Gerdab.IR | گرداب

مسعود فاتح:

تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ضریب هک سایت‌های داخلی را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

سخنگوی پیشین وزارت ارتباطات با اشاره به افزایش امنیت سایت‌های داخلی در صورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات، گفت: قرار گرفتن سایت‌های داخلی و نهادها در این شبکه کمک شایانی به بالا رفتن امنیت‌شان می‌کند که امکان هک شدن آن‌ها را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

به گزارش گرداب، طی چند سال گذشته خیلی از رسانه‌های علاقه‌مند به شبکه ملی اطلاعات پیگیر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بودند و هستند. همچنین دولت اقداماتی را در این راستا انجام داده است که متأسفانه کافی نبوده و البته قابل‌چشم‌پوشی هم نیست. بخشی از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به زیرساخت مربوط می‌شود که شرکت ارتباطات و زیرساخت متولی این امر است، همچنین بخش دیگری مربوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است که متولی این بخش سازمان فناوری اطلاعات است.

مسعود فاتح، کارشناس فناوری اطلاعات و سخنگوی سابق وزارت ارتباطات در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» با اشاره به تغییر و تحولات هفته‌های اخیر در شرکت ارتباطات و زیرساخت، گفت: مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره تغییر کرده‌اند و آقای مهندس جهرمی بر منصب مدیریت قرارگرفته‌اند. آقای مهندس جهرمی در اولین صحبت‌هایشان در مراسم تودیع و معارفه بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات تأکید کردند. لازم به ذکر است که در اوایل سال اخیر وعده‌هایی را مبنی بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات داشتیم که متأسفانه محقق نشد و طی آخرین وعده‌ها وزیر ارتباطات قول راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در شهریورماه را داده است.

زیرساخت موجود در شبکه ملی اطلاعات زیرساخت خوبی است اما کافی نیست

فاتح در ادامه به توضیح ابعاد مختلف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پرداخت و افزود: شبکه ملی اطلاعات بخش‌های مختلفی را دارد که همه دستگاه‌های متولی باید درراه اندازی این شبکه همکاری داشته باشند. وزارت ارتباطات نیز به‌عنوان یکی از متولیان این امر باید در راه‌اندازی این شبکه تأکید و تسریع داشته باشد. بخش دیگر مربوط به الزام سایر نهادها است که از این شبکه استفاده کنند و سایت‌هایشان را بر روی این شبکه قرار دهند. گرچه که زیرساخت موجود در شبکه ملی اطلاعات زیرساخت خوبی است اما کافی نیست. لازم به ذکر است که هنوز به برخی نهاد و دستگاه‌ها ابلاغی بر استفاده از این شبکه و قرار دادن اطلاعاتشان بر روی این شبکه نشده است.
منبع:‌نسیم آنلاین
بنابراین باید از چند بعد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را موردبررسی قرارداد. اولاً اقدامات اجرایی وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی این شبکه را باید بررسی کنیم، ثانیاً ایجاد زیرساخت‌ها را باید به‌صورت اصولی و کافی بررسی نمود. همچنین بعد دیگر که مربوط به بحث سیاست‌گذاری شبکه ملی اطلاعات است که جزء وظایف شورای عالی فضای مجازی و سازمان فناوری اطلاعات است هم باید به‌طور کامل اجرایی شود.

اعتمادسازی برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات انجام‌ نشده است

این کارشناس ارشد حوزه مخابرات ضمن تأکید بر اعتمادسازی در بین کاربران اینترنت برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: بخش دیگری از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مربوط به ایجاد اعتماد در بین کاربران برای استفاده از این شبکه است. در حال حاضر خیلی از سرویس‌دهندگان اینترنت در ارائه سرویس‌هایشان تفکیک قائل شده‌اند که شما برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات باید هزینه کمتری را نسبت به اتصال به شبکه اینترنت جهانی پرداخت کنید که البته این موضوع تا حدودی محقق شده است. با این تفاسیر آن ایجاد اعتمادی که باید در بین کاربران برای استفاده از این شبکه ایجاد شود متأسفانه ایجاد نشده است.

برای درک بهتر این موضوع باید به جنبه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات رجوع کنیم. برای مثال بحث موتورهای جستجوگر بومی که این 3 جستجوگر رقیبی توانمند برای گوگل محسوب می‌شوند و هزینه‌ قابل‌توجهی را داشته‌‌اند به‌طور کامل اجرایی نشدند و همچنین برای کاربران ایجاد اعتماد کافی برای رجوع و استفاده از این جستجوگرها نشده است. به همین جهت باید به‌موازات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اعتمادسازی در بین کاربران، دستگاه‌ها، نهادها و استفاده‌کنندگان از این شبکه ایجاد شود.

شبکه ملی اطلاعات موازی شبکه اینترنت جهانی است

مدیرعامل ماهنامه نسل چهارم درباره علل تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: بنابراین علل راه‌اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات را این‌گونه می‌توان عنوان کرد که اولاً الزام کافی در مسئولان اجرایی در وزارت ارتباطات و سایر نهادهای موازی که متولی راه‌اندازی این شبکه هستند ایجاد نشده است که این مقوله مستلزم تصمیم‌گیری و اقدام قاطع دولت در راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این شبکه است. البته باید در نظر داشت که در این سریع‌تر حرکت کردن نباید کیفیت را فدای کمیت نماییم. نکته بعدی فرهنگ‌سازی استفاده از شبکه ملی اطلاعات است که باید نهادها و دستگاه‌های مسئول این موضوع را به نحو احسنت اجرایی نمایند. ما باید به استفاده‌کنندگان شبکه ملی اطلاعات این اعتماد را بدهیم که در صورت استفاده از این شبکه از امنیت بالاتری برخوردار خواهند بود و امکان هک اطلاعاتشان کاهش خواهد یافت.

همچنین باید این موضوع را در بین مردم فرهنگ‌سازی کرد که شبکه ملی اطلاعات مغایر شبکه اینترنت جهانی نیست بلکه موازی شبکه اینترنت جهانی است. کاربران اینترنت باید این موضوع را بدانند که ما به سمت شبکه اینترنت داخلی به‌مثابه کره شمالی نمی‌خواهیم برویم بلکه قرار است شبکه‌ای ایجاد شود که با هزینه کمتر و دسترسی مناسب‌تر امکان دستیابی به همان اطلاعاتی که در شبکه اینترنت جهانی است مهیا شود.

فاتح در پایان با اشاره به جایگاه ایران در فضای سایبری جهان، گفت: خیلی از کشورهای ابرقدرتی که در حوزه سایبری در جهان حرفی برای گفتن دارند و صاحب فناوری هستند ایران را به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌ها در حوزه سایبری می‌دانند. طبیعتاً با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قدرت سایبری ایران افزایش پیدا می‌کند. همچنین قرار گرفتن سایت‌های داخلی و نهادها در شبکه ملی اطلاعات کمک شایانی به بالا رفتن امنیتشان می‌کند که امکان هک شدن آن‌ها را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. دراین‌بین برخی از مراکز که امنیت برایشان حائز اهمیت است با استفاده از دیتاسنترهای داخلی این امر را محقق کرده‌اند و امنیتشان را افزایش داده‌اند. جا دارد که به این نکته اشاره نماییم که هزینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات پایین است که جزء مزیت‌های این شبکه است اما هزینه قرار دادن اطلاعات در این شبکه بالاست که یکی از مهم‌ترین دلایل دور شدن کاربران، مدیران سایت‌ها و شرکت‌ها از این شبکه است که این مستلزم تسهیلاتی است که باید برای آن‌ها در نظر گرفته شود.