Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد

۴ الزام شهر هوشمند طبق استاندارد اروپا

تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به ۴ مؤلفه اعلامی از سوی اتحادیه اروپا بر ضرورت هوشمند شدن شهرها تأکید کرد.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 اظهارداشت: برای دغدغه‌های امروز شهری چاره‌ای جز شهرهای هوشمند نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اما توسعه شهرهای هوشمند باید دانش‌محور و پایدار باشد.

وی با اشاره به مؤلفه و ویژگی‌هایی برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند گفت: طبق مطالعات اتحادیه اروپا برای هوشمند شدن شهرها مطرح شده است که شامل اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند است.

وی ادامه داد: 4 دلیل برای الزام هوشمند شدن شهرها مطرح می‌شود که عبارتند از رشد سریع فناوری به ویژه ICT، پیچیده‌تر شدن زندگی بشر در شهرهای بزرگ، افزایش بهره‌وری و خدمات رسانی بهتر به مردم.

واعظی همچنین با اشاره به اجزای مؤلفه‌های شهر هوشمند توضیح داد: مدیریت، انرژی، ساختمان، حمل و نقل، زیرساخت، فناوری، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شهروند، امنیت و فرهنگ مولفه‌های شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ایران برای رسیدن به شهر هوشمند و این مطالبه جهانی، از ابتدای دولت یازدهم براساس مطالعه کشورهای پیشرفته از دهه قبل که ICT را به عنوان پیشران توسعه و تسهیل‌گر زندگی مردم انتخاب کردند، موضوع ICT از اولویت‌های توسعه در کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در این باره گفت: ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی و ظرفیت انتقال کشور برای رسیدن به این منظور افزایش یافته و همچنین نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز در کشور راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت که اکنون 21 هزار روستا به اینترنت متصل‌اند و تا پایان دولت، تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.