Gerdab.IR | گرداب

امريكن‌فري‌پرس فاش كرد:

گوگل؛ همکار سيا در براندازي دولت‌هاي خارجي

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹

هفته‌نامه امريكن‌فري‌پرس در گزارشي با بررسي حمايت‌هاي مالي سيا به گوگل مي‌نويسد: گوگل يكي از اعضاي كليدي بسياري از عمليات‌هاي سيا و ارتش نظیر شكنجه، سرنگوني دولت‌هاي خارجي، تجاوزگري‌هاي غيرقانوني، اشغالگري نظامي كشورهايي كه هيچ‌گاه به آمريكا حمله نكرده‌اند و جنايات جنگي، است.

به گزارش گرداب، "رالف فوربس" روزنامه‌نگار آمريكايي طي مقاله‌اي در هفته‌نامه "امريكن‌فري‌پرس" به طرح گوگل و سازمان سيا براي ساخت ابر رايانه‌اي مي‌پردازد كه تمامي اطلاعات موجود را در اختيار داشته و قادر است تا هر گونه اطلاعاتي را به دست بياورد.

فوربس مي‌نويسد: "سرگئي برين" يكي از افرادي است كه غول اينترنتي را كه ما به عنوان گوگل مي‌شناسيم بنيان نهاد تا به گفته خودش "تمامي اطلاعات موجود در جهان را جمع‌آوري و سازمان‌دهي كند" و البته بايد دانست كه اين امر به كمك مجتمع بانكداري – صنعتي – نظامي، سازمان سيا و سرويس جاسوسي اسرائيل انجام مي‌پذيرد.

بر اساس اين گزارش، افسانه‌اي كه در مورد تشكيل گوگل گفته مي‌شود اين چنين است كه در سال 1998، "لاري پيج" و برين دو دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد علاقه‌مند شدند تا اطلاعات موجود در وب را سازمان‌دهي كنند. در نتيجه گوگل در گاراژ يك خانه در "منلو پارك" كاليفرنيا شكل گرفت.

اين گزارش با بيان جزئيات بيشتري از تشكيل گوگل مي‌نويسد: از سال 1994 تا 1998، بنياد علوم ملي، آژانس پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي و ناسا، به شش پروژه ايجاد كتابخانه ديجيتال 30 ميليون دلار كمك كردند. به طوريكه در سال 1994 يكي از اولين پروژه‌هاي كتابخانه ديجيتال بنياد علوم ملي به دانشگاه استنفورد اعطا شد. و دو نفر از دانش‌آموختگان اين دانشگاه يعني پيچ و برين با حمايت مالي پژوهانه بنياد علوم ملي شروع به تحقيق در مورد استفاده از ارتباطات بين صفحات وب كردند كه در نهايت روش پايه‌اي براي تشكيل موتور جستجوي گوگل را به وجود آورد.

فوربس با تاكيد بر آنكه ماليات دهندگان هزينه تحقيقات گوگل را دادند، مي‌نويسد: پيج و برين به نتيجه رسيدند كه زمان آن فرا رسيده است كه به سرمايه‌گذاران بلندپايه‌اي همچون "رام شريرام" معاون توسعه تجاري سايت اينترنتي "آمازون" (Amazon.com) و "اندي بچتولشايم" يكي از بنيانگذاران "سان‌مايكروسيستمز" (Sun Microsystems) و معاون رئيس "سيسكو سيستمز" (Cisco Systems) قابليت خاص و مخفي سيستم خود را نشان دهند.

آن‌ها الگوريتم پايه را به دست آورده بودند و تمام چيزي كه نياز داشتند، هزينه خريد هزاران رايانه و سپس شبكه كردن آن‌ها با يكديگر بود تا بتوانند ذهني را خلق كنند كه از همه چيز آگاهي دارد.

در نتيجه بچتولشايم تحت تاثير اين ايده قرار گرفت و چكي به مبلغ 100 هزار دلار در وجه شركت گوگل نوشت. ظرف يك سال آينده نيز شركت‌هاي "سيكويا كپيتال"، "كلاينر پركين كاوفيلد و بايرز" و ديگر سرمايه‌گذاران خصوصي 25 ميليون دلار ديگر به گوگل كمك كردند. اما اين تنها يكي از منابع مالي گوگل نوپا بود.

