Gerdab.IR | گرداب

نمایش دستاورد محققان ۱۵ کشور در ایران

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس۲۰۱۶) از دوم تا پنجم خردادماه در تهران برگزار می شود و دستاوردهای فناورانه ۱۵ کشور دنیا در معرض دید قرار می گیرد.

به گزارش گرداب، مجید نجفیان، دبیر پنجمین دوره نمایشگاه فناوری و نواوری گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه برقراری فرصت های تجاری بین شرکتها با رویکرد تعاملات فناورانه است.

وی با بیان اینکه شرکت ها تنها با رویکرد فروش در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶  حضور ندارند، اظهار داشت: هدف از حضور شرکتهای فعال خارجی در عرصه فناوری، تعریف همکاری بلند مدت استراتژیک با ایرانیها مانند تحقیق و توسعه مشترک، تولید و سرمایه گذاری مشترک در حوزه علم و فناوری است.

به گفته وی، تفاوت اصلی این نمایشگاه با نمایشگاههای تجاری، بلند مدت بودن همکاری ها و توجه ویژه روی تبادلات دانشی و فناوری بین کشورهاست.

نجفیان با بیان اینکه تاکنون حضور ۶۵ شرکت خارجی از ۱۰ کشور و ۷۰ شرکت ایرانی قطعی شده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود که ۸۰ شرکت خارجی از بیش از ۱۵ کشور دنیا، دستاوردهای خود را در ۸ حوزه فناورانه به نمایش بگذارند.

به گفته وی، تعداد شرکت ها با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است و ۱۵ تا ۲۰ درصد از این شرکت ها در دوره های قبل حضور داشتند.

وی با اشاره به حوزه های شرکتهای  حاضر در این دوره از نمایشگاه اینوتکس گفت: ارتباطات و اطلاعات، مکانیک و اتوماسیون صنعتی، بایو تکنولوژی، دارو و تجهیزات پزشکی، نانو تکنولوژی، انرژی های نو و تجدید پذیر، هوافضا، فناوری های مرتبط با رسانه محورهای شرکت در این نمایشگاه هستند.

وی با اشاره به برنامه های جانبی پنجمین دوره نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶ گفت: نشست بین المللی شبکه سازی نوآوری برای دومین بار است که در حاشیه نمایشگاه برگزار می شود. هدف از این نشست ایجاد بحث های کاربردی (و نه تئوریک) در حوزه های اولویت دار کشور در خصوص فناوری است.

نجفیان با بیان اینکه همچنین قرار است امسال ۱۰ پنل تخصصی در حاشیه نمایشگاه اینوتکس برگزار شود، گفت: از۱۰ سخنران کلیدی خارجی و ۲۰ صاحب نظر دعوت شده تا درباره موضوع نوآوری بحث و بررسی کنند و جمع بندی مناسبی  از این مباحث اخذ شود.

وی تاکید داشت: از سوی دیگر، برنده جایزه نوبل ای تی ۲۰۱۴( جایزه مورد تایید نوبل در حوزه ای تی) حضور خواهد داشت. وی مبدع (ای او تی) است.

نجفیان اظهار داشت: همچنین نشست سیلیکون ایران با حضور ایرانیان مقیم خارج کشور برگزار می شود تا تجارب خود را در حوزه بین الملل و کارآفرینی در حوزه فناوری با طرف های ایرانی به اشتراک بگذارند.

وی افزود: علاوه بر این نشست ها، یک نشست بین المللی با جنبش عدم تعهد در قالب کارگاه آموزشی با عنوان تجاری سازی فناوری برنامه ریزی شده است و در ۳ روز از سوم تا پنجم خرداد برگزار می شود.

نجفیان با بیان اینکه در حاشیه نمایشگاه فناوری و نواوری ۷ کارگاه جانبی دایر خواهد شد، خاطر نشان کرد: پنجمین دوره نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶ قرار  است از دوم تا پنجم خردادماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران در سالن خلیج فارس  برگزار شود.

دبیر پنجمین نمایشگاه فناوری و نواوری گفت: قرار است افتتاحیه این نمایشگاه ، روز دوم خردادماه با حضور معاون علممی و فناوری ریاست جمهوری و احتمالا وزیر علوم باشد.