Gerdab.IR | گرداب

اعتراف جالب آمریکایی‌ها درباره ایران

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

یک اندیشکده آمریکایی به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به بررسی قدرت سایبری ایران و نقش منطقه‌ای آن پرداخته است.

به گزارش گرداب، اندیشکده American Enterprise  به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به قدرت سایبری ایران و نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه پرداخته است. بخشی از این گزارش به شرح ذیل است:

«ظرفیت‌های تهاجمی سایبری ایران چیزی است که ایالات‌متحده و هم‌پیمانان آن را به وحشت انداخته است. تهران توانسته به سرعت در سال‌های اخیر به رتبه‌های برتر امنیت سایبری جهان تبدیل شود و بعد از ایالات‌متحده، روسیه، چین و اسرائیل رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) این برنامه را هدایت می‌کند و صدها، اگر نگوییم هزاران، هکر آموزش‌دیده در اختیار دارد.

چیزی که هنوز کاملاً مشخص نیست این است که آیا ایران قادر به بسیج هماهنگ افراد و گروه‌های هکری میهن‌پرست که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند نیز هست؟ کاری که روسیه و چین قادر به انجام آن هستند آنچه ممکن است برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بااهمیت باشد تلاش برای توسعه و آموزش نخبگان سپاهی در قالب متخصصان سایبری است که در کنار توانمندی دفاع از زیرساخت‌های حیاتی و دستگاه‌های مهم کشوری، توانایی طراحی سلاح‌های سایبری آینده تهران را نیز داشته باشند.

به‌طور مشابه، سؤالات بزرگ‌تری در مورد این وجود دارد که آیا گروه‌های سایبری خارجی شناخته‌شده درواقع بازیگران منطقه‌ای سپاه پاسداران هستند یا خیر؟ گروه‌هایی مانند ارتش الکترونیک سوریه (SEA) که برای بشار اسد می‌جنگند، مقاومت سایبری اسلامی (ICR) که زیر نظر حزب‌الله فعالیت می‌کنند و ارتش سایبری یمن (YCA) که برای اهداف حوثی‌ها مبارزه می‌کنند. در مورد ارتش الکترونیک سوریه، کار توسط سوریه‌ای‌ها انجام می‌شود اما بازیگران ایرانی احتمالاً نقش حامیان زیربنایی را دارند. در مورد ارتش سایبری یمن، ظرفیت‌های محلی یمن با تردید روبه‌رو است و همچنین هماهنگی‌های نزدیک یمنی‌ها با رسانه‌های دولتی ایران این تردید را افزایش می‌دهد که هیچ استقلال واقعی برای این سازمان وجود ندارد. مقاومت سایبری اسلامی به سهم خود با جامعه هکرهای ایرانی ارتباط دارد اما ظاهراً به نظر نمی‌رسد که ارتباط مستقیمی با دولت ایران یا گروه‌های مرتبط با ایران داشته باشد.

طبق این گزارش، اگر ایران بتواند توانایی‌های سایبری خود را بهبود ببخشد، می‌تواند از آن به‌عنوان یک عامل بازدارنده در برابر فعالیت‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان استفاده کند و دشمنان خود را از روش‌هایی مانند تهدید به ضربه زدن، بازدارد؛ روش‌هایی که دیگر با سلاح‌های متعارف سنتی و جنگ نمی‌توان با آن مقابله کرد. ظرفیت‌های سایبری سلاح‌های در اختیار قرار می‌دهد که با بکار گیری آن می‌توان خطر تشدید جنگ‌های نامتقارن را به حداقل رساند.»

همانطور که ملاحظه می‌کنیم در این گزارش نیز مجددا آمریکا در تلاش است تا سپاه پاسداران را عاملی قوی برای انجام حملات سایبری معرفی کند؛ مطلبی که رسانه‌های غربی هرچند وقت یکبار برای اجرای عملیات روانی و ایران هراسی از آن استفاده می‌کنند.