Gerdab.IR | گرداب

بازاری که متولی ندارد!

خرید و فروش کانال‌های تلگرامی؛ کاسبی پردرآمد در حاشیه عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

پیام‌رسان تلگرام که جز ایران بازار دیگری ندارد در حال پرکردن جیب سودجویان است. خرید و فروش کانال‌های تلگرامی درحال گسترش است. آشفته بازاری که بدون نظارت مسئولان در حال گسترش است و معلوم نیست تا به کجا پیش خواهد رفت.

به گزارش گرداب، اینترنت و گسترش فضای مجازی و به طبع آن گسترش محصولات مرتبط با این دو مقوله تبدیل به یکی از مباحث روزمره جامعه ما شده است. شاید کمتر کسی هم‌فکرش را نمی‌کرد که یک روزی اینترنت و مسائل مرتبط با آن تبدیل به یکی از ملزومات زندگی ما شود. یکی از محصولاتی که اخیراً مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرارگرفته است اپلیکیشن تلگرام است. تلگرام واژه‌ای بسیار آشنا برای کاربران اینترنت کشور ما است. تلگرام را کاربران گوشی‌های هوشمند و مخصوصاً کاربران فضای مجازی به‌خوبی می‌شناسند.

اوایل سال گذشته بود که سیل کوچ کاربران از وایبر به تلگرام انجام شد. محیط کاربری راحت‌تر و متفاوت و همچنین کند شدن سرعت وایبر و اعمال فیلترینگ از عوامل تأثیرگذار بر این حرکت بود. این استقبال تا حدی پیش رفته است که بر اساس برخی آمارها نزدیک به 80 درصد کاربران این پیام رسان ایرانی هستند. امروز تلگرام از جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران اینترنت و گوشی‌های هوشمند برخوردار است.

تلگرام و جایگاهش در بین کاربران فضای مجازی

پیام‌رسان تلگرام با استفاده از رابط کاربری جذاب و آسان توانست در بین کاربران فضای مجازی جای خود را باز کند. همان‌طور که اشاره شد بر اساس برخی آمارها نزدیک به 20 میلیون ایرانی (یک‌چهارم جمعیت کشور) از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. همچنین برخی اعداد و ارقام بیانگر این است که 80 درصد کاربران تلگرام را کاربران ایرانی تشکیل می‌دهند.

این آمار و ارقام بیانگر استقبال ایرانی‌ها از تلگرام و جایگاه ویژه‌اش در بین کاربران فضای مجازی جامعه ما است. تلگرام از بدو ورود به فضای مجازی سعی کرده است با به‌روزرسانی خود نیازهای کاربرانش را رفع نماید. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که توانست تلگرام را به این جایگاه برساند قابلیت کانال است. کانال شبکه‌ای گسترده از اعضای تلگرام را تشکیل می‌دهد. کانال‌ها با عناوین مختلف تا به امروز توانسته‌اند تحولی شگرف را در فضای مجازی کشور ایجاد نمایند.

فضای مجازی در تسخیر کانال‌های تلگرامی

بدون شک کاربران تلگرام یکی از مزایای این اپلیکیشن را کانال‌های بسیار کاربردی‌اش را عنوان می‌کنند. قبل از کانال‌ها تلگرام فقط گروه‌ها را ارائه داده بود و در گروه‌ها محدودیت اعضا وجود داشت؛ اما با پیشرفت به‌سوی بهتر و کاربردی شدن کانال را ایجاد نمود تا کاربران بیشتری را جذب نماید. کاربران تلگرام با نحوه و کارکرد کانال‌ها به‌خوبی آشنا هستند.

امروز تلگرام با بستر کانال مقوله‌های مختلفی را در خود جای‌داده است. مقوله‌هایی از قبیل تبلیغات، خریدوفروش، ایجاد فضا‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیگر مباحث روز که تا قبل از کانال‌های تلگرامی جایگاهشان مستقل بود و تجمیع شدنشان در یک بستر دشوار بود. کاربران فضای مجازی با عضویت در تلگرام در کمتر از ثانیه‌ای به عناوین مختلفی دست پیدا می‌کنند. این می‌تواند یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن در زندگی روزمره کاربرانش باشد.

کانال‌های تلگرامی توانسته با ایجاد صرفه‌جویی فراوان در هزینه یک رابط بسیار مناسب بین تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان محتوا باشند. امروز از طریق کانال‌ها در تلگرام می‌توان به محصولات یک تولیدکننده کالا، عقاید یک سیاست‌مدار در امور مختلف، اطلاع از فیلم‌های روز سینماها و حتی مسائل شرعی و اعتقادی مرتبط با زندگی دست‌یافت. این قبیل مزایا باعث شده است تا کاربران بسته به علاقه‌شان به موضوعات مختلف، عضویت در کانال‌های مختلف را بپذیرند. عضویتی که هیچ هزینه‌ای ندارد و به‌جای وقت گذاشتن در کوچه و خیابان، اینترنت، مجله و روزنامه به‌راحتی به اطلاعات موردنیاز دست می‌یابد. البته ذکر این نکته جای تأمل دارد که به نظر برخی کارشناسان فضای مجازی استفاده از پیام‌رسان‌ها به‌جای تمامی مواد ذکرشده (فضای عمومی جامعه، روزنامه، مجله و ...) می‌تواند باعث مشکلاتی از قبیل دور شدن از جامعه و تنهایی شود.

