Gerdab.IR | گرداب

چرا لوگوی اینستاگرام تغییر کرد؟

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

در حالی که تقریباً اکثر نرم‌افزارهای همراه مطرح از Flat design یا طراحی تخت در لوگوی خود بهره گرفته‌اند، اما لوگوی اینستاگرام در سال‌های گذشته به طرح قدیمی که برای اولین‌بار در قالب عرضه این نرم‌افزار در سال 2007 ارائه شد وفادار مانده بود.

به گزارش گرداب، در حالی که تقریباً اکثر نرم‌افزارهای همراه مطرح از Flat design یا طراحی تخت در لوگوی خود بهره گرفته‌اند، اما لوگوی اینستاگرام در سال‌های گذشته به طرح قدیمی که برای اولین‌بار در قالب عرضه این نرم‌افزار در سال 2007 ارائه شد وفادار مانده بود. طراحی که در چارچوب رنگ‌بندی و ترکیب خود، در کنار بهره‌مندی از لنزهای درخشان شیشه‌ای و منظره‌یاب سیاه‌رنگ در قسمت کناری، تداعی‌کننده یک دوربین پولاروید است. با این وجود، بالاخره اینستاگرام هم تصمیم گرفت از طراحی جدید آیکون برنامه خود در قالب به‌روزرسانی جدید نرم‌افزاری رونمایی کند.

یان اسپاتر، سرپرست تقریباً جدید تیم طراحی اینستاگرام، که سابقه فعالیت در تیم طراحی مربوط به سرویس یوتیوب (که فعالیت او روی پروژه نایک پلاس را شامل می‌شود) نیز در کارنامه او دیده می‌شود درخصوص طراحی جدید لوگوی نرم‌افزار همراه اینستاگرام می‌گوید: «این طرح به آنچه در دوربین‌های امروزی مشاهده می‌کنیم نزدیک‌تر است.» از آنجا که آیکون نرم‌افزار اینستاگرام یکی از مشخصه‌های اصلی و هویتی این شرکت به حساب می‌آید و البته با در نظر گرفتن این واقعیت که صدها میلیون کاربر در سراسر جهان به واسطه لمس چنین مولفه نرم‌افزاری با سرویس‌های اینستاگرام در تعامل قرار می‌گیرند باید پذیرفت که اینستاگرام تصمیمی واقعا سخت در این مقطع زمانی اتخاذ کرده است.

تیم طراحی اینستاگرام حدود 9 ماه زمان صرف طراحی این آیکون جدید کرده است. اسپالتر تمرکز اولیه خود را معطوف به نماهایی کرد که کاربران به‌عنوان شاخصه‌های اصلی لوگوی ترکیبی و مملو از جزئیات پیشین اینستاگرام در ذهن دارند. به این منظور او از تمامی کارکنان شرکت درخواست کرد ذهنیتی که از لوگوی اینستاگرام دارند را در مدت زمان 10 ثانیه یا کمتر روی کاغذ ترسیم کنند. اسپالتر در این خصوص می‌گوید: «این راهکار، ذهنیت کاربران از لوگوی پیشین را مشخص کرد.» ذهنیتی که در آن لنز دوربین، گوشه‌های خمیده آیکون و در نهایت تعجب، منظره‌یاب سیاه‌رنگ در گوشه بالا سمت راست آیکون، جایگاه اصلی را به خود اختصاص داده بودند.

در طراحی جدید، در کنار لنز دوربین از نقطه‌ای سفیدرنگ برای مشخص کردن منظره‌یاب دوربین استفاده شده است. ترکیبی که در کنار لنز دوربین، بیشتر چیزی شبیه به لنز و سنسور نوری موجود در یک گوشی هوشمند را تداعی می‌کند تا لنز و منظره‌یاب دوربین پولاروید. طرح جدید به نوعی نشان‌دهنده تغییراتی است که در این مدت در صنعت عکاسی شاهد بوده‌ایم. در کنار این موارد می‌توانید رنگین‌کمان روشنی که در پس‌زمینه آیکون وجود دارد را مشاهده کنید. رنگین‌کمانی که می‌تواند آیکون اینستاگرام را از انبوه آیکون‌های موجود روی هوم اسکرین گوشی هوشمند شما متمایز سازد.

اسپالتر این رنگین‌کمان را پژواکی از دوست‌داشتنی‌ترین قست لوگوی پیشین اینستاگرام یعنی نوارهای رنگین‌کمانی در قسمت بالا سمت چپ آیکون می‌داند که در زیر آن‌ عبارت Insta درج شده بود. اسپالتر سخت‌ترین قسمت فرآیند تغییر لوگوی اینستاگرام را بررسی 300 نمونه طراحی شده عنوان می‌کند. پس از صرف ماه‌ها زمان برای طراحی، تحقیقات کیفی درخصوص اینکه آیا کاربران این آیکون را به‌عنوان لوگوی جدید اینستاگرام خواهند پذیرفت یا نه، در دستور کار قرار گرفت. در نهایت نیز ویدئویی برای تشریح فرآیند طراحی آیکون جدید اینستاگرام تهیه شد تا به گفته اسپالتر به‌نظر نرسد تمام مراحل طراحی به‌طور اتفاقی انجام پذیرفته است.

پس از این نوبت به تمرکز روی ابعاد و مقیاس‌های المان‌های آیکون اینستاگرام رسید تا اطمینان حاصل شود ترکیب مناسب در میان قسمت‌های مختلف لحاظ شده و آیکون نهایی در گوشی‌های هوشمند و حتی وب‌سایت‌های مختلف، نمای مناسبی دارد. در نهایت نوبت انتقال طراحی جدید به زیرمجموعه‌های نرم‌افزاری اینستاگرام مانند بومرنگ، هایپرلپس و Layout بود. این در حالی است که لوگوهای جدید دقیقا نشان می‌دهند که نرم‌افزار یادشده، انجام چه عملی را (به‌عنوان مثال، قرار دادن چندین عکس در یک قاب، در برنامه Layout) به همراه خواهد داشت. در کنار تغییر طراحی لوگو، تغییرات اعمال‌شده در رابط کاربری نیز برای کاربران سیستم‌عامل اندروید و iOS مشهود خواهد بود.

نکته اساسی اینجاست که به جای تلاش درخصوص ایجاد زبان طراحی جدیدی که نمایانگر شاخص‌های تولیدی خود اینستاگرام باشد، طراحان رابط کاربری اینستاگرام، تصمیم به طراحی المان‌ها و دکمه‌ها برمبنای ذات سیستم‌عامل اندروید یا iOS گرفته‌اند تا نرم‌افزار اینستاگرام با پلت‌فرم مورد نظر کاربر، همخوانی کاملی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های حال حاضر، به چگونگی واکنش کاربران مربوط است. واکنشی که بر اساس شواهد موجود، آنچنان هم مثبت نبوده است. اسپالتر در پاسخ به اینکه آیا آمادگی لازم برای رویارویی با هجمه احتمالی کاربران ناراضی از این تغییر را دارد گفت: «شاید مجبور شوم به یک مسافرت کوتاه‌مدت، البته در یک پناهگاه زیرزمینی بروم.»
منبع:‌دنیای اقتصاد