Gerdab.IR | گرداب

طرح‌یک‌سناتور برای تحریم سایبری ایران

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی برای تحریم ایران به بهانه حملات سایبری ارائه کرده است.

به گزارش گرداب، «جان راتکلیف»، قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی که خواستار تحریم‌ ایران به بهانه حملات سایبری ادعایی است را به کمیته‌های متبوع این مجلس ارائه کرد.

طرح «راتکلیف» با عنوان «قانون تحریم سایبری ایران، 2016»، دولت آمریکا را به اقدام بر اساس یک فرمان اجرایی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و اعمال تحریم علیه ایران ملزم می‌کند.

فرمان اجرایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در در آوریل سال 2015 صادر کرده به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد نفرات و سازمان‌های فعال در حملات سایبری ادعایی علیه دولت آمریکا را هدف تحریم قرار دهد.

«راتکلیف» در اظهاراتی که روی وب‌سایت شخصی‌اش قرار گرفته گفته است: «خطرات ناشی از توانمندی‌های پیشرفته و روزافزون ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته است و ما باید این تهدیدها را جدی بگیریم.»

وزارت دادگستری آمریکا، حدود دو ماه پیش 7 شهروند ایرانی را به حمله سایبری به سد کوچکی در حومه نیویورک متهم و علیه آنها کیفرخواست صادر کرد.

جمهوری اسلامی ایران، اتهامات حملات سایبری به آمریکا را رد و اعلام کرده واشنگتن با توجه به حملات سایبری علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در جایگاهی نیست که ایران را در موضع اتهام قرار دهد.

حسین جابری انصاری، فروردین‌ماه درباره صدور کیفر خواست وزارت دادگستری امریکا علیه هفت شهروند ایرانی به اتهام حملات سایبری گفت: «دولت ایالات متحده که با حملات سایبری علیه تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران میلیون‌ها انسان بی گناه را با خطر یک فاجعه زیست محیطی مواجه کرده بود، در موقعیتی نیست که شهروندان دیگر کشورها و از جمله ایران را بدون ارائه دلایل مستند در موضع اتهام قرار دهد.»