Gerdab.IR | گرداب

بلومبرگ گزارش می‌دهد

چه کشورهایی با پوکمون گو مخالفند؟

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

اگر چه ایران به اولین کشوری معرفی می‌شود که اجرای بازی پوکمون گو را به علت نگرانی های امنیتی به طور کامل ممنوع کرده، اما بسیاری از کشورهای دیگر هم به دنبال وضع قوانینی در این زمینه هستند.

به گزارش گرداب به نقل از بلومبرگ، ارتش رژیم صهیونیستی با ممنوع کردن بازی یاد شده به دلایل امنیتی ثابت کرده که در این زمینه دغدغه های خاص خود را دارد. علت اعلام شده توسط صهیونیست ها آن است که بازی مذکور دوربین و سیستم موقعیت یابی گوشی را فعال می کند و لذا افراد ثالث می توانند با سوءاستفاده از آن موقعیت نظامیان این کشور را دریابند و تصاویر اماکن نظامی را مشاهده کنند.

ارتش آمریکا هم در این زمینه هشدار ملایم تری داده و گفته که انجام این بازی در مناطق محدود شده مجاز نیست. در چین هم نگرانی هایی غیررسمی در این مورد وجود  دارد و البته چون این بازی در کشور مذکور به طور رسمی عرضه نشده هنوز باید در مورد نحوه برخورد با بازی یاد شده به انتظار نشست. البته چینی ها نشان داده اند که در زمینه حفاظت از امنیت و حریم شخصی خود با کسی شوخی ندارند و تا به حال بارها بر سر همین مساله با مایکروسافت، گوگل و یاهو درگیر شده اند.

در روسیه برخی سایت های نزدیک به دولت این بازی را ابزاری برای کنترل جهان دانسته اند و به طراحی آن توسط یک کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا جان هانکه اشاره کرده اند. وی که مدیر اجرایی نیانتیک شرکت سازنده بازی پوکمون گو است قبلا جز روسای یک شرکت سرمایه گذاری وابسته به سیا بود.

یکی از نمایندگان مجلس روسیه هم هشدار داده که می توان از این بازی برای سازماندهی تجمعاتی با هدف ایجاد آشوب عمومی استفاده کرد.

روش اجرای این بازی که مبتنی بر حرکت دادن کاربران برای یافتن پوکمون ها در محیط های مختلف است، نگرانی در مورد اهداف پشت پرده طراحی آن را تشدید کرده است. بازی پوکمون گو با فعال کردن بسیاری از قابلیت های کنترلی گوشی و زیرنظر گرفتن کاربران می تواند به خوبی آنها را شناسایی کند. بنابراین تشدید نگرانی ها در مورد بازی مذکور عجیب نیست. وقتی مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک دوربین لپ تاپ خود را می پوشاند تا حریم شخصیش را حفظ کند، دولت های مختلف جهان نیز اقدام مشابهی صورت می دهند.

اما نگرانی از ماهیت پوکمون گو محدود به کشورهای مخالف سیاست های آمریکا مانند ایران، روسیه و چین نیست. روز گذشته فدراسیون سازمان های مصرف کنندگان در آلمان از شرکت نیانتیک خواست تا 15 قانون گنجانده شده در توافقنامه کاربری خود را حذف کند، زیرا انها در تضاد با قوانین حریم شخصی آلمان هستند. این فدراسیون تهدید کرده که بی توجهی به این امر به تعقیب شرکت نیانتیک منجر خواهد شد.

مهم ترین نگرانی کاربران این بازی هم آن است که اجرای آن به طور ناشناس ممکن نیست. چرا نیانتیک اصرار دارد که هویت کاربران را با استفاده از گوگل و دیگر شبکه های اجتماعی شناسایی کند. هیچ بعید نیست که شرکت یاد شده به دنبال فروش داده های جمع آوری شده به اشخاص و شرکت ها و دولت های ثالث باشد.

با توجه به اینکه در آینده نزدیک شاهد همه گیر شدن بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی خواهیم بود، نگرانی های فوق الذکر گستردگی بیشتری پیدا خواهند کرد. برنامه های موبایلی مبتنی بر واقعیت مجازی در آینده نحوه استفاده ما از فضاهای فیزیکی مانند خانه، موزه، رستوران و غیره را تغییر خواهند داد و لذا شیوه ای جدید برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران به وجود می آید. در این میان پوکمون گو که کاربران را مجبور به استفاده دائم از دوربین گوشی و سیستم مکان یابی می کند جایگاه ممتاز و البته خطرناکی خواهد داشت.