Gerdab.IR | گرداب

کیفی‌سازی بازی‌ها در شرایط پسابرجام

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره لزوم حمایت از بازی‌های تولید داخل با افزایش قیمت بازی‌های خارجی و کیفی کردن بازی‌ها در شرایط حل تحریم و حضور در بازار رقابتی جهانی توضیح داد.

به گزارش گرداب، خسرو سلجوقی با بیان اینکه هنوز در شروع کار برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای هستیم، گفت: گران کردن بازی‌های خارجی نوعی حمایت از بازار داخلی است. همیشه در همه جای دنیا برای حمایت از تولید داخلی یک سری محدودیت و تشویق ایجاد می‌شود. محدودیت این است که قیمت محصولات خارجی بالا باشد که بتواند با بازار داخلی رقابت کند، تشویق این است که قیمت تمام‌شده بخش داخلی ارزان‌تر از قسمت بازار جهانی باشد که مشتری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: این سیاست مختص ایران نیست و اکثر کشورهای دنیا برای حمایت از تولید داخلی معمولا این نوع سیاست‌ها را دارند ولی اگر این حمایت تداوم داشته باشد منجر به عدم رشد خواهد شد. نوع حمایت باید طوری باشد که به مرور زمان قدرت رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشد و طبیعتا آن زمان بحث تعرفه و این نوع حمایت‌ها برداشته می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر تفاوت کیفیت بازی‌هایی داخلی با خارجی توضیح داد: بالاخره باید بپذیریم که اولا غرب بازی‌سازی را خیلی زودتر از ما شروع کرده و دوم اینکه سرمایه‌گذاری حجیمی انجام داده است. همچنین بسیاری از ما هنوز به بازی نگاه سرگرمی داریم و به چشم تولیدی و سرمایه‌ای به آن نگاه نمی‌کنیم و این رویکرد خودش به مرور زمان ایجاد خواهد شد و برای آن باید کار بیشتری انجام دهیم.

سلجوقی با اشاره به تحریم‌ها و تأثیر آن بر تولید و فروش بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: مقوله تحریم از مواردی بود که باعث شد ما در زمینه فروش بازی‌ها نتوانیم زیاد موفق شویم. برای مثال این‌طور نبود که ما اصلا بازی در حد کیفیت جهانی نداشته باشیم، بلکه حتی اگر یک بازی در حد کیفیت جهانی درست می‌کردیم نمی‌توانستیم بفروشیم و طبیعتاً به نظر می‌رسد پس از تحریم دست ما یک مقدار از این‌ جهت باز شده است.

وی در ادامه به تأثیر لغو تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری در بازی‌های داخلی و کیفی‌سازی بازی‌ها اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری که چندین میلیارد دلار برای یک بازی هزینه کرده انتظار برگشت سرمایه‌اش را دارد که پیش از این چون بازی تولیدشده نمی‌توانست در بازار جهانی حضور داشته باشد، اجازه فروش نداشت لذا سرمایه‌اش از بین می‌رفت.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که فضای مناسب در حال حاضر فراهم شده و طی یکی دو سال آینده شاهد تفاوت‌های اساسی حضور پررنگ در بازارهای جهانی خواهیم بود. همین هماهنگی و یکپارچگی که بین عناصر تصمیم‌ساز کشور مثل شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، موجب تمرکز داده‌ها، اقدامات و هم‌افزایی شده، از موازی‌کاری جلوگیری کرده و به کیفی‌سازی کمک می‌کند.