Gerdab.IR | گرداب

حلقه مفقوده‌ای به نام دروازبانی «گیت وب»

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

یک کارشناس فضای مجازی گفت: در جمهوری اسلامی ایران دروازه‌بانی «گیت وب» مفقود شده است و در خیلی از مواقع با رویکرد معارض شکل می‌گیرد؛ مسئولان سایبری کشورمان خبر اینکه ما پنچمین قدرت سایبری در دنیا هستیم را در بولتنهای خود می‌گذارند.

به گزارش گرداب، ابوذر منتظرقائم در سی و پنجمین جلسه از سلسله جلسات جبهه فرهنگی‌انقلاب‌اسلامی در فضای ‌مجازی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران دروازه‌بانی «گیت وب» مفقود شده است، اظهار داشت: ما پنجمین قدرت سایبری در دنیا نیستیم.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به تاریخچه اینترنت گفت: در دورانی از جنگ سرد بین شوروی و امریکا، اتفاقاتی افتاد که اوج آن در دو حادثه نهفته است یکی پرتاب ماهواره ی اسپوتنیک و دیگری حادثه خلیج خوکهاست.

وی تصریح کرد: فاصله کوبا با امریکا خیلی نزدیک است و امریکاییها به این جمع‌بندی رسیدند که یک عملیات براندازی علیه "فیدرکالسو" طراحی کنند؛ سیستم اطلاعاتی کوبا و سیستم اطلاعاتی شوروی این جریان را کاملا کشف کرد و اجازه داد کماندوهای امریکایی با لباس کوبایی وارد خلیج خوکها و خاک کوبا شوند و از سوی دیگر ضدانقلابیهای کوبایی آنجا تجمع داشتند.

قائم منتظر ادامه داد: سیستم اطلاعاتی شوروی و کوبا به طور کامل امریکاییها را سرکوب کردند و با مستقر کردن سیستم موشکهای اتمی لاهوری در کوبا، به طور نمایان از خود دفاع کردند.

وی گفت: پرتاب ماهواره "اسپتنیک" و قرار گرفتن موشکهای اتمی، امریکا را نگران کرد که این می‌تواند طریقه یک جنگ نظامی باشد؛ در این حال برتری فضایی بر برتری هوایی امریکا برتری پیدا کرد و امریکا متوجه شد این برتری هوایی حرف اول و آخر را نخواهد زد و اگر یک جرم اتمی از فضای خارج به سمت امریکا ارسال شود، کنترل آن برایشان سخت خواهد بود و در رسیدن به اهدافشان موفق نخواهند شد.

این کارشناس ارتباطات افزود: امریکاییها به دنبال اجرای جنگ جهانی سوم به شکل پیش‌دستانه رفتند و محاسبات نظامی برای اجرای جنگ را شروع کردند اما محاسبات امریکاییها نشان می‌داد که چانچه این جنگ شروع شود امید به پیروزی نخواهند داشت؛ دکترین نیکسون در این خصوصی میگوید که به هیچ کشوری حمله نکن مگر اینکه مطمئن شوی پیروز خواهی شد.

وی اظهار کرد: پنتاگون مرکز امریکا است؛ تا قبل از تغییراتی که منجر به ایجاد اینترنت شود، مرفوک ـ مرکز فرماندهی جنگ امریکا ـ در پنتاگون مستقر بوده است؛ در مرفوک فرمانده اخبار دریافت می‌کند و فرمان را ارسال می‌کند.

منتظر قائم تصریح کرد: سیستمهای اطلاعاتی مختلف با اشکال مخابره، بسترهای ارتباطی نرم‌افزارهای مختلف را برقرار می‌کند و برای امریکاییها این نظر مطرح می‌شود که اگر یکی از اجرام اتمی شوروی به مرکز مرفوک برخورد کند، مرفوک نابود می‌شود؛ به این نتیجه رسیدند که مرفوک نباید متمرکز در یکجا باشد و نظامات رایانه‌ای آنها باید قابلیت تبادل پیام با یکدیگر را داشته باشند.

