Gerdab.IR | گرداب

روحانی:

یک موبایل دست نوجوان و جوان دادن بدون آموزش بسیار خطرناک است

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

نمی‌شود در شرایط امروز جهانی ما یک کامپیوتر یا موبایل در اختیار یک نوجوان قرار دهیم، ارتباط اینترنتی هم برقرار شود و هر کجا خواست سیر کند و به هر که خواست پیام بدهد و بگیرد.

به گزارش گرداب، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بعد از ظهر امروز با حضور در مراسم پایانی اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر اظهارداشت: هر وقت در چنین جمع‌هایی حضور می‌یابیم برای ما یادآور آن اسطوره‌های پرافتخار برای ملت‌مان و برای آموزش و پرورش‌مان است. 

وی افزود: همچنین شهید بهشتی که به عنوان شخصیتی که هم برای تحول در حوزه علمیه قم،‌دروس حوزوی، مدارس با شرایط جدید در قم نقش بسزایی داشت و هم در آن دوران با تاسیس دبیرستان دین و دانش در قم به تربیت فرزندان این مرز و بوم شتافتند.

روحانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و کسانی که امروز بار مسئولیت آموزش و پرورش را در سراسر کشور بر عهده دارند در حقیقت بار سنگین، تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز برای جامعه ما به ویژه برای فردای جامعه و کشور ما بر دوش دارند. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رشد، توسعه و پیشرفت کشور ما بی‌تردید از مدرسه آغاز می‌شود، گفت: مدرسه پایه‌ای است که فرزندان جامعه ما را برای توسعه کشور و برای آن سرمایه عظیم انسانی آماده می‌کند. آموزش و پرورش در سرمایه انسانی، سرمایه فرهنگی و علمی و سرمایه اجتماعی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته وقتی صحبت از آموزش و پرورش می‌کنیم آموزش عالی نیز در کنار آن است البته این دو حوزه در کشور ما از هم تفکیک شده است. شاید بشود بعدها روی این موضوع فکر کرد که یک جایی این دو حوزه مفید است یا تفکیک آن، البته این مسئله اول و روز ما نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نقش اساسی در توسعه کشور دارد، گفت:‌هزینه‌هایی که ما در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، هزینه جاری نیست بلکه سرمایه‌ای است. 

وی افزود: ما بزرگ‌ترین سرمایه کشورمان را در مدارس پرورش می‌دهیم و این سرمایه پس از پرورش و رشد یافتن به همه سرمایه‌های دیگر منتهی می‌شود و سرمایه‌های دیگر فرع این سرمایه است.

رئیس جمهور اظهار داشت: رشد و توسعه بدون آموزش و پرورش که توسعه علم، آگاهی و تصحیح اخلاق و رفتار است امکانپذیر نیست و باید این امر مد نظر قرار گیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش ما باید متناسب با نیازهای جامعه ما باشد و اگر معلومات یک فرد پس از فارغ‌التحصیلی برای کاریابی او تأثیری نداشته باشد ما باید در مورد مواد درسی،‌نحوه آموزش تدبیری بیندیشیم تا چگونه باید فرزندان امروز جامعه ما برای جامعه فردا آماده کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت صنعتی در همه جهان گفت: صنعت، علم و فناوری هم برای ما رفاه آورده و هم بسیاری از مشکلات را برای ما ایجاد کرده است و این طبیعت امر است. ما هر مقدار که در زندگی صنعتی می‌شویم از شرایط طبیعی زندگی مقداری فاصله می‌گیریم و بخش عمده‌ای از آلودگی‌های زیست محیطی ما به خاطر زندگی صنعتی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از تلاش‌های دولت یازدهم از آغاز مسئله سلامت و در کنار آن محیط زیست بوده و یکی از افتخارات این دولت که انشاءالله تا پایان کار دولت هم این افتخار باقی خواهد ماند و در آینده هم ادامه خواهد یافت، مسئله سلامت و تحول مثبتی است که در امر بهداشت و درمان و سلامت مردم به وجود آمد.

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از آرزوهای ما از روز اول این بود که ما بتوانیم به مردم کمکی کنیم تا روزهای بیماری و روزهایی که مشکلاتی برای سلامت آنها به وجود می‌آید با شرایط آسانی بتوانند به بیمارستان، پزشک و متخصص دسترسی داشته باشند و باری که بر دوش مردم است کاهش پیدا کند.

وی افزود: بسیاری از سران کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی در دیدارهایشان با بنده از اجرای طرح تحول ابراز تعجب می‌کنند و می‌گویند شما چگونه توانستید این تحول در امر سلامت را در کشور ایران ایجاد کنید در حالی که ما سال‌هاست در این زمینه تلاش می‌کنیم و هنوز به توفیق مطلوب دست نیافته‌ایم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما باید خودمان را با شرایط جهانی تطبیق دهیم، گفت:‌انزوا مفهومی ندارد و ما نمی‌توانیم از دنیا جدا باشیم. برای فراگیری، برای علم و برای رابطه مرز و جغرافیا معنا ندارد. 

وی در ادامه گفت: از آغاز اسلام دین اسلام در بسیاری از مناطق جهان از طریق تجارت و تجار به جهانیان معرفی شد پس اسلام دین انزوا نیست بلکه دین رابطه با جهان است. دنیا از ما خیلی استفاده کرده است. امروز هم در خیلی از زمینه‌ها از ما بهره می‌برد ما نیز باید از دنیا بهره ببریم. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رابطه با دنیا باید در چارچوب منافع و اصول ما باید ادامه پیدا کند، گفت: در شرایط امروز کشتی‌های بزرگ ما به بنادر بزرگ جهان سفر می‌کند. کالاهای ایرانی، کانتینرهای ما می‌توانند جابجا شوند. این در حالی است که پارسال همین موقع کشتی‌های ما نمی‌توانستند جابجا شوند وبیمه کشتی‌ها وجود نداشت و اگر کسی می‌خواست تجارت خارجی انجام دهد،‌بانک‌های خارجی حاضر نبودند ال‌سی باز کنند. 

