Gerdab.IR | گرداب

تلاش آمریکا برای توسعه سایبری قطر

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

شرکت تجهیزات نظامی و امنیتی آمریکایی لاکهید مارتین با همکاری دانشگاه پاتراس یونان، توافقنامه‌ای امنیتی را با دانشگاه حامد بن خلیفه‌ی قطر به امضا رساندند.

به گزارش گرداب، این توافق طی اولین گردهمایی بین‌المللی فنّاوری‌های امنیت سایبری که هفته‌ی گذشته برگزار شد، به‌صورت رسمی اعلام گردید. هدف از این توافقنامه، توسعه‌ی توانمندی‌های امنیت سایبری ملی قطر است.

شرکت لاکهید مارتین در برنامه‌ای همسو با چشم‌انداز 2030 ملی قطر، این گردهمایی را با هدف توسعه همکاری‌ها و برای حمایت از تقویت توانمندی ملی امنیت سایبری قطر، برگزار نمود. در جریان همایش یادشده، شرکت لاکهید مارتین، گروهی از متخصصان سایبری فراملی از حوزه‌های دانشگاهی و صنعتی این عرصه را دعوت نمود تا به بحث و ارائه‌ی طرحی برای تقویت و توسعه دفاع سایبری قطر بپردازند. نتیجه‌ی این گردهمایی دو روزه، توسعه یک چارچوب جامع حمایت از رشد سرمایه‌های انسانی و چارچوب آموزشی لازم برای حل چالش‌های سایبری آینده در سراسر بخش‌های ملی بود.

پروفسور امین برمک (Amine Bermak)، هماهنگ‌کننده‌ی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موسسه دانشگاه بن خلیفه دراین‌باره گفت: «در اصل، کاری که ما به‌عنوان مربی در دانشگاه حامد بن خلیفه انجام می‌دهیم، آماده کردن دانشجویان برای چالش‌های سایبری آینده است. در آینده‌ای نزدیک، دوره‌های کارشناسی ارشد امنیت سایبری در این دانشگاه برگزار خواهد شد.»

تام میلتون (Tom Milton) مدیر اجرایی شرکت لاکهید مارتین قطر نیز طی سخنانی، از حمایت این شرکت از برنامه آماده‌سازی سایبری قطر در مقابل تهدیدهای پیش رو، ابراز خشنودی کرد و افزود: «محیط امنیتی پیچیده‌ی امروز به همکاری پویا با دانشگاه، صنعت و دولت برای اجرای اولویت‌های سایبری ملی قطر، نیاز دارد.» وی اظهار داشت که اجلاس برگزارشده اولین قدم در مسیر توسعه‌ی امنیت سایبری قطر است و لاکهید مارتین قصد دارد تجربیات خود در این زمینه را به‌منظور افزایش امنیت سایبری شبکه‌ها و شهروندان قطر، در اختیار این کشور بگذارد. لاکهید مارتین، به عنوان شریکی قابل‌اعتماد، با 50 سال تجربه، قطر را در امر رسیدن به امنیت سایبری ملی، طبق راهبرد چشم‌انداز ملی 2030 این کشور، یاری خواهد کرد.