منتظر قائم ادامه داد: در پی این جریان، امریکاییها بنیاد دارپا ـ پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی که زیر مجموعه وزارت دفاع است ـ را را تاسیس کردند؛ وظیفه دارپا این است که نیازمندیهای تکنولوژی ارتش امریکا را با مطرح کردن در دانشگاهها تبدیل به نیازمدیهای علمی کند و پس از دریافت کردن پاسخ از سوی دانشگاهها در اختیار ارتش می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تکنولوژیک، تمامی اطلاعات درجه یک، ابتدا در خدمت سیستم نظامی و دفاع آمریکا قرار می‌گیرد و با خارج شدن تکنولوژی قبلی به صنایع داده می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی گفت: "دارپا" توانست چهار شبکه در دانشگاهها راه‌اندازی کند اما کار این شبکه‌ها خیلی دشوار بود در حالیکه برای ارسال یک پیغام کوتاه دچار مشکل می‌شد؛ سپس ماشین "آی ان پی" و "پرتگل" را کشف کردند که توسط این ماشینها، کامپیوترهای دانشگاهها توانستد با هم تبادل و مخابره پیام داشته باشند.

وی اظهار کرد: اینترنت در ابتدا شبکه‌ای بین این دانشگاهها بود و به دلیل اینکه مالک و موسس آن "دارپا" بود، آن را "دارپانت" نام نهادند؛ بر اساس "دارپانت" ارتش آمریکا "میل‌نت" را به وجود آورد.

منتظرقائم ادامه داد: مرکز تحقیقات فیزیک نظری اروپا "سرن نت" را راه‌اندازی کرد و پس از مدتی "دارپانت" و "سرن نت" به یکدیگر وصل شدند و به مرور زمان "دارپا" همان نت ورک دانشگاهی از بین رفت و ساختار اینترنت ایجاد شد؛ با توجه به این موضوعات، اینترنت به معنای "اینرنشنال" نیست و این سوء تعبیرمعنای اینترنت است.

وی با اشاره به سیستم دفاعی امریکا تصریح کرد: عده‌ای به اشتباه بر این باورند که اینترنت، بدون طبقه اطلاعاتی و یک نهاد دموکراسی است و در آن مرز و مسائل سیاسی دخالت ندارد و هیچ "نُدی" بر دیگری اثر نمی‌گذارد در حالی که اینچنین نیست و ساختار هرمی و طبقاتی در آن پدیدار است و مسائل سیاسی و نژادی در آن کاملا دخالت دارد.

منتظر قائم گفت: اینترنت از ساختار "استار" که همانند ستاره است تبعیت می‌کند و فرماندهی آن از مرکز ستاره که توسط امریکا است صورت می‌گیرد و امریکا ندهای درجه یک خود را در حالیکه بر یکدیگر نظارت دارند در این سیستم توزیع کرده است.

وی افزود: هنگامی که شخصی به شخصی دیگر که در نزدیک اوست، پیامی را از طریق نرم‌افزاری به عنوان مثال واتس اپ ارسال می‌کند، این پیغام از ندهای مختلف عبور می‌کند تا به مرکز اصلی برسد و این شیوه برای یک ساختار هرمی که بالا به پایین است، نظامی ایده‌آل، درست و منطقی است و این نظم و منطق حاکم، برای کشور امریکاست.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه درصد بسیار کمی از ارتباطات ما با افراد خارج از کشور است، متذکر شد: چرا باید از شبکه‌هایی که اساس آن ارتباط بر راه دور است استفاده کنیم؛ مسئولان ایرانی باید ساختار را عوض کنند و از ارتباط راه نزدیک استفاده کنیم تا محل مدیریت آن نزدیک‌تر باشد.

وی اذعان داشت: در جمهوری اسلامی ایران دروازه‌بانی «گیت وب» مفقود شده است و در خیلی از مواقع با رویکرد معارض شکل می‌گیرد و به دنبال این امر مسئولان سایبری کشورمان خبر اینکه ما پنچمین قدرت سایبری در دنیا هستیم را در بولتنهای خود می‌گذارند و پرینت می‌گیرند و به یکدیگر تبریک می‌گویند؛ این کار خیلی وحشتناک است.

منتظر قائم اظهار کرد: ما می‌دانیم که در حوزه زیرساخت به معنای تولید یا معماری و در حوزه ی نرم‌افزار چه به معنای تولید و چه به معنای معماری، اصلا مستقل نیستیم و توانمندی بر اساس یکسری شاخصه‌ها سنجیده می‌شود لذا بر اساس کدام شاخصه‌ها می‌توان گفت که در رتبه پنجم قرار داریم.