افزایش روزافزون کانال‌های تلگرامی باعث شده است تا در حاشیه این کانال‌ها شغل به ظاهر قانونی جدیدی نیز پدید آید. شغلی با عنوان خریدوفروش کانال‌های تلگرامی. شغلی که با ارائه کانال‌های آماده به متقاضیان درآمد قابل‌توجهی را برای ارائه‌دهندگان این خدمات ایجاد می‌کند. درآمدی که با توجه به اسناد موجود رقم‌های نزدیک به یک‌میلیون تومان به ازای هر کانال ده‌هزارنفری را نشان می‌دهد.

خریدوفروش کانال‌های تلگرامی؛ شغلی جدید و پردرآمد در حاشیه پیام‌رسانی بلاتکلیف

جذابیت و کارایی که کانال‌های تلگرامی توانسته‌اند ایجاد کنند باعث شده است شغلی جدید در حاشیه این اپلیکیشن ایجاد شود. امروز اگر پای صحبت کاربران تلگرام بنشینیم متوجه می‌شویم که آنها تصور می‌کنند هر چه تعداد اعضای یک کانال بیشتر باشد نشان‌دهنده این موضوع است که آن کانال از اعتبار بالایی برخوردار است! بنابراین برای انتخاب کانالی با موضوع دلخواه ابتدا به سراغ کانالی می‌روند که تعداد اعضایش بیشتر است.

اینکه اعضای یک کانال چه کسانی هستند و آیا حقیقی هستند یا مجازی را فقط مدیر کانال متوجه می‌شود و برای عضو جدید فقط محتوای کانال مهم است نه اعضا کانال، چراکه در کانال‌ها ارتباط یک‌سویه است و کاربران فقط از محتوا می‌توانند استفاده کنند.

اشخاص، مراکز و مسئولان گوناگونی امروز در تلگرام صاحب یک کانال هستند. کانال‌ها توانسته‌اند تحولی شگرف را در برقراری ارتباط در فضای مجازی ایجاد کنند. به‌طوری‌که حتی برخی دستگاه‌ها آدرس کانال تلگرامی‌اش را در رسانه ملی تبلیغ می‌کند. کانالی که هم می‌تواند مجانی ایجاد شود که برای جذب تعداد اعضا فراوان زمان زیادی باید سپری شود. هم اینکه می‌توان با پرداخت مبلغی یک کانال با تعداد اعضای مشخص را خریداری نمود. در این رابطه بعضی از سایت‌های اینترنتی با ایجاد فضایی سعی نموده‌اند در قالب اقدامی قانونی خدمات خریدوفروش کانال‌ها را ارائه دهند. اقدامی که در بعضی از این سایت‌ها در پوشش "ای نماد" صورت می‌گیرد.

جالب اینجا است که این اقدام قانونی برای اپلیکیشنی در حال انجام است که اخیراً صحبت از فیلتر شدنش است چراکه نشانه‌هایی از ارائه محتواهای غیرقانونی و اقدامات غیرمجاز در آن دیده‌شده است؛ اما تابه‌حال نه تنها اقدامی در رابطه با فیلتر شدنش صورت نپذیرفته است بلکه در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی مدت‌زمان یک سال را برای ایجاد پایگاه رسمی ذخیره داده‌ها در کشور برای این پیام‌رسان در نظر گرفته شد.

حال جای این سؤال باقی است که چرا در فضایی که مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط هنوز در مورد قانونی بودن یا نبودن فعالیت تلگرام در کشور تصمیم مشخصی نگرفته‌اند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به چنین سایت‌هایی مجوز خریدوفروش کانال‌های تلگرامی را داده است؟ با نگاه به تصویر زیر متوجه درآمد این سایت‌های مجاز می‌شوید. درآمدی که با استناد به مصاحبه اخیر مدیر این سایت با یکی از روزنامه‌های کشور نزدیک به یک میلیارد تومان است.

همچنین برخی از سایت‌ها که مجوز "ای نماد" را ندارند کانال‌های دست دوم را نیز به فروش می‌رسانند. در این سایت‌ها کانال‌ها با عناوین مختلف و میزان اعضای متفاوت باقیمت‌هایی نزدیک به 2 تا 3 میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند. حتی قیمت برخی از کانال‌ها نیز به 9 میلیون تومان هم می‌رسد. آشفته‌بازاری که بدون نظارت مسئولان در حال گسترش است و معلوم نیست این روند تا به کجا ادامه خواهد داشت.

منبع: نسیم آنلاین