Gerdab.IR | گرداب

شرط موفقیت رجیستری از نگاه مجلس

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

سخنگوی هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به شدت باید جلوی قاچاق موبایل و رایانه ایستاد، گفت: شیوه مقابله با این پدیده شوم باید به شکلی هماهنگ، یکپارچه و همدلانه باشد.

به گزارش گرداب، بهروز نعمتی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره موضوع اجرای طرح رجیستری موبایل جهت مقابله با واردات کالای قاچاق به کشور اظهار کرد: گمان می‌کنم با جدیت خاصی باید در این زمینه ورود کرد زیرا حوزه موبایل و رایانه متأسفانه از جمله مقولات پرقاچاق کشور ماست و برای مقابله با آن باید چاره‌ای اندیشید.

وی با تأکید بر اینکه اگر دستگاه‌های مختلف از وزارت ارتباطات که مجری طرح رجیستری است تا بخش‌های ناظر بر مبادی ورودی کشور، با یکدیگر همدل نباشند رجیستری باز هم شکست می‌خورد، گفت: شیوه مقابله با این پدیده شوم باید به شکلی هماهنگ، یکپارچه و همدلانه باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از موبایل‌های موجود از طریق قاچاق وارد کشور شده است، ابراز کرد: همه معتقدند که باید فکری اساسی در این زمینه کرد؛ اما برای اینکه بحث رجیستری همچون گذشته با شکست در اجرا مواجه نشود باید به سمت ایجاد روحیه همدلی در دستگاه‌های مرتبط با رجیستری نظیر قوه قضاییه، گمرک، وزارت ارتباطات و سایر بخش‌های دیگر رفت.

وی در ارتباط با نامه ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس در ارتباط با رجیستری به شخص رئیس مجلس و هشدار درباره اجرای این طرحی که تجربه شکست هم داشته است، گفت: طبیعی است که بین کمیسیون‌ها و مجموعه‌های مختلف مکاتباتی در ارتباط با طرح‌های مختلف انجام شود و این بحث هم وجود داشته است. اما به شخصه معتقدم نباید صرفا به مکاتبات سرگرم شد و از کار جا ماند.

او با بیان اینکه قطعا گرفتن چند نفر که از طریق کوله پشتی جنس وارد کشور می‌کنند، مقوله قاچاق سامان نمی‌یابد، ابراز کرد: باید دنبال ریشه اصلی برویم کما اینکه فعالیت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موجب شده تا حجم قاچاق از 30 میلیارد دلار به زیر 20 میلیارد دلار برسد.

نعمتی در پاسخ به این سوال که بعد از اجرای طرح‌هایی نظیر رجیستری در گذشته و کاهش چندین باره تعرفه‌های واردات موبایل، چرا تصمیم‌گیران و نمایندگان مردم به سمت برداشتن تعرفه‌های این بخش جهت به صفر رساندن واردات قاچاق نمی‌روند؟ گفت: فرضا اگر تعرفه‌های واردات موبایل را هم صفر کنیم آیا غیر از این است که دو مجموعه موبایل‌ساز کشور را که موجب اشتغال‌زایی دو سه هزار نفر شده‌اند، تعطیل کنیم؟

وی افزود: این شرکت‌های داخلی علاوه بر اشتغال‌زایی از واحدهای تحقیقاتی و توسعه‌ای خوبی هم برخوردارند و تیم‌های مختلفی در آنها به کسب تجربه مشغول هستند.

او خاطر نشان کرد: البته این موضوع به منزله این نیست که نباید با قاچاق برخورد کرد؛ اتفاقا بالعکس با قاچاق باید به شدت برخورد کرد زیرا در این صورت است که تعرفه معنی پیدا می‌کند و کمک حال تولیدات داخلی خواهد بود.

نعمتی تصریح کرد: شک نکنیم که تعرفه واردات منجر به حمایت از تولیدات و صنعت داخل کشور خواهد بود و بد نیست بدانید که روی مباحث تعرفه‌ای تمام مجموعه‌های اثرگذار دخیل هستند و نوعی اتفاق نظر و وحدت رویه وجود دارد.