Gerdab.IR | گرداب

شناسایی مسئول سایت جعلی یارانه‌ها

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

با گذشت نزدیک به دو هفته از فعالیت سایت جعلی یارانه‌ها برای اخاذی از ساده‌لوحانی که از ترس قطع شدن یارانه‌شان به آن مراجعه می‌کردند، پلیس فتای تهران خبر از شناسایی متهم اصلی آن داد.

به گزارش گرداب، حدود دو هفته پیش سایتی جعلی با آرم و دیزاین پست بانک به آدرس www.yaraneha.com اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی کرد.

مدیران پشت پرده این سایت در پیامک‌هایی تصادفی به برخی مردم، اعلام کردند که اگر اطلاعات‌شان را در این سایت وارد نکنند به زودی یارانه نقدی آنها قطع می‌شود.

نکته قابل تأمل این بود که سایت جعلی مذکور، علاوه بر فرم ورود اطلاعات سرپرست خانواده، اطلاعاتی نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی کارت، شماره شناسایی دوم، تاریخ انقضای کارت بانکی و شماره موبایل را نیز طلب می‌کرد.

پست بانک به سرعت درباره این اقدام سودجویانه هشدار داد و گفت "این بانک جهت دریافت اطلاعات افراد خانوار و ثبت در سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اطلاعیه و فراخوانی نداده و هیچگونه مسئولیتی هم در این راستا ندارد".

حال با گذشت این مدت زمان، محمد مهدی کاکوان -رییس پلیس فتای تهران- با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: از حدود دو هفته قبل برخی افراد پیامک‌هایی را دریافت می‌کنند که به آنها گفته می‌شود یارانه شما از این ماه قطع خواهد شد.

وی افزود: برای اینکه این اتفاق نیفتد، سایتی به آنها معرفی می‌شود (www.sabtename95.com) تا با مراجعه به آن، اطلاعات تکمیلی را در سایت یارانه اعلام کنند.

او خاطر نشان کرد: آن سایت شماره و رمز عبور کارت مراجعه کنندگان را طلب می‌کند در حالیکه آدرس اینترنتی آن نیز هیچ تطابقی با سایت یارانه‌ها که دات آی‌آر (.ir) است، ندارد.

رییس پلیس فتای تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر این متهم شناسایی شده است، تصریح کرد: او در خارج از کشور به سر می‌برد و حساب 55 میلیون تومانی که درصدد انتقال آن بوده را، بستیم.

کاکوان اذعان کرد: هر کسی و هر سایتی حتی منتسب به نهادهای حکومتی شماره حساب و رمز عبور کارت بانکی شما را درخواست کرد، بدانید جعلی است.