://www.biznology.com/2008/03/whats_googles_strategy/

https://www.linkedin.com/pulse/20130628195308-4802093-google-s-strategy-explained

http://www.wired.com/2014/03/larry-page-using-google-build-future-well-living/

http://www.technologyreview.com/featuredstory/542991/google-aims-to-make-vr-hardware-irrelevant-before-it-even-gets-going/

http://www.techtimes.com/articles/98254/20151022/even-google-goes-back-to-the-future-with-leaked-project-flux-time-traveling-car-plans.htm

http://fortune.com/2013/01/03/the-future-according-to-googles-larry-page/

https://www.rt.com/news/189228-google-y-cities-airports/

http://www.fastcoexist.com/1682659/the-future-of-google-s-plan-to-bring-the-entire-world-internet-with-balloons#2

http://www.itproportal.com/2015/07/28/google-reveals-future-plans-failed-google/

http://www.theverge.com/2015/10/21/9582752/google-back-to-the-future-goofs

http://www.bloombergview.com/articles/2015-08-10/can-larry-page-and-sergey-brin-match-warren-buffett-

https://abc.xyz/

منابع برای مطالعه بیشتر:

http://www.theverge.com/2013/1/24/3904134/google-redesign-how-larry-page-engineered-beautiful-revolution

http://www.wired.com/2013/01/ff-qa-larry-page/all/

http://www.blindfiveyearold.com/google-evil-plan