اين گزارش با اشاره به حمايت‌هاي مالي سازمان سيا از گوگل مي‌نويسد: به گفته "رابرت ديويد استل" يكي از افسران مخفي سابق سيا و كسي كه 20 سال در نيروي دريايي به عنوان افسر اطلاعاتي خدمت مي‌كرده است، "گوگل در آغوش سيا است" و روابط نزديكي با آن دارد.

استل مي‌گويد: «گوگل وقتي كه نوپا و فقير بود از سازمان سيا پول دريافت كرد و متاسفانه سيستم‌ ما هم‌اكنون نيز پول زيادي را براي جاسوسي و ديگر فعاليت‌هاي غيرقانوني و شديدا غيراخلاقي صرف مي‌كند.»

وي افزود: «اجازه بدهيد صريح صحبت كنم، رابط گوگل در سيا شخصي است به اسم دكتر "ريك استنهايزر" كه در دفتر تحقيق و توسعه سيا فعاليت مي‌كند.»

گزارش امريكن‌فري‌پرس با اشاره به آنكه سيا از شركت‌هاي خاصي براي پوشش فعاليت‌هايش استفاده مي‌كند، ادامه مي‌دهد: شركت "اين – كيو - تل" (IQT) يكي از شركت‌هايي است كه به طور غيررسمي براي سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي خصوصي به منظور استفاده از فناوري‌هاي آن‌ها در فعاليت‌هاي جاسوسي دولت، به كار گرفته مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، در سال 2005، "راب پينتر" به عنوان مدير ارشد فدرال به گوگل پيوست. در واقع وي از شركت IQT كه به سيا وابسته است آمده بود. جايي كه سمت مدير ارزشيابي فناوري را به عهده داشت.

گوگل همچنين شركت "كي‌هول" را نيز كه از سوي IQT‌ حمايت مي‌شد به همراه پايگاه داده‌اي از تصاوير سه بعدي جاسوسي هوايي از سراسر دنيا را در اختيار گرفت. اين پايگاه داده از سوي پنتاگون براي نفوذ بصري بر كل كره زمين استفاده مي‌شد.

فوربس توضيح مي‌دهد: اما نرم‌افزار محبوب گوگل با نام "گوگل ارث" نيز نوعي پرواز مصنوعي بر فراز كره زمين را فراهم مي‌كند كه قابليت بزرگنمايي زيادي نيز دارد. به طوريكه هر كسي مي‌تواند حياط خلوت و سقف خانه شما و حتي خودروهاي موجود در خيابان را هم ببيند.

مهم‌تر آنكه وقتي خودروهاي ون گوگل در خيابان‌ها حركت و تصويربرداري مي‌كنند، مي‌توانند همه جزئيات زندگي خصوصي شما را نيز ثبت كنند. و همين فناوري نيز سيا را قادر مي‌سازد تا هر كسي را در هر كجاي كره زمين هدف قرار داده و به قتل برساند.

امريكن‌فري‌پرس مي‌افزايد: گوگل يكي از اعضاي كليدي بسياري از عمليات‌هاي سيا و ارتش نظیر شكنجه، سرنگوني دولت‌هاي خارجي، تجاوزگري‌هاي غيرقانوني، اشغالگري نظامي كشورهايي كه هيچ‌گاه به آمريكا حمله نكرده‌اند و جنايات جنگي، است. جنايات جنگي كه جان صدها هزار نفر را در افغانستان، عراق و پاكستان گرفته است و هزاران آمريكايي را نيز در اين جنگ‌هاي بي‌پايان كشته و يا زخمي و معلول كرده است.

فوربس در انتها ابراز اميدواري مي‌كند كه موتور جستجوي جديدي كه با نام StartPage.com راه‌اندازي شده و تلاش دارد تا بدون ذخيره اطلاعات شخصي كاربران به آن‌ها خدمات ارائه كند، بتواند از حريم خصوصي افراد دفاع كرده و جايگزيني براي گوگل باشد.

منبع: فارس