Gerdab.IR | گرداب

خالق بازی پوکمان گو کیست؟

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

بازی پوکمان گو کمتر از یک ماه پس از معرفی توانست یک تحول در صنعت بازی ایجاد کند، اما نکته قابل تامل زندگی مردی است که ایده ساخت این بازی به ذهنش خطور کرد.

به گزارش گرداب؛ خالق پوکمان گو خود این بازی را تا آخر نرفته و از بسیاری از عاشقان این بازی عقب تر است ، مردی که در سال های نه چندان دور در گوگل کار میکرد و این غول فناوری را برای رسیدن به آرزوهایش رها کرد، چنانکه حالا گوگل به سراغش آمده تا با سرمایه گذاری بر روی بازی پوکمان گو  درآمد ها را با او سهیم شود.

خالق بازی پوکمون گو کیست؟

" جان هانکه" نام خالق پوکمان گو است . کار آفرینی آمریکایی که 49 سال سن دارد و تحصیل کرده دانشگاه برکلی در رشته MBA  بوده  و اکنون مدیر عامل شرکت نیانتیک "Niantic" است. این شرکت  پیش از پوکمان گو بازی به نسبت پرطرفدار دیگری هم به نام  "Ingress"  را هم در کارنامه دارد که اواخر سال 2013 ارائه شده بود. اما مسلما شهرت و درآمدی که پوکمون گو برای هانکه و شرکتش آورده است بسیار بیشتر از تولیدات دیگر شرکت نیانتیک است. بازی که هر روز در حال خبرسازی و رکوردشکنی بوده و مخاطبنیش به سرعت در حال افزایش است.

  • از بازی با آتاری تا هیجان زده شدن هنگام صحبت با استیو جابز

یان هانکه در مصاحبه با مجله فوربس خاطرات جالبی از زندگی خود بیان می کند.

وی میگوید با یک رایانه خانگی 8 بیت بزرگ شده  و اولین بازی رایانه ای که خریده است بازی "Climber" در سال 1983 بوده  و یک بار نیز با با کارکردن بسیار توانسته یک دستگاه آتاری 400 بخرد. او از کودکی  علاقه شدیدی  به بازی  داشته است و حتی در آستانه 50 سالگی هم این علاقه وجود دارد.
هانکه میگوید: "من به خواندن مجله " Byte " علاقه بسیاری داشتم و در مورد " استیو جابز"  و " استیو وُزنیاک" میخواندم اما فکر نمیکردم روزی در رده آنها قرار بگیرم ، اما من خواستم ، و حالا به آن رسیده ام.

هانکه کار خودرا در شرکت " Keyhole"  آغاز کرد. در این شرکت بر روی نرم افزاری کار میکرد که به تصاویر باکیفیت بالای ماهواره ای مربوط میشد و  "space to face”  نام داشت . اما با خریداری شرکت " Keyhole" توسط گوگل در سال 2004 ، این نرم افزار با کمی تغییر و توسعه تبدیل به نرم افزار معروف "Google earth " شد.
وی در ادامه همکاری  با گوگل به عنوان مدیر تیم "Geo" انتخاب شد، قسمتی که توسعه نرم افزار های گوگل مپ ، گوگل ارث، استریت ویو یا نمای خیابان و... را به عهده دارد.

جان هانکه  یکی از خاطرات خوبش را تماس استیو جابز به منظور میانجیگری وی برای استفاده از گوگل مپ در آیفون میداند،  کسی که روزی در رویا هایش بود با او تماس گرفته بود.

  • نیانتیک استارت آپی که قدم هایش را محکم برداشت

خالق پوکمان گو در سال 2010 تصمیم به ترک گوگل گرفت و شرکت نیانتیک را ایجاد کرد.

این شرکت در اولین پروژه نرم افزار "Field Trip" را ارائه کرد که مبتنی بر GPS بود و اطلاعات مهم اطراف را  زمان حرکت در شهر به کاربران  می داد.

همچنین  به طور همزمان وی در پروژه کار  بر فناری واقعیت افزوده "AR" و واقعیت مجازی "VR" همکاری می کرد.

شرکت نیانتیک در سال 2013 بازی "Ingress" را ارائه کرد و به گفته هانکه با ایده برداری و استفاده از تجربیات این بازی ، پوکمان گو ساخته شد .

خالق بازی پوکمون گو کیست؟

هانکه در مصاحبه با مجله فوربس گفته است که در نسخه آزمایشی پوکمان گو تا سطح 11 پیش رفته است .  این بازی در نسخه آزمایشی 16 سطح داشته است .
اما در نسخه رسمی  به دلیل عدم امکان انتقال حساب کاربری اش اکنون در سطح 5 است ، البته وی مشغله زیاد را دلیل این امر دانسته است. او همچنین سطح 14 ، 15 و 16 این بازی را بسیار سخت توصیف کرده است .
 جان هانکه میگوید فرزندانش در سطح 12 یا 14 بازی قرار دارند و همسرش نیز این بازی را خیلی دوست دارد اما دلیلش از این امر بیشتر برای جنب و جوش و بیرون رفتن فرزندان از خانه است.

  • شرکت در جلسات Cia و سازمان های جاسوسی

با این وجود  برخی از منتقدین این بازی با توجه به پیشینه "جان هانکه " و ارتباط این فرد با سازمان هایی مانند CIA و NSA در پروژه گوگل ارث و  برخی حمایت های مالی خاص و همینطور استفاده از دوربین و GPS در بازی پوکمان گو این بازی را هم همانند گوگل ارث پروژه مورد حمایت این سازمان ها برای جاسوسی میدانند . که البته نیاز به ارائه دلایل مستند تر دارد.

با تمام این تفاسیر  شناخت  افراد پشت صحنه بازی ها و نرم افزار های مختلف که تحول خاصی را ایجاد میکنند میتواند بسیار جذاب باشد و یا حتی به روش منتقدین رمز و رازهایی را هم افشا کند.