Gerdab.IR | گرداب

دغدغه امنیت‌سایبری در انگلستان چیست؟!

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

کارشناسان انگلیسی بر این باورند که کمبود توانایی کشور و شرکت‌ها در حوزه امنیت سایبری، باید به سرعت از طریق آموزش برطرف شود.

به گزارش گرداب؛ صنعت فناوری اطلاعات انگلستان، یکی از ضعیف‌ترین سیستم‌های آموزش جهان تلقی می‌شود و به گفته‌ی کارشناسان، دانشجویان را برای واقعیت‌های جهان امروز آماده نمی‌کند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، تنها 14 درصد از کارشناسان، سیستم آموزش انگلستان را برای آماده‌سازی افراد در مقابل حملات سایبری، موفقت می‌دانند. این در حالی است که 75 درصد از کارشناسان این کشور، از کمبود توانایی در حوزه امنیت سایبری نگران هستند.

از سویی دیگر، 32 درصد از شرکت‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات از کمبود کارکنان حرفه‌ای در حوزه‌ی امنیت سایبری ناراضی هستند؛ همچنین، 22 درصد از شرکت‌ها نیز بر این باورند که علت اصلی حملات سایبری به آن‌ها، ضعیف بودن سیستم امنیتی است.

در سال 2015، انگلستان اعلام کرد، 209 هزار موقعیت شغلی مربوط به امنیت سایبری خالی باقی مانده است و این امر موجب سرقت اطلاعات زیادی از شرکت‌ها در این کشور شده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی، 15 درصد از مشاغل مربوط به امنیت سایبری خالی باقی می ماند.

افزایش استفاده از سیستم کلود، تلفن همراه و اینترنت اشیا در سال‌های اخیر، احتمال حملات سایبری را افرایش داده و نیاز به سیستم امنیتی قوی‌تر در شرکت‌ها احساس می‌شود.

این در حالی است که کمبود افراد متخصص در این حوزه و کافی نبودن آموزش در دانشگاه‌ها، این مشکل را عمیق‌تر کرده است.

جیمز لویس (James Lewis) معاون رییس و مدیر استراتژی مرکز تحقیقات امنیت سایبری کانادا (CSIS)، در این باره گفت: «کمبود افراد متخصص در حوزه‌ی امنیت سایبری منجر به مشکلات زیادی در شرکت‌ها، شامل از بین رفتن اطلاعات و سرقت اسناد مهم، خواهد شد. این یک مشکل جهانی است؛ علت بیشتر آسیب‌های امنیتی ضعیف بودن سیستم امنیت شرکت‌هاست که از متخصص نبودن کارکنان این بخش‌ها ناشی می‌شود.»

بعلاوه، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر کارشناسان، مشکل اصلی از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، زیرا این مراکز توانایی آماده‌سازی افراد برای ورود به این حوزه را ندارند.