Gerdab.IR | گرداب

سرعت اینترنت ناسا 13 برابر کاربران عادی

تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵

سرعت اينترنت 1 گيگابيت بر ثانيه اي Google Fiber را فراموش کنيد : ناسا به سرعت اينترنت 91 گیگابیت بر ثانیه دست يافته است!

به گزارش گرداب، به تازگی دپارتمان انرژی ایالات متحده توانسته موفق به طراحی بستری شود که در آن سرعت اینترنتی تا 91 گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند، سرعتی تقریبا 100 برابر بیشتر از سرویس پر سر و صدای Google Fiber.

 اگر شما هم تا به امروز مثل من به این فکر میکردید که سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه که توسط سرویس ویژه Google Fiber و آن هم با قیمت خارق العاده 50 دلار در ماه ارائه میشود بالاترین سرعت اینترنتی است که میتوان به آن دست یافت، باید منتظر کمی تغییر عقیده باشید، چون حالا سرعت 100 برابر بیشتر از این سرویس هم در دسترس است، ولی برای کاربردهای خاص و سازمان خاصی چون NASA.

همانطور که همه ما از شبکه عمومی اینترنت برای دریافت و ارسال اطلاعات خود استفاده میکنیم، ناسا هم از یک شبکه مخفی به نام ESnet  یا Energy Science Network که مجموعه ای از خطوط اینترنت بین کشورهای مختلف است، استفاده میکند و به تازگی سرعت این شبکه توانسته به عدد خارق العاده 91 گیگا بیت بر ثانیه برسد.

همانطور هم که انتظار میرود ناسا به هیچ وجه در نظر ندارد که این سرعت و بک بن اینترنتی را به خانه های من و شما بیاورد و میخواهد از آن فقط برای ارتباطات داخلی بین مراکز خود و کاربردهای پردازش ابری خود استفاده کند. خوب حالا این موضوع چه ارتباطی به دپارتمان انرژی ایالات متحده دارد؟ پاسخ این است که در حقیقت این بستر فوق سریع توسط این دپارتمان برای ناسا و سازمانهای مهم تحقیقاتی دیگر طراحی و ساخته شده و میتواند به صورت یک ابزار بسیار کارآمد برای کاربردهای تحقیقاتی که نیاز به انتقال حجم بسیار زیادی از اطلاعات تولیدی در طی فرآیند آزمایشات و محاسبات پروژه ها دارند، به حساب آید؛ پروژه هایی مانند شتاب دهنده هاردونی بزرگ مرکز تحقیقات سرن و پروژه ژنوم انسانی که همواره به انتقال حجم سرسام آوری از داده های  محاسباتی نیاز دارند. در همین راستا آقای گرگوری بل، یکی از طراحان پروژه ESnet هم نظر جالبی دارد:

    دیدگاه ما به جهان این گونه است که تحقیقات و اکتشافات علمی نباید به دلیل محدودیت های جغرافیایی با کوچکترین مشکلی روبرو شوند.

حالا شاید شما از خودتان بپرسید که این موضوع چه ربطی به کاربران اینترنت معمولی مثل ما دارد؟ خوب در جواب این سوال باید بگوییم که زمانی را به یاد آوردید که همین فناوری اینترنت معمولی و یا حتی پروژه هایی مثل شبکه کردن کامپیوتر ها به صورت پروژه های مخفی داخل سازمان هایی چون وزارت دفاع ایالات متحده و بنیاد های تحقیقاتی دیگر بوده و با گذشت زمان و طی فرآیندهای تجاری سازی به دست من و شما رسیده. پس زیاد هم نا امید نباشد تا به روزی برسیم که بتوانیم حجم اطلاعات یک هارد دیسک 1 ترا بایتی را در مدت 8 ثانیه برای دوستتان در آن سوی کره زمین روی بستر اینترنت بفرستید!

منبع:‌ گادگت نیوز و wired