روحانی افزود:‌پارسال این موقع اگر پولی می‌خواست از طریق بانک‌های جهانی جابجا شود امکان پذیر نبود. در این وضعیت ما یک گام برداشتیم که به دنیا بگوییم توطئه تحریم و فشار شما برای ملت بزرگ ایران بی‌اثر است. 

وی خاطرنشان کرد: برای ما جای افتخار دارد که با ایستادگی ملت رهنمودهای رهبری و تلاش هنرمندانه دیپلمات‌های ما، امروز راه به روی مردم ما برای احقاق حقوق‌شان باز است. این جز حق ملت ماست که از سیستم بانکی دنیا استفاده کند، کشتی‌های ما در آب‌های بین‌المللی در حرکت باشد، از ذخایر ارزی‌مان در دنیا بتوانیم استفاده کنیم، آب سنگین‌مان را بتوانیم به دنیا بفروشیم، کیک زرد را بخریم و وارد کنیم، اورانیوم غنی‌شده را اگر خواستیم در بازار جهانی بفروشیم. اینان حقوق ملت ماست. 

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: مردم ما با مقاومت‌شان و هنرمندی‌شان توانستند توطئه استکبار و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه که با عظمت ملت ایران میانه خوبی نداشتند، خنثی کنند. توطئه آنها این بود که ما در مذاکرات موفق نشویم. امروز نیز تلاش می‌کنم تا ما نتوانیم از فضای به وجود آمده پسابرجام حداکثر استفاده را بکنیم. 

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید از حقوق ملت دفاع کنیم، گفت: ما باید در تمام صحنه‌ها کاری کنیم که توطئه دشمن علیه منافع‌مان خنثی شود. شرایط امروز نسبت به پارسال بسیار متفاوت است، سال آینده خواهید دید شرایط بسیار متفاوت‌تری خواهد بود؛ ما باید خودمان را با شرایط جهانی، با توسعه جهانی و تحول جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع‌مان، تطبیق دهیم. باید نسل جوان‌مان را نیز به گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند در جوامع مختلف برای کشور موفقیت بیافرینند. 

وی در همین خصوص گفت:‌حال در این شرایط می‌توانیم بگوییم فضای مجازی کلا ممنوع؟ دنیای دیجیتال ممنوع؟ ارتباط اینترنتی نمی‌خواهیم؟ تمام شبکه‌های اجتماعی را روزانه و ساعتی فیلتر کنیم؟ با فیلتر و ممنوعیت می‌شود در دنیای امروز زندگی کنیم؟ شدنی است؟ 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزی با ویدئو مخالفت می‌کردیم،‌گفت: روزی اگر کاست ویدئو دستش بود مامور وی را دستگیر می‌کرد.یک روزی می‌گفتیم اساساً استفاده از برنامه‌های رادیو تلویزیونی غیر داخلی‌مان کاملاً ممنوع  حال اگر تمام دیش‌ها را هم جمع کنیم، شدنی است؟ در استان‌های مرزی‌مان می توانیم کاری انجام دهیم؟ اصلا این امر شدنی است؟

روحانی ادامه داد:‌ البته نگرانی عمده در این خصوص وجود دارد و آن اینکه نسل جوان‌مان را باید درست هدایت کنیم. همین جور یک موبایل دست یک نوجوان و جوان دادن بدون هدایت و آموزش بسیار خطرناک است. نمی‌شود در شرایط امروز جهانی ما یک کامپیوتر یا موبایل در اختیار یک نوجوان قرار دهیم، ارتباط اینترنتی هم برقرار شود و هر کجا خواست سیر کند و به هر که خواست پیام بدهد و بگیرد. این هم شدنی نیست. 

وی با اشاره به لزوم رسیدن به یک مرکز اطلاعاتی جامع و شبکه اطلاعاتی جامعه ملی گفت: در کنار این موضوع مسئله دیگری وجود دارد و آن اینکه ما باید با آموزش به جوانان‌مان بگوییم از این ابزار چگونه استفاده کنند و اینکه چه خطراتی در کمین آنهاست. اگر ما جوانان‌مان را درست تربیت کنیم نه تنها نباید ترس داشته باشیم بلکه همین‌ها هستند در دانشگاه‌های خارج انجمن اسلامی دارند و جلسات مذهبی برگزار می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید جوانان‌مان را به گونه‌ای تربیت کنیم که از این ابزار و دنیای نو به خوبی استفاده کنند تا به ضرر خودشان بهره‌برداری سوء‌ صورت نگیرد.

روحانی در ادامه با دوسویه خواندن امر آموزش و پرورش گفت: ما باید والدین را به مشارکت فعال دعوت کنیم و با همفکری نسل جوان‌مان را در مسیر علم و دانش قرار دهیم. دولت تمام توان خود را در این خصوص به کار خواهد گرفت.

وی در پایان با سخت خواندن شرایط سال گذشته کشور از لحاظ درآمدی گفت: سال گذشته برای همه تولیدکنندگان نفت شرایط سختی بود اما ما از سال 92 تا امروز همیشه بالای صد در صد بلکه گاها 108 یا 111 درصد به آموزش و پرورش پرداخت کردیم چرا که دولت به اهمیت آموزش و پرورش واقف است. البته هنوز مشکلات وجود دارد که ما آنان را حل نکردیم اما دولت در حد توان خود به دنبال حل مشکلات است.