Gerdab.IR | گرداب

سازنده فیلم «روزهای صفر»:

استاکس‌نت توسط «موساد» و «سیا» هدایت می‌شد

تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵

الکس گیبنی، سازنده فیلم «روزهای صفر» تأکید کرد، استاکس نت کار موساد و سیا بوده است.

به گزارش گرداب به نقل از سی‌ان‌ان، الکس گیبنی کارگردان آمریکایی فیلم مستندی درباره استاکس نت و جنگ سایبری با عنوان «روزهای صفر» ساخته و در آن به این مسئله اشاره کرده که استاکس نت محصول سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا بوده است.

وی درباره این بدافزار گفت: ابتدا استاکس نت را کسی نمی‌شناخت تا اینکه کارشناسان امنیت سایبری درباره آن صحبت کردند و مطالبی نیز در نشریات درباره آن نوشته شد. دیوید سانگر نیز در نیویورک تایمز درباره آن مطلب نوشت. بعد از آن بود که ما نیز مطالعات عمیق‌تری را درباره استاکس نت شروع کردیم. استاکس نت پدیده‌ای جدی را کلید زد، شاید بتوان آن را با انداختن بمب اتمی روی هیروشیما و ناگازاکی مقایسه کرد.

الکس گیبنی افزود: ویژگی‌های این ویروس طوری است که حتماً باید یک دولت آن را طراحی کرده باشد. هیچ شکی نیست که استاکس نت عملیاتی بود که موساد و سیا آن را هدایت می‌کردند. همچنین کار فنی این عملیات را نیز «یونیداتی 200» انجام می‌داد که معادل آژانس امنیت ملی آمریکا در اسرائیل است.

وی ادامه داد: این ابزار طوری طراحی شده بود که بسیار سرّی باشد تا حکم اقدام جنگی را که معمولاً آشکار است پیدا نکند. هدف از این ویروس به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران بود. همان‌طور که مایکل هیدن رئیس سابق سیا هم گفته بود، هدف از این ویروس و عملیات سرّی این بود که نگذارند اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند که می‌توانست آمریکا را وارد جنگ با ایران کند.