Gerdab.IR | گرداب

آسیبهای فضای مجازی؛

اینستاگرام مکانی برای فخر فروشی/تلاش بی وقفه برای افزایش فالور و لایک!!

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

اینستاگرام یکی از هزاران شبکه اجتماعی است که توانسته توجه اکثر کاربران فضای مجازی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور را جلب کند اما متاسفانه جایگاهی شده است تا افراد داشته های خود را به رخ دیگران بکشند و افراد مشهور در اجتماع نیز از این امر مستثنی نبوده اند.

به گزارش گرداب، پیشرفت سریع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در دهه اخیر باعث شد که بر زندگی خصوصی و اجتماعی انسانها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر چشم گیری بگذارد. رسوخ فضای مجازی در زندگی مردم به اندازه ای است که امروزه وسایل مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت نظیر مودم به یکی از اصلی ترین اقلام زندگی تبدل شده است.به همان نسبت که فضای مجازی باعث شده است که سطح زندگی انسانها ارتقا پیدا کند به همان میزان نیز علت بروز برخی ناهنجاری ها اخلاق های ناپسند افراد در جامعه و خانواده شده است.

اینستاگرام یکی از هزاران شبکه اجتماعی است که توانسته توجه اکثر کاربران فضای مجازی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور را جلب کند. در کشور ما به دلیل عدم آموزش کافی از فرهنگ استفاده کردن از فضای مجازی باعث شده است که برای برخی جوانان تاثیراتی مخرب داشته باشد و در ناخود آگاهشان اثراتی سو به جا بگذارد.با اندکی جست وجو در صفحات اینستاگرام یک نکته نظر آدم را به خودش جلب می کند و آن هم جولان جوانانی که ظاهرا ثروتمند هستند و عکس هایی را با لباس و کتانی های مارکشان در کنار ماشین های لوکس انداخته اند و در صفحه اینستاگرامشان گذاشته اند تا از طریق فالور شدن و لایک شدن به نوعی مورد تحسین دیگران قرار بگیرند. متاسفانه افراد مشهور نیز از این امر مستثنی نبوده اند و در صفحات شخصی انها نیز شاهد هستیم که افراد مشهور هم در تلاشند تا از این کورس لایک شدن و فالو شدن عقب نمانند.

ممکن است عده ای از این افراد به ظاهر ثروتمند چیزی جز نمایش یک عکس نباشند. نمونه اش را در ماجرای پسر تلگرامی که عکس هایش در فضای مجازی پخش شده بود مشاهده کردیم. وی پس از دستگیری در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او پرسیده بودند شما ثروتمند هستید گفت:«به خدا من یک کارگرم،یک کارگر ساده،به خدا من نه خونه دارم و نه ماشین چه برسد به مازراتی.به خدا من مستاجرم و وضع مالی ام خوب نیست»

اما داستان در افراد مشهور چیز دیگری است.در شرایطی که عده زیادی از مردم به سختی چرخ زندگی خود را می چرخانند و فشار اقتصادی بر زندگی و نوع رفتارشان با دیگران تاثیر گذاشته افراد نام آشنا در بین مردم، با قرار دادن عکس های مهمانی های تجملاتی و سفرهای پر هزینه، به نوعی ابراز فخر فروشی در برابر مردم ضعیف جامعه می کنند.

واقعا چه لزومی دارد که فلان بازیگر عکس سفرهای خود به کشورهای اروپایی را روی صفحه اینستاگرامش بگذارد؟ یا فلان بازیکن عکسی از خودش به گونه ای بیندازد که ارم اتومبیل گران قیمتش معلوم باشد؟

برای نمونه چند روز گذشته یکی از بازیگران زن عکسی از سفرش به یکی از زیباترین مناطق جهان گذاشته بود و زیر آن نوشته بود در تمام مراحل زندگی به یادتان هستم! آیا نوشتن چنین جمله ای نوعی فخر فروشی نیست؟ آیا طرفداران این بازیگر از ته دل خوشحال می شوند که بازیگر محبوبشان در اروپا به یادشون هست و یا حسرت می خورند که چرا آنه توان مالیشان به حدی نیست که بتوانند به این مکان های زیبا و پر خرج سفر کنند؟

بازیگر دیگری نیز در صفحه خود فیلمی از حضورش در مسابقه الکلاسیکو که در اسپانیا برگزار می شود گذاشته و در آن به مردم می گوید که جای همه شما دوستان اینجا خالیه!
ای کاش این افراد گوشه چشمی هم به زندگی افراد پایین دست جامعه بکنند و این درک را داشته باشند که اگر هم خودشان دوست نداشته باشند الگوی کسی باشند بلاخره جوانان و طرفدارانشان آنها را به عنوان الگوی خود انتخاب می کنند.

اگر فرهنگ جامعه در راه تجمل گرایی است افراد مشهور و محبوب هستند که می توانند در برابر این فرهنگ زیان بار مقاومت کنند چرا که هر کدام از این افراد هزاران نفر فالور یا دنبال کننده دارند که تصاویر و جملات بازیگر محبوبشان می تواند تاثیر خوب یا بدی در زندگیشان داشته باشد
منبع: تهران پرس