Gerdab.IR | گرداب

پیامدهای حضور در عصر دیجیتال

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

فرمانده سایبری آمریکا در صحبت‌هایی، به بیان پیامدهای زندگی در عصر دیجیتال پرداخت.

به گزارش گرداب؛ حمله سایبری اخیر به کنگره حزب دموکرات در آمریکا و انتشار ایمیل‌های جنجالی هیلاری کلینتون، ظاهراً به حاشیه بزرگی برای این حزب تبدیل شده و به نوعی می‌توان گفت که تلاش‌های انتخاباتی اعضای این حزب را به چالش کشیده است. این موقعیت، می‌تواند به بهترین فرصت برای دونالد ترامپ، نامزد حزب رقیب تبدیل شود و اندکی به تثبیت موقعیت او نزد جامعه آمریکا کمک کند؛ البته اگر ترامپ، سیاست بهره‌برداری از این موقعیت را داشته باشد.

از طرفی، این حمله سبب شده است تا تردیدهایی در مورد تجهیزات برگزاری انتخابات الکترونیک در آمریکا ایجاد شود و این ترس از هم‌اکنون، ذهن مقامات امنیتی آمریکایی را به خود مشغول سازد که در صورت تلاش روسیه برای تأثیرگذاری بر دستگاه‌های انتخابات الکترونیک در آمریکا، چه سرنوشتی در انتظار احزاب آمریکایی خواهد بود.

رادیو ملی آمریکا، برای پاسخ به تمامی این ابهامات، به سراغ مایکل راجرز، فرمانده سایبری و رییس آژانس امنیت ملی آمریکا رفته و از او در مورد این حمله و موارد دیگری نظیر جنگ‌های سایبری و مقابله آمریکا با داعش، سؤالاتی پرسیده است که در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانیم.

دیوید گرین (DAVID GREENE)، خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ابتدا به سراغ حمله اخیر سایبری به حزب دموکرات در این کشور رفت. مایکل راجرز در پاسخ به این سؤال گرین گفت: «این یک موضوع در دست اقدام است و من نمی‌توانم مشخصاً در مورد آن صحبتی بکنم. در این میان، پلیس فدرال آمریکا مسئولیت بررسی همه‌جانبه حمله را دارد و ما نیز موظفیم از او پشتیبانی و حمایت کنیم و من به موضوعی که هم‌اکنون در دست بررسی است، وارد نمی‌شوم.»

رییس آژانس امنیت ملی آمریکا، در ادامه نیز از پاسخ دادن به سایر سؤالات در مورد اتهامات وارده به روسیه نیز طفره رفت و هیچ پاسخ مشخصی برای این موضوع ارائه نداد. حتی در موردی که خبرنگار، به حرف‌های جیمز کلپر و جان برنان در مورد اتهام به روسیه در دست داشتن در این حمله استناد کرد، راجرز از پاسخ‌گویی سر باز زد و موضوع حمله سایبری روسیه به حزب دموکرات را، موضوعی در دست بررسی قلمداد کرد که در حال حاضر، امکان پاسخ دادن به سؤالات در مورد آن وجود ندارد.

در قسمت بعدی، دیوید گرین، در سؤالی، از فرمانده سایبری آمریکا، در مورد ادامه‌دار بودن چنین حملاتی پرسید و گفت که آیا این حمله، بخش کوچکی از یک حمله سایبری دنباله‌دار است یا به همین نقطه ختم خواهد شد؟

راجرز در پاسخ به این سؤال گفت: «من گمان می‌کنم که ما باید به عقب برگردیم و از خودمان این سؤال را بپرسیم. پیامدهای زندگی در این عصر دیجیتال، جایی که روزانه حجم کثیری از اطلاعات جا به جا می‌شود، برای ما چیست؟ ما در زندگی خصوصی و کاری خود، از این فضا استفاده می‌کنیم. همین فناوری سبب شده است تا برخی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اغلب این‌گونه موارد، زمانی رخ می‌دهد که مالک اطلاعات از این دسترسی رضایت ندارد. شما امروزه کسانی را مشاهده می‌کنید که تلاش می‌کنند با استفاده از اطلاعات، روی حوادث اثر بگذارند و مسیر آن‌ها را تغییر دهند.»